Jump to content
Annons

Kaizen - Happy Factory


Betyg?  

7 röster

  1. 1. Betyg?

    • 1 (sämst)
      0
    • 2
      0
    • 3
      3
    • 4
      3
    • 5 (bäst)
      0


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Happy Factory

* ARTIST/GRUPP: Kaizen

* GENRE: Elektro-nå't

* LÅTLÄNGD: 3.13

* KOMPOSITÖR: Johan Signert

* PRODUCENT: Johan Signert

* MEDVERKANDE: Native Instruments

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 4,7 Mb

* STATUS: Färdig demo?

* LÅTLÄNK: Happy Factory

Inspirerad av vårens ankomst och all elektronisk musik som florerar här på forumet, har jag gjort något jag aldrig gjort förr och aldrig trodde jag skulle göra - en syntlåt. Blipp-blopp, alltså. Den är snabbinspelad och -mixad (i lurar), men jag tycker att den är kul. Gav den t.o.m. ett artistnamn. Hoppas att den kan glädja någon annan också. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skitmysig.... Slipar du på den så kommar jag lätt att spara den för framtida lyssning.

Vocodern känns lite fräsig på sina håll. När konstonanterna sjungs framförallt. Och det är ganska knepigt att höra vad du sjunger.

Men du får 4 av 5 ifrån mig tills vidare. Riktigt skön 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara melodin skulle jag lätt ge en 4+ 🙂 men gillar inte riktigt soundet på

musiken som drar ned betyget till en 3:a. Finns en hel del att justera på i mitt

tycke. T ex upplever jag bastrumman som väldigt monoton. Den framträder

för mycket på nått sätt... 😏

Och som Addic påpekar t ex om vocodern så är den väldigt svår att höra

i många stycken. Skulle nog hellre hört en upp-pitchad(smurfröst) sång som

hörs klarare än vad vocodern gör.

Måste oxå nämna att jag gillade introt väldans mycket. Måste nog

komma ihåg att prova å ratta fram nått liknande! 😄

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite tunn känns lite styltig i mixen. Inget sväng alls. men det kanske var meningen att det skulle låta mycket trummaskin om det. Gillar inte heller vocudern.

Vem är den där Native instuments. Trodde det var Twin zombie ljudet från korgen där i början men det var det inte (?) :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget direkt driv i låten, lugnt och trevlig i och för sig, men den blir inte riktig intressant.

Refrängen funkar dock bättre rent sväng mässigt.

Vocodersången är svår att höra (orden alltså), jag skulle nog faktiskt vilja ha ned den

en oktav (men det är väl högst personligt).

Lite småtråkiga ljud, platt på något vis, saknar djup i låten.

Stort plus för introt som låter riktigt ballt.

Totalt blir det nog en 3a. Gött med fler vårlåtar. Detta måste vara den tredje mig veterligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm... En låt som gör en glad!! :rolleyes:

Lite för mycket gladsynthpop för min smak egentligen, men den fick mig på bättre humör...

Håller med övriga tyckare om att vocodern är väl skarp, och det vore trevligt med lite mer varierade och svängiga trummor. Främst är det nog den tunga kicken som gör att allt stannar upp hela tiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite för mycket gladsynthpop för min smak egentligen, men den fick mig på bättre humör...

Lite för mycket gladsynthpop för mig också, egentligen. 🙂

Tack för att ni lyssnar! Låten är väl egentligen inte mer än en en pastisch. Jag har noll koll på denna genre, så ni har säkert rätt i allt ni säger. 😆

Vocodern kanske borde ändras, jag har aldrig använt en vocoder förut, så jag fattar knappt hur den funkar. Ljuden är 100% Native Instruments - Reaktor 4, FM7, Absynth 3 och Battery 2 ("80's electronic kit" tror jag det hette). Introt är inget trolleri, automatiserad BitCrusher i Cubase.

Men faktum är att låten har klistrat sig i mitt huvud, så det vore sjukt kul om någon som är mer hemma i genren skulle vilja prodda upp den lite. Skulle nog kunna bli riktigt trevligt. 🙂

Finns det någon samarbetsvillig blipp-bloppare därute?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag är så hemma i blipp-blopp genre vet jag ej :rolleyes: men jag gör gärna

ett försök. Hoppas få lite tid ikväll å i helgen till att sitta vid datorn å har inget

projekt gående just nu....har ju oxå Native's Komplete så det borde vara busenkelt

enkelt att skicka projektet. Bara zippa ned hela projektet med sökvägar...

//Micke...

Ps. Kanske bör tillägga att jag kör Cubase SL3.02....

Redigerat av MJInc
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag är så hemma i blipp-blopp genre vet jag ej  😑 men jag gör gärna

ett försök. Hoppas få lite tid ikväll å i helgen till att sitta vid datorn å har inget

projekt gående just nu....har ju oxå Native's Komplete så det borde vara busenkelt

enkelt att skicka projektet. Bara zippa ned hela projektet med sökvägar...

//Micke...

Ps. Kanske bör tillägga att jag kör Cubase SL3.02....

Grymt! 😄

Jag skall väl försöka "zippa ned hela projektet med sökvägar", kommer säkert att gå åt skogen med min rutin på detta... :rolleyes:

Du får en länk där du kan plocka ner projektet senare. Eller ett rop på hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fläskigt charmig den här :-D Låter sådär skönt underproducerad och gosig...

Håller med om att vocoderna gör det lite väl svårt att höra vad som sjungs... Kanske använda den som en send istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...