Jump to content
Annons

Att sälja ett kvalitets-piano


henha

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett piano av märke Bluthner från 50-talet. Ett riktigt kvalitets-instrument som dessutom är renoverat vad gäller mekaniken. Då detta inte tillhör kategorin piano som kan skänkas, utan är värt runt 15.000 kr, har det varit svårt att hitta någon intresserad av pianot. Blocket har varit värdelöst.

Är det någon som har något tips på hur jag kan gå till väga för att sälja mitt piano? Finns det kanske nån pianohandlare etc. som ni tror kan vara intresserad av att köpa piano av denna sort. Pianot finns i Eskilstuna, Södermanland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är ju fruktansvärt dåligt sug efter akustiska pianon, därav alla skänkes annonser.

Tidigare var det bara flyglar som kunde säljas med ett pris men nu börjar även de dyka upp som skänkes eller till spottstyver.

Gäller att hitta en som verkligen vill ha ett bra piano och beredd att betala för det, men det blir inte lätt....

Lycka till dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är ju saker värda vad folk betalar för dom. 15000 kommer du inte få sett till vad pianon är värda idag. 5-6000 är nog taket tror jag. Så länge det inte rör sig om nyare yamaha pianon och dyl.

Tror inte du får mer hos en pianohandlare heller. Visst att dom lägger upp sina pianon för 15000 och uppåt. Men då säljer dom oftast med fri transport och det brukar ingå service i ett par år. + garanti. Jag köpte faktiskt ett nordiska futura II med renner mekanik, renoverat inkl lån av släp + 2 stämningar av en pianostämmare för 1500:- det såg iofs ut som stryk och han kunde inte sälja det till någon som ville ställa det i vardagsrummet. Men en fingervisning om vad grejer är värda.

Så chansen att det blir en bra affär för din del är tyvärr dålig. Pianon är svårsålda så är det bara synd att så många fina instrument hamnar på tippen! för det låter ju minst lika bra med ett plastkeyboard och ett bibliotek i datorn (hmmmm)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag varit du och haft möjlighet hade jag nog haft kvar det. Allting går ju i cycler, rätt va det är kommer folk upptäcka att det faktiskt är skillnad på mjukvara och 200kg resonansbotten. Och då kommer alla svenskbyggda pianon befinna sig i baltländer eller på tippen. Och då är nog folk intresserade av att betala.

Sen får man inte glömma att iallafall 60% av pianon som säljs på blocket är skräp med trä resonansbotten som inte varit stämda eller haft tillsyn på decennier. Så visst har du pianot ute på blocket länge och kan förklara varför du begär satt pris så kommer det tids nog dyka upp någon som faktiskt anser att det är värt vad du begär. Schiller pianon brukar ju komma ut för 5000 ungefär har sett vissa för runt 10000. Och ditt är ju i samma liga så med tålamod blir du nog av med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är sprickor i resonansbotten så är det väldigt dyrt att reparera. Strängarna måste tas bort för att reparera.

Jag tror att det blir svårt att få nåt för det även om det är i perfekt skick.

Sedan kostar det att stämma också, vilket förmodligen avskräcker barnfamiljer att investera i annat än digitalpianon till familjen. Arvgodset med elefantbetar skänks eller kasseras. Det var så vi fick vår flygel. Kompositören inom familjen dog. Fraktade ner det från Härnösand till Sollentuna med lite andra möbler vilket gjorde flyttkostnaden överkommlig (ett par tusen i tillägg för flygel, dock).

Man måste väl ha villa för att inte störa grannar? Och de med villa kanske hellre skaffar en flygel än ett piano om man har plats. Jag har flygeln (i vardagsrummet) som är ca 1,5 m djupt. Det är ställt så att man har ryggen mot ett vägghörn. Mycket trevligare än att ha ett piano som medför att man har ryggen mot rummet.

Men äkta piano/flygel känns lyxigare än digitalpiano att sitta vid. Men vissa nyare digitalpianon känns och låter äkta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...