Jump to content
Annons

Tips om absorbentplacering tack - bild och ritning


amonra

Recommended Posts

Hej

Har plöjt den här avdelningen (Studiobygge) i forumet och lärt massor. Tack!

Men jag har inte sett någon som använder absorbenter av det slag som jag har fått låna för att se om jag kan använda ett sovrum för att göra voiceover-jobb. Absorbenter av papp!

Blir oändligt tacksam för tips om hur absorbenterna ska användas och möjligen kompletteras.

Se alla data om rummet och absorbenterna i bilden:

post-6083-0-37664400-1395230396_thumb.jpg

Nils Östergren

[EDIT] Blev senare upplyst om att det handlar om diffusorer, vilket jag borde ha insett. Som sådana har de en viss gynnsam effekt, placerade i rummets hörn, men det hade behövts fler.

Redigerat av amonra
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hm, jag är endast lekman på området, men är det bara till voiceovers? Viktigast med absorbentering är väl vid mixning och mastring?

Ska du endat göra röstpålägg/sångpålägg skulle jag se till att ha halvmåneabsorbent (s.k.mic screen) på micstativet, och dämpa väggen bakom sångaren/prataren. Har du dessutom heltäckningsmatta och andra diffuserande/absorberande möbler (typ säng), borde akustiken för röstpålägg inte vara raketforskning.

Ska du prata högt och leva ut? Har du kraftig basröst? Jag skulle undvika att stå inklämd i ett hörn, då bas samlas där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, missade slå på aviseringen om svar.

Ljudisolering är inget krav. Gör mest korta talinspelningar. Inget starkt och utlevande. Rösten är basig.

Har gjort tester med ett sånghörn i rummet med madrassväggar och duntäcketak som tar bort rumsekot. Men på grund av materialen försvinner naturligtvis krispet i rösten och basbumlet förstärks.

Pappabsorbenterna ser enligt specifikationerna ut att kunna äta upp bas, men jag blir inte klok på hur jag ska placera dem. Får intrycket att ljudet studsar på pappen om jag är för nära.

Link to comment
Dela på andra sajter

EQ-ar bas så det står härliga till men kvar blir då för mycket burk och krispen saknas fortfarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.. Jag har gått igenom (i olika miljöer) både madrasser, textilier, äggkartonger m.m. men gav till slut vika och skaffade Auralexabsorbenter 2" studiofoam wedge-formatet vid mixplatsen. Bästa investeringen jag gjort.

Bas är alltid svårast att bli av med, och de Auralex-basfällor (som jag oxå har), hjälper men är inte de effektivaste. Jag skulle prova att ställa micken i mitten av rummet (eller åtminstone inte i ett hörn, för att minimera basackumulation.

High-pass EQ är helt rätt (och förmodligen ofrånkomligt), men är det ofantligt mycket bas i upptagningen skulle jag börja med att fytta runt mikrofonen.

edit: Just burk och kartong i low-mid borde vara ett vägg/rumsproblem. Måste du tok-EQa för att få det att låta okej är det nått galet.

Hur nära står du mikrofonen? Stormembranare med njure brukar ska man inte stå och hångla med. 20cm tycker jag är bra utgångspunkt.

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Talar 30 cm från stormembranaren.

Kan inte ha micken mitt i rummet. Behöver något bakom och över mig som tar bort rumsekot, men ju mindre desto bättre för ljudkvaliten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har naturligtvis rätt. Det funkar delvis. Men för inläsningar som inte ska låta alltför intima blir det inte så lyckat att tala nära micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har naturligtvis rätt. Det funkar delvis. Men för inläsningar som inte ska låta alltför intima blir det inte så lyckat att tala nära micken.

du får klä in tak och väggar med akustikplattor

http://www.undertaksbutiken.se/ljudabsorbenter/akustikskivor/6

tex

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, det får bli akustikplattor eller någon annan av de många lösningar som detta forum erbjuder. Ville bara ge pappen en chans när jag hade fått den till låns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Micken är en sE X1.

Diffusor? Absorbent sa långivaren. Och specen i bilden talar om absorbtion.

Wingarna kan man säga är en typ av diffusorer (mer i detalj fördröjer dom reflektioner lite olika och vrider därmed på fasen i olika omgångar).

Den absorption dom ger är förmodligen alldeles för lite för dig.

Har du ställt upp dom runt dig och prövat?

