Jump to content
Annons

Projektstudio


Jalleman

Recommended Posts

Hej på er!

Här kommer mitt andra inlägg, mitt förra handlade om musikskolan där jag jobbar 3 dagar i veckan, men nu gäller det ett litet eget projekt med en betydligt mer begränsad budget.

I all ödmjukhet måste jag direkt erkänna att min kunskap i ämnet akustik tyvärr är ganska begränsad och att jag är tacksam för alla tips! Jag har lagt mycket pengar på mickar, dator, ljudkort, preamp etc. (över 50k) och känner att det nu bör prioriteras att akustikbehandla själva rummet lite mer seriöst...

Det handlar om ett kontrollrum i en byggnad där jag kommer sitta och mixa två dagar i veckan (flyttade in för ett par dagar sen).

Rummet har måtten 4,55 x 2,3 x 2,8 (Längd x Bredd X Höjd).

Sitter dämpningsplattor i taket (modell old-school) som ser ut som vitmålat hö typ (se bild)...

Sen har jag 20st 90x120x5cm stora dämpningsplattor med tygbeklädda glassfiberkärnor (se bild) samt 2st 60x120x5cm dämpningsplattor.

Jag vill INTE dämpa sönder rummet eftersom jag ändå kommer sitta där ca 20-30 timmar i veckan.

Men är osäker på vad som bör göras. Rummet är av betong med gipsväggar utanpå men jag upplever i hörnen ganska tydliga problem i basen. Känns också redan nu lite "dött" i rummet jämfört med rummet hemma där jag satt och mixa förut.

Min budget är ca 15k och jag förväntar mig naturligtvis inte att mitt rum ska bli Abbey Roads.

Har lite tankar om basfällor i hörnen, diffusorer på väggen bakom mig och dämpning bakom monitorerna men jag skulle jättegärna vilja veta vad ni har för idéer.

TACK på förhand!

/Jalle

post-36343-0-09938100-1402053301_thumb.jpg

post-36343-0-50244800-1402053307_thumb.jpg

post-36343-0-43316100-1402053314_thumb.jpg

post-36343-0-08210600-1402053321_thumb.jpg

post-36343-0-99758900-1402053504_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Du är inne på rätt spår med basfällor etc, och med ca 15k kan du komma väldigt långt.

Ett budgettips är dock att införskaffa dig en stor matta, för de dämpar en hel del med!

Annars är mina spontana tips att hitta "the sweet spot" för din mixning och därifrån sedan dämpa efter "spegel-tricket", för precis som du skriver så vill man heller inte dämpa för mycket.

Har du en separat baslåda till dina högtalare? I så fall kan placeringen av denna också ha betydelse.

Jag vet att på mina Genelec så finns där olika inställningar dels beroende på hur monitorerna är placerade i rummet (om de är nära en vägg exempelvis), och sen har jag en separat Genelec-sub som man kan ställa in efter monitorerna med. Sånt har också stor betydelse.

Jag är själv ingen studio-byggare, men jag hoppas att du får nån nytta av de här i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som finns bakom ditt skrivbord? Man ser in i ett annat rum. Är det ett fönster, helt öppet eller är det tänkt att bygga en vägg där?

1. Du borde satsa på att ha symmetri i den delen av rummet där du sitter. Hörnskrivbordet med massa saker till höger om dig är ingen bra lösning.

Monitorerna borde alltså stå lika långt från sidoväggarna, och du sitta mitt mellan dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som finns bakom ditt skrivbord? Man ser in i ett annat rum. Är det ett fönster, helt öppet eller är det tänkt att bygga en vägg där?

1. Du borde satsa på att ha symmetri i den delen av rummet där du sitter. Hörnskrivbordet med massa saker till höger om dig är ingen bra lösning.

Monitorerna borde alltså stå lika långt från sidoväggarna, och du sitta mitt mellan dem.

Bakom skrivbordet är det ett dubbelglass in till inspelningsrummet som de närmaste månaderna inte kommer användas.

Symmetri låter logiskt, tanken är att monitorerna ska upp på stativ bakom bordet. Ska man tänka att det ska vara lite luft fram mot fönstret också?

Planen är att försöka dämpa upp väggen med fönstret enligt standardprincipen med dött bakom monitorerna och diffuserat dit dom skjuter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det blir bra om du gör som du skriver. Avståndet till fönster/vägg påverkar absolut ljudet med basförstärkning som följd, så dämpning i det området kan göra att det blir mindre beroende av avståndet. Nu är dina monitorer av mindre slaget, så det är inte säkert att basförstärkning är till nackdel.

