Jump to content
Annons

Hur kan vinyl vara bättre?


Supergubben (oregistrerad)

Recommended Posts

...fast det där stämmer inte helt Hegobald - men nästan... 😉

CD kan tack vare dithering vid masteringen ha ett dynamiskt omfång på betydligt mer än 96dB - förmodligen upp emot 120dB någonstans. En annan fördel är att det inte är starkt beroende av uppspelningsutrustningen eller mediat, som det är med vinyl - utan det blir i stort sett identiskt resultat med väldigt billig spelare, som med en i audiofil-prisklass.

Repeterbart resultat, billigare och dessutom ljud som ligger närmare ursprunget och utan störningar och utan skillnad i ljudkvalitet beroende på var på skivan en låt ligger, är nog de viktiga fördelarna med CD. Fördelarna med vinyl? Ja - det skulle i så fall vara nostalgiska skäl, som att man gillar det större formatet på fodralet, den större bilden, innerkonvolutet med texter och sådant. Ljudmässigt är vinylen däremot klart underlägsen CD alla dagar utom helgfri söndag...

Men vinylskivor låter ju så vaaaaarmt! :troll:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

bra eller bra e ji frågan... frågan enligt mig är HUR man vill uppleva lyssnandet på den musik man gillar att lyssana på.

Gammal musk SKA ha skitig/brusig lyssning som kommer från vinylen, musikstil som kommer från samma era som vinylen SKALL ha skitigt sound tycker JAG ändå =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det ju. Det är lika mycket upplevelsen i sig som vad man associerar den till. Finns fortfarande ett känt hårschampo som jag aldrig köpt, fastän det säkert är utmärkt. Orsaken är att lukten av det påminner mig starkt om den vecka när man var mörkrädd som satan som liten, för man smygtittat på en otäck skräckis.

Vissa låtar tycker man är fjant också, men dom ger en känslan åter av nåt positivt man gjorde då, förut. På så sätt kan soundet av vinyl, rullband eller gud vet vad "vara bättre". Sen om man tolkar "vara bättre" så att personen menar bättre ur sterilt teknisk synvinkel, då blir det ju lite fel.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

bra eller bra e ji frågan... frågan enligt mig är HUR man vill uppleva lyssnandet på den musik man gillar att lyssana på.

Gammal musk SKA ha skitig/brusig lyssning som kommer från vinylen, musikstil som kommer från samma era som vinylen SKALL ha skitigt sound tycker JAG ändå =)

...och jag tycker det var en lättnad när CD:n kom, så att man slapp skrapskivornas eviga knastrande även på musik från anno dazumal. Vinyl har jag egentligen aldrig gillat, just på grund av störande brus, knäpp och knaster och andra "kul" fenomen som hör till tekniken.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

...och jag tycker det var en lättnad när CD:n kom, så att man slapp skrapskivornas eviga knastrande även på musik från anno dazumal. Vinyl har jag egentligen aldrig gillat, just på grund av störande brus, knäpp och knaster och andra "kul" fenomen som hör till tekniken.

+1

Håller helt med, mediet skall märkas så lite som möjligt, helst inte alls, och det är tack och lov möjligt med CD. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att digga en vinylskiva är betydligt mysigare än att digga digital musik.. Man tar ut den ur fodralet.. Håller den mot ljuset och kollar efter damm.. Man lägger den på en skivtallrik tar fram en dammborste samt en liten picupborste borstar försiktigt ur spår samt på pickupen.. Drar i gång skivspelaren och siktar nogsamt med pickupen. Innan man sätter ner den försiktigt i spåret.. Samma känsla som en rökare har i valet av nikotinintag.. Röka en snabb cigg ( digitalt) eller nogsamt stoppa en pipa väl inrökt och noggrant rengjord från pipolja.. Resultatet är det samma.. Behovet tillgodogjort! Nikotin=musik! 🙂

Detta håller jag med om till 100%. Jag lyssnar uteslutande på musik hemma på vinyl. Jag har flyttlådor med CD i källarförådet. Men det är inte för att jag tycker att det är bättre ljudkvallitet, det är enbart av rituella själ. Man blir tvungen att vända sida lite då och då så lyssnandet blir mer aktivt.