Du skulle kunna skaffa/bygga bredbandsabsorbenter som äter det du behöver i bas och det mesta i diskant också och sen placera Wingarna på lagom avstånd framför för att se om det låter OK och du får tillbaka något av diskanten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kjubeis har rätt (tror jag), http://www.euphonia-...php/t10224.html

Att det är i papp (d.v.s. hårt material) gör att det borde vara diffusor. (edit: eller kanske både-och?) Vad säger Demonproducenten?

Behöver inte vara så.

Bredbandsabsorbenter är nästan alltid i mjukt material.

Resonator-absorbenter som helmholtzare är däremot oftast i hårda material.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack Veteflarn! Jag har inte fått aviseringar att funka, därav sent svar.

Jag har återlämnat akustikelementen och inhandlat stenull för att snickra absorbenter. Bör kunna bli bra i kombination med en mikrofonplacering som också tar till vara den stora bokhyllans diffuserande effekt.

Ja, jag hann testa att placera de lånade elementen omkring mig - på alla möjliga avstånd. Korta avstånd gav en burkig effekt. Med elementen placerade i rummets hörn anade jag en bra effekt på rumstonen men skulle sannolikt behöva använda upp till dubbelt så många element, plus mjuka absorbenter.

Apropå absorbenter: Kan man räkna ut vilka frekvenser som påverkas av en viss tjocklek stenull placerad på ett visst avstånd från rummets vägg/tak?

Redigerat av amonra
Link to comment
Dela på andra sajter

Även val av mikrofon spelar stor roll. Den mikrofon du använder just nu tar in mycket ljud från sidan (alltså reflektioner från rummet) om du har möjlighet, prova att få låna en Shure SM 7 mikrofon. http://www.thomann.de/se/shure_sm_7b_studiomikro.htm

Den dämpar rumsreflexerna mera än den mic dubbar nu. Nackdelen med SM7 är att den har rätt klen signal så det behövs bra micpreamp eller en fethead http://tritonaudio.com/index.php?Itemid=33

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för mikrofontips. Det är - för stunden - en ekonomisk fråga. Valde X1-an som en billig tillsvidarelösning på att min Sennheiser ME64 på en K6-adapter inte ger den "närvarokänsla" jag vill uppnå. Låter kanske fåfängt men vill man låta bra så... 😊

Ska också tillägga att jag trots många försök inte lyckas få forumet att avisera mig om svar i den här tråden, så ha överseende med att jag kanske inte alltid svarar bums.

Redigerat av amonra
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Veteflarn! Jag har inte fått aviseringar att funka, därav sent svar.

Det är lugnt. Jag är så långsam själv. 😄

Jag har återlämnat akustikelementen och inhandlat stenull för att snickra absorbenter. Bör kunna bli bra i kombination med en mikrofonplacering som också tar till vara den stora bokhyllans diffuserande effekt.

Ja, jag hann testa att placera de lånade elementen omkring mig - på alla möjliga avstånd. Korta avstånd gav en burkig effekt. Med elementen placerade i rummets hörn anade jag en bra effekt på rumstonen men skulle sannolikt behöva använda upp till dubbelt så många element, plus mjuka absorbenter.

Det är inte säkert bokhyllan ger så mycket diffusion men i övrigt låter det som en rimlig analys.

Apropå absorbenter: Kan man räkna ut vilka frekvenser som påverkas av en viss tjocklek stenull placerad på ett visst avstånd från rummets vägg/tak?

Japp.

Teoretiskt är bästa absorptionen där ullen placeras med avstånd ut från väggen som motsvarar 1/4-del av våglängden.

I praktiken brukar man ha hyfsad effekt ned till ca 1/8-del av våglängden om man täcker en del yta.

T.ex. 200Hz är våglängd ca 1,7 meter. 1,7/8 = ca 21cm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry cborg, som jag kallade Veteflarn i hastigheten. Har uppenbarligen inte lärt mig att skilja användarnamn från hackordningsbeteckningar ännu. Men så är jag ju på "Varningsnivå", vilket kanske är illavarslande...

Tack för räkneexemplet. Vilken tjocklek stenull talar vi om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är alla på varningsnivå, bara man slipper några markeringar under så ska det va lugnt. 😉

Du bör åtminstone fylla upp hälften av utrymmet ex: om 30cm från väggen så välj minst 15cm tjock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...