Jump to content

Jalleman

Medlem
  • Content Count

    8
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

About Jalleman

  • Rank
    På gång
  1. Hej igen! Nu har jag äntligen tagit tag i detta och styrt upp en liten inköpslista utifrån den fantastiska .PDF:en. Min tanke är att bygga precis som du beskrivit med absorbenter utmed hela väggen där bak (400mm tjocka), hörnabsorbenter där fram och sedan avvakta med sidor och tak tills jag lyssnat in rummet lite. Har också tänkt sätta hofa-diffusorer (från thomann) på 2 av dessa absorbenterna där bak. Några saker som jag funderar på: - Typen utav tyg som skall täcka absorbenterna och lite vilken typ av glasull som de skall fyllas med. Jag har hört att viss glasull kan vara allergiframka
  2. Wow! TACK igen, ni är grymma! Ska kolla igenom PDF:en ordentligt och sen sammanställa en inköpslista som jag snart lägger upp här så kan ni få kommentera den. /Jalle
  3. Bakom skrivbordet är det ett dubbelglass in till inspelningsrummet som de närmaste månaderna inte kommer användas. Symmetri låter logiskt, tanken är att monitorerna ska upp på stativ bakom bordet. Ska man tänka att det ska vara lite luft fram mot fönstret också? Planen är att försöka dämpa upp väggen med fönstret enligt standardprincipen med dött bakom monitorerna och diffuserat dit dom skjuter...
  4. Hej på er! Här kommer mitt andra inlägg, mitt förra handlade om musikskolan där jag jobbar 3 dagar i veckan, men nu gäller det ett litet eget projekt med en betydligt mer begränsad budget. I all ödmjukhet måste jag direkt erkänna att min kunskap i ämnet akustik tyvärr är ganska begränsad och att jag är tacksam för alla tips! Jag har lagt mycket pengar på mickar, dator, ljudkort, preamp etc. (över 50k) och känner att det nu bör prioriteras att akustikbehandla själva rummet lite mer seriöst... Det handlar om ett kontrollrum i en byggnad där jag kommer sitta och mixa två dagar i veckan (flyt
  5. Jo, jag känner mig ganska osäker på just akustikbiten och det känns därför somsagt vettigt att konsultera någon insatt. Har letat runt lite grann med hjälp av google, men det är alltid svårt att skilja skojarna från proffsen åt om man inte själv är så insatt. Men Claes låter ju bra, ska definitivt kollas upp! 🙂 Har ni fler tips på duktiga personer?
  6. Bra tips! Tack, kan höra mig runt lite i krokarna. Risken är ju att många studios bara är helt dämpade med färdiga satser från thomann, men absolut det finns naturligtvis seriösa studios även här. Vad gäller att ha ensemblerummet som inspelningsrum så är mitt dilemma att budgeten kanske inte räcker till två rum professionellt behandlade och att ljudet i själva mixningsrummet känns mest prioriterat... Eller tänker jag fel? Borde jag prioritera inspelningsrummet eller göra lite halvt i båda rummen..?
  7. Hej på er experter! Jag jobbar som gitarr- och studiolärare på en kommunal musikskolan där vi nyligen fått klartecken om att få uppgradera studion för en förhållandevis stor summa. Vad gäller inköp av prylar (mickar, interface etc.) så känner jag mig hyfsat säker på min sak, men just hur man kan akustikbehandla rummet och få en "bra karaktär" som inte bara är "dämpad" är jag inte lika insatt i. På skolan har vi två rum, ett ganska väldämpat rum som vi också använder som ensemblesal. Det rummet tänker jag att vi inte gör så mycket åt, ett dämpat rum tänker jag kan vara bra att ha. Det andr
×
×
  • Create New...