För övrigt så är det svårt att hitta tryckerier som gör galvaniseringen analogt. Jag har släppt ca femton skivor på vinyl och har alltid skickat mastern digitalt för det har varit enda alternativet. Visserligen inte lika hårt limiterat som CD-versionerna så en större upplevd högre dynamik blir det väl även om kapaciteten inte är lika bra som CD!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta håller jag med om till 100%. Jag lyssnar uteslutande på musik hemma på vinyl. Jag har flyttlådor med CD i källarförådet. Men det är inte för att jag tycker att det är bättre ljudkvallitet, det är enbart av rituella själ. Man blir tvungen att vända sida lite då och då så lyssnandet blir mer aktivt.

Mer aktivt blir väl inte lyssnandet när man distraheras av saker som att behöva gå och vänta på plattan...? Det är ju ett irritationsmoment som heter duga, tycker jag...

För övrigt så är det svårt att hitta tryckerier som gör galvaniseringen analogt. Jag har släppt ca femton skivor på vinyl och har alltid skickat mastern digitalt för det har varit enda alternativet. Visserligen inte lika hårt limiterat som CD-versionerna så en större upplevd högre dynamik blir det väl även om kapaciteten inte är lika bra som CD!?

Då beror det ju på hur du har gjort mastern när du väljer att ha olika limiteringsgrad som grund för pressningen på vinyl resp. CD - och inte alls på mediat. Ingen bra jämförelse, alltså. Vinylen funkar bättre om den är hårdare komprimerad i basen, eftersom nålrörelserna blir mindre då - medan CD:n inte har några sådana begränsningar, utan kan ha betydligt större dynamik om man väljer att inte limitera för hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta håller jag med om till 100%. Jag lyssnar uteslutande på musik hemma på vinyl. Jag har flyttlådor med CD i källarförådet. Men det är inte för att jag tycker att det är bättre ljudkvallitet, det är enbart av rituella själ. Man blir tvungen att vända sida lite då och då så lyssnandet blir mer aktivt.

En variant av detta märkliga påstående har jag också hört tidigare, då hette det nog att lyssnandet blev mer "fokuserat" eller "koncentrerat".

Jag förstod like lite då vad som menades.

Men du är i alla fall ärlig med att det är ritualen som lockar och inte någon överlägsen ljudkvalité.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer aktivt blir väl inte lyssnandet när man distraheras av saker som att behöva gå och vänta på plattan...? Det är ju ett irritationsmoment som heter duga, tycker jag...

Jag säger inte att du måste tycka att det är bättre. Men jag tycker det. Å andra sidan så har ju CD samma fördeö där jämfört med tex spotify. Man kan inte bara byta hej villt mellan hela världens plattor utan man väljer vad man vill lyssna på och lyssnar klart. Det var egenligen inget jättemedvetet val från min sida. Jag körde både CD och vinyl förr, men upptäckte nån gång att min cdspelare var trasig och insåg då att jag inte använt den på flera månader.

Då beror det ju på hur du har gjort mastern när du väljer att ha olika limiteringsgrad som grund för pressningen på vinyl resp. CD - och inte alls på mediat. Ingen bra jämförelse, alltså. Vinylen funkar bättre om den är hårdare komprimerad i basen, eftersom nålrörelserna blir mindre då - medan CD:n inte har några sådana begränsningar, utan kan ha betydligt större dynamik om man väljer att inte limitera för hårt.

När jag mastrat olika för cd och vinyl har det varit för att det inte finns lika mycket förväntnignar på maxat utvolym på vinyl, och att det lätt distar mer på vinyl om allt är så maxat som det åt minståne varit på cd nu ett tag. Och det kanske är därför en del tycker vinyl låter bättre för att det ofta inte är lika tillkorvat.

Det är ju en annan grej som är märklig. Att CDn har ett bättre dynamiskt omfång än vinyl men man lämnar ingen dynamik kvar, och vinylen har ett mindre dynamiskt omfång men man låter den ofta andas mer ändå.

En variant av detta märkliga påstående har jag också hört tidigare, då hette det nog att lyssnandet blev mer "fokuserat" eller "koncentrerat".

Jag förstod like lite då vad som menades.

Men du är i alla fall ärlig med att det är ritualen som lockar och inte någon överlägsen ljudkvalité.

Tycker det känns lika dant när man hade kasettfreestyle. Man spelade över det man ville lyssna på till kassetten och så lyssnade man på det hela dagen. Men det är väl mest jag som fortfarande vill vara en fan av album istället för singlar, men när jag lyssnar på tex spotify så blir jag så jävla rastlös och hoppas hit och dit hela tiden. Kan ju dra slutsatsen att det får possitiv effekt mot min rastlöshet med limiterad teknik. Nu blev det väldigt off topic... sorry

Link to comment
Dela på andra sajter

Här en intressant artikel: http://www.audioholics.com/editorials/analog-vinyl-vs-digital-audio

En intressant sak som kommer fram är att om inspelningen ursprungligen är analog så brukar oftast vinyl upplevas låta "bättre" men om inspelningen ursprungligen var digtial så brukar ljudet på CDn vara att föredra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju knappt lyssnat på vinyl alls, men medför inte vinyl någon slags saturering som kan vara lite härlig enligt vissa?

