Jump to content
Annons

UAD-2 Satellite


Minja

Recommended Posts

Hej!

Hade turen att få en UAD-2 Satellite (med firewire till iMac) på köpet när jag köpte en channelstrip. Har bara en ingång för firewire till datorn och funderar nu på om det ändå går att koppla till det.. Kan jag koppla UAD 2 till iMac:en och ljudkortets firewire till UAD 2:s firewireport- blir det rätt, nån som har erfarenhet av det här? Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Går inte att ladda ner.. 🙁 Har uppdaterat datorn, men funkar inte.. Kan det vara det att jag bara har Logic Express 9.0 och måste uppgradera till Pro? Ljudkortet är tyvärr tvärdött när det är uppkopplat via UA 2:s firewire eftersom jag inte kan använda mig av adaptern till den. Ljudkortet har hållit sig igång genom datorns strömförsöjning, eftersom det blev kortslutning 1 år efter jag köpte ljudkortet (garantin har gått ut..).

Nå´n som har en lysande ide på en lösning hade jag blivit RIKTIGT glad....!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ringde precis musikaffären jag köpte UAD 2 i, men de kunde inte svara på om jag måste uppgradera till Logic Pro. Funderar på om det finns en splittad firewireport man kan sätta i datorn, så att ljudkortet får strömförsörjning via datorn. Är det risk att datorn blir överbelastad om jag kopplar det så? Grymt tacksam för råd tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstår så är det ingen skillnad på Logic Express 9 och Logic Pro 9 när det kommer till att installera UAD eller andra tredjeplats pluggar.

Logic Express 9 vs Logic Pro 9:

http://support.apple.com/kb/HT4229?viewlocale=en_US&locale=en_US

Vad har du för ljudkort och vad har du för OS X? I en studio som jag jobbar i har vi OS X 10.5.8 (Leopard). Det är för gammalt för att kunna installera de senaste UAD versionen så vi har version 6.1.1. Kolla listan i följande länk för att se om du är kompatibel eller om du får ladda ner en tidigare version.

UAD versioner

http://www.uaudio.com/support/uad/versions.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Har TC Electronic Twin Impact ljudkort och en i Mac os x 10.6.8, så då gissar jag att det inte går? Har köpt UAD 2:n i en musikaffär, hur funkar det då när jag redan betalat för den? De lär väl kräva betalt igen om jag laddar ner från deras sida?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har Snow Leopard så är det version 7.3.0 av uad programvaran du ska ha.

Det du betalar för i musikaffären är själva burken (satelliten). Det följer med några få pluggar. Tror det är 1176, LA2A, den mindre versionen av Pultec-EQ och RealVerb Pro. För att få UAD kortet att fungera så måste du installera programvaran som laddas ner gratis från uaudio.com.

I programvaran finns alla pluggar (dock bara de som stödja av version 7.3.0 för din del) men för att kunna använda pluggarna utöver demoperioden så måste du köpa licenser från deras hemsida. Det finns versioner av satelliten där licenser för alla pluggar ingår men eftersom du fick med satelliten på köpet så tvivlar jag på att det är en sådan du fått.

1176 och LA2A är två grymma kompressorer och RealVerb Pro är ett kompetent reverb så även om du inte vill spendera pengar på nya pluggar så har du bra saker i burken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! Har varit tyst från mig ett tag här, eftersom jag har inväntat att musikaffären som jag köpte ljudkortet hos skulle fixa det. Men inte! Problemet är att Ljudkortet dör när jag kopplar till adaptern och det måste ju funka om datorn ska ge båda ström. Det är inget fel på adaptern säger musikaffären, så felet måste ju vara i ljudkortet. Har bara en firewireport på datorn. Har kollat runt efter nå´n typ av splitter som i viss mån är strömdrivande, webhallen har ingen som passar och Macforums kostar 1100 (!) kr. Nå´n som har nå´n ide? Har gott två veckor nu sedan jag försökte ladda ner mjukvaran 🤪 Vad har jag för rättigheter i det här om det inte går att starta igång det?

Please help!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopierat från Universal audios supportsida för UAD Satellite:

FireWire Bus Power

  • The included power supply is required for UAD-2 Satellite operation. UAD-2 Satellite cannot be bus powered.
  • UAD-2 Satellite does not supply bus power from its FireWire ports to other devices.
  • When using a FireWire device that requires bus power, connect that device directly to a FireWire port that supplies bus power, such as the host computer itself, or an externally powered FireWire repeater that is specifically designed to supply bus power.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tack för svar.. Har nu äntligen lyckats hålla igång ljudkortet och UA2 Satellite samtidigt genom att jag skaffat en hub till firewire, så ett framsteg i a f.. puh! (se tid anteckningar) Har försökt nå fram i UA supporten, som går lite i snigelfart - de har visst stor påtryckning med mail just nu. Fick en länk till 7.3.0 versionen som Olle nämnde, som ska passa min Mac OS 10.6.8 men det står fortfarande "No UAD-2devices found" över samtliga pluggar. Gör en chansning och rådfrågar här, kanske nå´n har varit med om samma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...