Jump to content
Annons

försämtrar audiomixdown kvaliten?


rockstone

Recommended Posts

Annons

Svårt att svara på. Det är så många faktorer som är diffusa som kan påverka.

Om filen inte har konverteras från annat format (frekvens o bit), och inte påverkas av panorering, dithering, volym, omvandlande till/från stereo eller mono, eller någon redigering, så borde skillnaden mellan originalet och en renderad kopia som mest vara "minimal". Rätt troligt att det inte blir nån skillnad alls.

Men kör man filen genom den här processen så borde ju en påverkande varians fördubblas varje gång den kopieras på nytt. 100 gånger skulle säkert påvisa nån sån varians, om den finns.

Föreslår att du håller till så få gånger som är rimligt för vad du gör för stunden, så behöver du nog inte fundera på saken mer.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skulle köra 32 bitars float som en del DAW använder internt hamnar nog "felen" "i extra bitarna" när du exporterar till 24bit i slutändan för mastring t ex. Cubase tror jag däremot konverterar 32 bitars fil till 24bitar om du valt 24bitar i proj-inställningarna, så det kan nog påverkas om man gör det många gånger (rätta mig gärna om jag har fel). Vet inte hur andra DAW gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför göra en mixdown och sedan köra in i DAW igen? (Om du inte mastrar/mixar i separat project.)

Men för att svara på din fråga: Ja, det blir förluster vi konvertering. Om dithering är på, blir det mer förluster. Se bara till att köra ner filen i samma upplösning som du använder i DAW, för att hålla förlusterna till ett minimum. Normalt är väl 24bitars 44,1khz, vilket mastringsingenjörer ofta föredrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför göra en mixdown och sedan köra in i DAW igen? (Om du inte mastrar/mixar i separat project.)

Men för att svara på din fråga: Ja, det blir förluster vi konvertering. Om dithering är på, blir det mer förluster. Se bara till att köra ner filen i samma upplösning som du använder i DAW, för att hålla förlusterna till ett minimum. Normalt är väl 24bitars 44,1khz, vilket mastringsingenjörer ofta föredrar.

jag mixar och mastrar i samma daw
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör med en DAW som medvetet är gjort för att färga ljudet, t ex det däringa Harrison Mixbus eller vad det heter, så kommer ju ljudet definitivt försämras/förändras ganska mycket till slut. Men i en "vanlig" DAW så bör det inte bli några avgörande skillnader..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gick ju för Sara när hon va 90.....................

100 var ett exempel, jag tog i för att ni skulle förstå inerbörden.

jo men det som inte är i närheten av att höras efter en eller två ggr kan ju möjligen märkas efter hundra

så frågan från ditt håll är antingen "påverkas det nåt rent teoretiskt?" eller "påverkas det nåt så det kan höras?"

vilket undrar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...