Vänligen okulärbesikta inlägg #13 på nytt där, i översta länken längst ner i texten, Ethan Winer som bekant nämner just detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju knappt lyssnat på vinyl alls, men medför inte vinyl någon slags saturering som kan vara lite härlig enligt vissa?

Har definitivt en egen klang. Sen hur mycket som beror på vilken skivspelare man har, det kan man fråga sig. Jag har i alla fall märkt diskret skillnad mellan olika spelare, men jag tror inte det är den som vinyl-entusiaster menar. Finns en slags spridning/skingring av diskanten som är speciell, tycker jag. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Har definitivt en egen klang. Sen hur mycket som beror på vilken skivspelare man har, det kan man fråga sig. Jag har i alla fall märkt diskret skillnad mellan olika spelare, men jag tror inte det är den som vinyl-entusiaster menar. Finns en slags spridning/skingring av diskanten som är speciell, tycker jag.

Och som du sen kan spela av digitalt och få en identisk kopia. Förstår inte riktigt grejen. Om de bakom låtarna skulle vilja att originalet hade vinylens distortion så hade de ju kunnat lägga den även på den digitala utgåvan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Här en intressant artikel: http://www.audioholics.com/editorials/analog-vinyl-vs-digital-audio

En intressant sak som kommer fram är att om inspelningen ursprungligen är analog så brukar oftast vinyl upplevas låta "bättre" men om inspelningen ursprungligen var digtial så brukar ljudet på CDn vara att föredra. 🙂

Men ändå så låter CDn närmare det analoga originalet än vad vinylen gör. Får inte riktigt ihop det...

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Och som du sen kan spela av digitalt och få en identisk kopia. Förstår inte riktigt grejen. Om de bakom låtarna skulle vilja att originalet hade vinylens distortion så hade de ju kunnat lägga den även på den digitala utgåvan..

käner du till någon bra vinyl-distortions-plugg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och som du sen kan spela av digitalt och få en identisk kopia. Förstår inte riktigt grejen. Om de bakom låtarna skulle vilja att originalet hade vinylens distortion så hade de ju kunnat lägga den även på den digitala utgåvan..

Jag tror inte det skulle uppfattas som bra. I alla fall inte om det presenteras som LP-ljudet.

Tror det hänger ihop med vinylskivans utformning och relationen man har till den, mer än enbart ljudet. Att en LP låter som den gör, det tror jag somliga gillar. Men om man blir presenterad med LPns ljudbild från en CD, så tror jag inte folk kommer uppleva/tolka det som bra på samma sätt. Lite som sätta raggarbil-vingar bakpå nyaste mercedesmodellen liksom 😛

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

käner du till någon bra vinyl-distortions-plugg?

Nej. Är väl inte direkt intresserad av den typen av distortion 🙂

Men om man ändå ska pressa en vinylskiva så kan man ju spela av den och släppa digitalt..

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det skulle uppfattas som bra. I alla fall inte om det presenteras som LP-ljudet.

Tror det hänger ihop med vinylskivans utformning och relationen man har till den, mer än enbart ljudet. Att en LP låter som den gör, det tror jag somliga gillar. Men om man blir presenterad med LPns ljudbild från en CD, så tror jag inte folk kommer uppleva/tolka det som bra på samma sätt. Lite som sätta raggarbil-vingar bakpå nyaste mercedesmodellen liksom 😛

Med andra ord så har det inget med ljudet att göra?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord så har det inget med ljudet att göra?

Jo det tror jag. Det skrev jag ju. Men en upplevelse eller uppfattning om något beror ju aldrig bara på 1 kliniskt isolerad faktor. ÄVen tid spelar roll. Idag är det många som gillar metal-rock. Men skulle nån spelat upp metal live för 50 år sen så ... ja tänk själv .. skille blivit fängslade direkt, för ... allmänfarlig ödeläggelse och mörk uppsyn, eller nåt 😛 Om vi idag får höra smakprov på det som är omtyckt om 50 år, så kommer vi spy. Garanterat. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som kan låta bättre på vinyl är om det är plastiga trummor på albumet och kör man den på vinyl istället då grötar trummorna ihop sig och låter mer som riktiga trummor fast med lite spucknare 😛

Jag som älskar plastiga trummor 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det tror jag. Det skrev jag ju. Men en upplevelse eller uppfattning om något beror ju aldrig bara på 1 kliniskt isolerad faktor.

