Jump to content
Annons

Bästa hörlurarna för mixing


tezto

Recommended Posts

Tja!

Som rubriken lyder! Bästa hörlurar för mixing i prisklassen 500-1500kr?

Har kollat in ett par Sennheiser HD-280, har hört mycket bra om dem.

Sen finns det Sennheiser HD-380 för 100kr mer, är dem bättre?

Så vad säger ni? Vad är era erfarenheter? Vilka har ni? Vilka anser ni bäst i den prisklassen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har tyvärr ingen utav dem du nämner, men kan tipsa om AKG K-701. Dom är lite dyrare än din budget (1800kr på thomann), men om det är möjligt tycker jag du skall ta det steget. På många nätbutiker kostar dom runt 2500kr, men thomann har ett väldigt bra pris på dem, vilket gör att jag rekommenderar starkt! Dom är väldigt bra!

http://www.thomann.de/se/akg_k701.htm

En bra sida för att se frekvensutgivande för olika hörlurar är www.headphone.com. Sök upp en lur och du kan i flesta fall se en bild som visar vilka frekvenser den ger ut starkt/svagt. Dessto rakare kurba, dessto bättre (i de flesta fallen).

Link to comment
Dela på andra sajter

I den prisklassen skulle jag föreslå Beyerdynamic DT990 Pro .

De jag tycker bäst om bland Beyerdynamic, är annars DT880 Pro, som är lite dyrare, men mina största favoriter är Ultrasone Pro2900.

Sennheiserlurarna du nämnde, är slutna och funkar bra till tracking eftersom de har bra dämpning, men till mixning tycker jag inte att de funkar något vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra sida för att se frekvensutgivande för olika hörlurar är www.headphone.com. Sök upp en lur och du kan i flesta fall se en bild som visar vilka frekvenser den ger ut starkt/svagt. Dessto rakare kurba, dessto bättre (i de flesta fallen).

+1 En bra site

http://www.headphone...ild-a-graph.php

Rak kurva: På siten rekommenderas en något förhöjd bas under 200Hz, eftersom en rak kurva när det gäller hörlurar

ofta uppfattas som basfattig (det stämmer med hur jag upplever det också)

Testade ett par AKG K612 pro som skulle vara "raka" men upplevde att basen var för låg IMHO.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

I den prisklassen skulle jag föreslå Beyerdynamic DT990 Pro .

Har ett par sådana också.

Dom låter bra och sitter väldigt skönt också! Även prisvärda. Nackdelen är att de är något tungdrivna, om du gillar att mixa med hög volym, och inte har separat hörlursförstärkare, kanske volymen inte blir tillräcklig för dig.

Edit: min modell har 250 Ohm 102dB/V, finns 32 och 600 ohm också.

Andra saker att hålla utkik på är velorkuddar och raka sladdar som jag tycker är skönast till skillnad från plastkuddar och snurrsladdar, men där är ju smaken förstås olika..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hörlurar är lite som högtalare, eller instrument. Det är både en fråga om pris men även om upplevelse, smak och tycke. Mycket känslor involverade med. Sennheiser HD800 har länge varit lite av en stor barracuda som folk jämfört med - i alla fall tekniskt.

Trivs bra med K-701. Men inte för inspelning förstås, läcker som ett såll iom att dom är öppna.

Tygmaterial i kåpor är skönt mot huvet, men har en tendens att dra till sig fukt och fett som trots allt blir. Ger lite missfärgningar, beroende på hur ofta man använder dom.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...