Jump to content
Annons

Hur får man ett fylligare ljud?


elliotfrenker

Recommended Posts

Annons

Gå på det ljud du tycker låter tråkigast först, o mecka med det tills det blir bra. Sen är det nästa ljud som inte är bra, på det med…

Jag brukar alltid ha anings reverb på hela mastern fast de flesta som kan nåt brukar säga att det är fel. Men de säger också att allt som man gillar själv är både bra o rätt.

Hoppa mellan din mix o en favoritlåt med kanonljud du gillar… Kanske en flack höjning med 1,5 db vid 4 khz på hela mastern gör att allt låter tydligare? O en liten boost vid 70 hz… Samt en cut vid 250 hz?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny pysslar jag inte med house, men ett klassiskt trick att få ett fylligare ljud i synthar är ju att göra stereo av dom. Dist kommer ju förstås att påverka soundet, men inte så att dom blir "fylligare" väl?

Kopiera ett track med din synth, lägg upp en likadan synth på det nya spåret, Snedstäm dom två en aning, den ena några "cents" uppåt, och den andra några "cents" neråt. Panorera dom båda fullt ut till varsin sida. Klart.

Tips om reverb har du fått... Jag kan tycka att ett delay gör en ännu större inverkan.

Fast... nu sysslar jag inte med house, men det kanske kan vara värt ett försök?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Dist kommer ju förstås att påverka soundet, men inte så att dom blir "fylligare" väl?

Det beror förstås på vad man menar.

Dist skapar fler övertoner (eller förstärker dessa),

så tittar du på en frekvensanalys så fylls denna upp mer. Så sätt blir det fylligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några har nämnt det tidigare, men reverb med stor size. Jag använder t.ex. Overlouds Breverb - Cathedral. Har normalt sett en "send" för just katedralreberbet dit jag skickar krashar, svep och uprisers/drops.

Testa även att köra med flera uprisers/drops. Du kan ha t.ex. en wind, en sinusbas och ett stråkackord som du pitchar cutoff-ar upp/ner. Kör alla samtidigt och se till att eq'a dem separat så de sitter snyggt tillsammans, skicka till gemensam buss (t.ex. trummor eller sfx) med kompressor för att limma ihop ljudet mer. (Ifall det behövs.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

För att något ska låta större så behöver något låta smalare. Annars finns det inget att jämföra med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Gå på det ljud du tycker låter tråkigast först, o mecka med det tills det blir bra. Sen är det nästa ljud som inte är bra, på det med…

Nja säger jag. Det beror på. Låter något tråkigt solo så är det ointressant. Det är hur det låter i sin helhet med resten som bara har betydelse. Kanske det du menade ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ny pysslar jag inte med house, men ett klassiskt trick att få ett fylligare ljud i synthar är ju att göra stereo av dom.

Det beror på ljuden också. Risken är de att de bli för allt för stora och tar allt för mycket plats i mixen. Mono och någon stereobreddare tills man får det perfekt är ett annat tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Istället för att dubba (eller som tillägg till dubbarna) så ta det instrumentet du vill feta till och skicka med send till två delaykanaler med kort delay typ kanske 50-70 ms, panorera kanalerna fullt vänster och fullt höger, blöd in delayet tills det låter bra. Alternativt en delaykanal som du pannar åt motsatt håll som din instrumentkanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...