Jamen om man kan få exakt samma ljud digitalt som vinyldistortionen ger (genom avspelning) men det ändå saknas något så har det ju inget med ljudet att göra... Må så vara att du gillar att lyssna på musik i rödmålade rum och tycker känslan blir helt fel i gulmålade diton så är ju ljudet samma i båda rummen ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen om man kan få exakt samma ljud digitalt som vinyldistortionen ger (genom avspelning) men det ändå saknas något så har det ju inget med ljudet att göra... Må så vara att du gillar att lyssna på musik i rödmålade rum och tycker känslan blir helt fel i gulmålade diton så är ju ljudet samma i båda rummen ändå.

Saker man gillar och uppskattar (eller avskyr) har i princip aldrig bara med 1 dimension att göra.
Link to comment
Dela på andra sajter

Saker man gillar och uppskattar (eller avskyr) har i princip aldrig bara med 1 dimension att göra.

Jag är nog konstig i så fall - för när jag vill LYSSNA på musik, så spelar ingenting annat än musiken och ljudet roll. Sämre ljud och ett ständigt vändande på skrapskivorna ger mig definitivt en sämre upplevelse av musiken jag vill lyssna på. Svårare är det inte tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog konstig i så fall - för när jag vill LYSSNA på musik, så spelar ingenting annat än musiken och ljudet roll. Sämre ljud och ett ständigt vändande på skrapskivorna ger mig definitivt en sämre upplevelse av musiken jag vill lyssna på. Svårare är det inte tycker jag.

Jo, så kan det vara i sig. Känner såväl igen mig i det.

Tycker bara det känns lite fyrkantigt att bara se till ett scenario. Att ljudet är sämre på en konsert innebär inte att jag aldrig skulle gå på en konsert. En konsert kan jag betala några hundringar för att gå på.

Men jag skulle aldrig betala några hundringar för en inspelning med samma ljud som på konserten. Såvida inte den konserten var en häftig upplevelse med jäkla bra feeling i bandet och bra interaktion mellan publik och musik. Då kan man paya några hundringar för att få en inspelning av det. Inte för ljudets kvalitet, utan för att väcka minnet av en nice upplevelse.

Det är lite så jag tänker/menar. Misstänker att det kan stämma med en del som uppskattar vinyl med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Snerik (oregistrerad)

Nej, ljudmässigt är vinyl lätt att underordna digitala alternativ. Det finns dock många exempel på när vinyl låter bättre i praktiken (förutsatt fina skivor och skivspelare mm i hög kvalité och skick mm, mm..)

Jag lyssnar i skrivande stund på Avalon men Roxy Music och växlar mellan spotify och vinyl.

Spotifyversionen är remastrad 99 och är klart dynamikreducerad, plattare och tråkigare.

Jag tycker i detta fall att den digitala utgåvan tar bort lite av den svävande drömska atmosfären som fanns i orginalet.

Tänk samma behandling av litterära verk? Efter 30 år ges böcker ut i nya versioner med ändrad handling och inflikade nya modeord mm.

Är det bara jag som tycker detta är märkligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, så kan det vara i sig. Känner såväl igen mig i det.

Tycker bara det känns lite fyrkantigt att bara se till ett scenario. Att ljudet är sämre på en konsert innebär inte att jag aldrig skulle gå på en konsert. En konsert kan jag betala några hundringar för att gå på.

Men jag skulle aldrig betala några hundringar för en inspelning med samma ljud som på konserten. Såvida inte den konserten var en häftig upplevelse med jäkla bra feeling i bandet och bra interaktion mellan publik och musik. Då kan man paya några hundringar för att få en inspelning av det. Inte för ljudets kvalitet, utan för att väcka minnet av en nice upplevelse.

Det är lite så jag tänker/menar. Misstänker att det kan stämma med en del som uppskattar vinyl med 🙂

Nu var det vinyl som diskuterades i tråden, så varför blanda in livekonsert i det hela...?

Att gå på konsert är en annan sorts upplevelse än bara lyssningen och jag går gärna på konsert med band som jag gillar - men jag köper ändå gärna konserter på DVD/BD - för där är det oftast ommixat så att det blir bättre ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...