När du väl fått till en arbetsplats som är symmetrisk och dämpad enligt din plan så kan du göra mätningar, så du får en objektiv bild av vad som behöver göras därefter.

Den här sidan har en instruktionsfilm som visar hur man använder ett gratisprogram för att mäta upp frekvensgången i ett rum:

http://www.gikacoustics.com/room-eq-wizard-tutorial/

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla här: https://www.studio.se/index.php/topic/102586-pdf-med-akustikkonstruktioner/

på främre väggen bygger du bara hörn-absorbenterna, alltså inget i mitten. Alternativ, bästa alternativet, kan du bygga dessa i 30 grader(samma vinkel som högtalarna ) och täcka båda yttre 1/3, högre/vänster, av främre väggen. mittersta 1/3 obehandlad.

På bakre väggen gör du bredbands-absorbent över hela väggen i dubbla djupet, alltså 400mm, istället för hörn-absorbent. utså typ "soffit trap"(sidan 9 i pdf:en) från golv till tak.

Sedan en absorbent panel på dörren(100mm djup).

Sidoväggarna och taket gör du som beskrivet i pdf:en.

Obs! gör inga konstruktioner grundare/minde djup än än av som står i pdf:en efter som det är minimum djup.

MEN, det om sitter i taket är typ träulit skivor vilket absorberar och reflekterar lite ljud i högre frekvens område, så eventuellt så kanske du inte behöver behandla bakre delen av taket. Funktionen med spalt-panel absorbenterna i bakre delen av taket är att ta bort flutter eko och behålla energi i högfrekvens området vilket maskeras av lägre frekvensers större problem - man behöver altså absorbera lägre frekvenser(mid frekvenser) och reflektera högre frekvenser för att behålla energi i högfrekvens området. Spaltpanel absorbenterna på sidoväggarna fyller samma funktion.

Testa utan absorbering i bakre delen av taket först.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej igen!

Nu har jag äntligen tagit tag i detta och styrt upp en liten inköpslista utifrån den fantastiska .PDF:en. Min tanke är att bygga precis som du beskrivit med absorbenter utmed hela väggen där bak (400mm tjocka), hörnabsorbenter där fram och sedan avvakta med sidor och tak tills jag lyssnat in rummet lite.

Har också tänkt sätta hofa-diffusorer (från thomann) på 2 av dessa absorbenterna där bak.

Några saker som jag funderar på:

- Typen utav tyg som skall täcka absorbenterna och lite vilken typ av glasull som de skall fyllas med. Jag har hört att viss glasull kan vara allergiframkallande, jag har både pollen- och dammallergi, är det något man bör vara försiktig med då?

- Ska tyget som täcker absorbenterna vara tätt för att minimera partiklar som genomströmmar?

Eller påverkar det då negativt absorberingsförmågan?

-Glasullen ISOVER PIANO finns i flera olika utföranden, är det någon speciell tjocklek som man borde använda?

- En sista fundering, har spanat lite på:

http://www.thomann.de/se/vicoustic_wave_wood_cherry.htm

Grymt snygga, men är de något att ha?

Hur skulle det fungera att använda dessa som framdel på absorbenterna? Läckert, men kanske en dålig idé rent akustikst?

Tack än en gång för alla hjälp!

/Jalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att det är någon fara med med att det kommer ut partiklar från glasullen om man klär med tyg.

Man kan dock använda en tunn undertaks skiva eller liknande ytterst, vilket även ger mer stabil yta.

jag har använt en akustik skiva ytterst(före tyg) som heter Ecophon Modus 50(45mm tjock) och sedan fyllt med Piano bakom. Det blir även lite bättre bas absorbering med en sådan skiva ytterst vid djupare konstruktioner.

http://www.undertaksbutiken.se/modus-1152-kvm-fp-/60-0

sedan finns buller skiva:

http://www.bullerbekamparen.se/parafon-buller.aspx

och absorbent i Polyester:

http://www.bullerbekamparen.se/akustikskiva-p70.aspx

Tyget bör inte vara för tätt, kan man blåsa lite luft genom det så är det okej att använda.

angående vicoustic wave wood så står det effective in treating medium and high frequencies as well as solving issues such as flutter echoes. Vilket är ungefär samma funktion som absorbenten på sidan 7 i pdf:en, fast den kommer gör det bättre och även absorbera lägre i frekvens. dessutom blir det billigare att bygga den. Dock kan du ju betsa och lacka spalt panelen i samma finish som wave wood.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...