Jump to content
Annons

Synpunkter iMac + studiotillbehör


Gromit

Recommended Posts

Hej alla!

Vet inte om detta är helt rätt avdelning, men jag hittar ingen mer passande, admin får gärna flytta om det är fel.

Jag skulle vilja ha synpunkter på min idé till studio, (t ex verkar valen vettiga eller borde jag överväga andra produkter?):

- Dator: iMac 27” (late 2013) quadcore i5, 8GB RAM, 256 GB SSD + extern HDD 500 GB (redan inköpt)

- Studiomonitorer: M-Audio BX-5 (redan inköpta)

- Gitarreffekt: Line6 Pod XT (redan inköpt)

- Ljudkort + DAW: Balance med Reason 7

- Mick: Audio Technica AT2020 med kabel, stativ, puffskydd och reflektionsfilter

- El-bas: Fender USA Precision Bass

El-gitarrer + akustiska gitarrer har jag redan, även ett midi master keyboard.

Jag tänker spela in musik i olika genres, ffa rock/hårdrock, pop och dance. Micken är tänkt för att spela in sång och akustisk gitarr. De mickar jag också överväger är AKG Perception 220 och sE Electronics sE2200a II C.

El-bas tänkte jag koppla rakt in i ljudkortet och sedan använda plug-in i Reason (Line6 BassPod) som emulerar förstärkare/högtalare.

Vad det gäller studiomonitorer funderar jag på att behålla de jag har och komplettera med en sub-bas (M-Audio BX-10), eller köpa ett par nya M-Audio BX-8 D2 och inte köpa sub-bas.

Tanken är att ha OS + DAW + ljudbibliotek på SSD’n och låtprojekt på den externa disken.

Tacksam för era synpunkter!

Mvh

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag schkulle välja en bättre sequenser än Reason....typ Logic....jo just...jag skulle schkippa snurrdiskar och bara köra ssd....det gör jag...

Tack för ditt svar!

Ja, jag har verkligen funderat fram och tillbaka på om jag skulle välja Reason eller Logic.

Bara fått för mig att Logic har en väldigt lång inlärningskurva...jag kanske har helt fel.

Har hört att Reason är snabbt att komma igång med och använda + stabilt.

Man skulle kanske kunna börja med Reason och sedan skaffa Logic och köra ReWire (Logic som huvudprogram)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bra ut! :-)

Jag skulle nog se till att (som ovan nämner) skaffa en ordentlig DAW om du ska spela in akustisk musik. Typ Logic, Cubase eller (som jag kör) Sonar. Just dessa sequencerprogram är orienterade för att spela in akustisk musik. (Versioner som "Essentials" och "Starter" är faktiskt ganska dåliga då man ofta inte får med de bästa och finaste pluggarna, som kan visa sig ovärdeliga. Själv kör jag Professional-versionen av Sonar och har upptäckt just det.)

Sen skulle jag även skaffa en baslåda. Jag vet att många inte har det, men själv tycker jag det är helt hopplöst att mixa utan. Massor med information som man missar om man inte hör de nedre frekvenserna ordentligt. (Naturligtvis är det även bra att - då och då slå av baslådan och se hur låten låter vid sämre basåtergivning.)

Logic ska vara jättebra. Både i stabilitet, funktioner, pluggar och ja allt. Finns en anledning att det mer eller mindre blivit industristandard. M.a.o. det är inget att skämmas för, även om man lätt känner igen "Logic-ljudet". ;-)

När du kommit igång med mixningen, och tycker att du behärskar det någorlunda, planera för införskaffande av ljudabsorbenter. Bland den bästa investeringen jag gjort för att underlätta mixning. Den video som fick mig såld var Graham på TheRecordingRevolution:

https://www.youtube.com/watch?v=W2SBmvBbIYI

Redigerat av Cathrine
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bra ut! :-)

Jag skulle nog se till att (som ovan nämner) skaffa en ordentlig DAW om du ska spela in akustisk musik. Typ Logic, Cubase eller (som jag kör) Sonar. Just dessa sequencerprogram är orienterade för att spela in akustisk musik. (Versioner som "Essentials" och "Starter" är faktiskt ganska dåliga då man ofta inte får med de bästa och finaste pluggarna, som kan visa sig ovärdeliga. Själv kör jag Professional-versionen av Sonar och har upptäckt just det.)

Sen skulle jag även skaffa en baslåda. Jag vet att många inte har det, men själv tycker jag det är helt hopplöst att mixa utan. Massor med information som man missar om man inte hör de nedre frekvenserna ordentligt. (Naturligtvis är det även bra att - då och då slå av baslådan och se hur låten låter vid sämre basåtergivning.)

Logic ska vara jättebra. Både i stabilitet, funktioner, pluggar och ja allt. Finns en anledning att det mer eller mindre blivit industristandard. M.a.o. det är inget att skämmas för, även om man lätt känner igen "Logic-ljudet". ;-)

När du kommit igång med mixningen, och tycker att du behärskar det någorlunda, planera för införskaffande av ljudabsorbenter. Bland den bästa investeringen jag gjort för att underlätta mixning. Den video som fick mig såld var Graham på TheRecordingRevolution:

Tack så mycket Cathrine!

Många bra synpunkter - ska absolut ta mig en funderare till, ffa vad det gäller DAW : )

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det gäller interfacet så tycker jag det blivit riktigt prisvärt nu när de håller på att sälja ut det. 🙂 Men om du inte gjort det redan så tänk igenom så att det har allt du kan tänkas behöva den närmsta tiden. En liten nackdel med det är att det inte går att styra volymen på den direkta medhörningen (iaf hittade inte jag något sätt att göra det på).

Jag tror säkert att du skulle kunna få jobbet gjort i Reason också. Men Logic är tveklöst mest krut för pengarna. Det är helt sanslöst mycket du får för 1400kr.

Det är svårt att säga för mig som använt det några år, men det känns som tröskeln sänkts lite i och med Logic X. Men ja, det är fortfarande inte det mest lättjobbade programmet även när man kan det, men att komma igång med grunderna är nog inte några större svårigheter. Och det finns bra videos som kan hjälpa dig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det gäller interfacet så tycker jag det blivit riktigt prisvärt nu när de håller på att sälja ut det. 🙂 Men om du inte gjort det redan så tänk igenom så att det har allt du kan tänkas behöva den närmsta tiden. En liten nackdel med det är att det inte går att styra volymen på den direkta medhörningen (iaf hittade inte jag något sätt att göra det på).

Jag tror säkert att du skulle kunna få jobbet gjort i Reason också. Men Logic är tveklöst mest krut för pengarna. Det är helt sanslöst mycket du får för 1400kr.

Det är svårt att säga för mig som använt det några år, men det känns som tröskeln sänkts lite i och med Logic X. Men ja, det är fortfarande inte det mest lättjobbade programmet även när man kan det, men att komma igång med grunderna är nog inte några större svårigheter. Och det finns bra videos som kan hjälpa dig.

Tackar så mycket!

Ja, jag lutar mer och mer åt Logic nu, he he : P

Faktum är att Logic var den DAW jag tänkte mig från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ha både Logic och Reason i samma dator! Fattar inte varför ni andra Chatrine och beyoundish dissar Reason! Fantastiskt snabbjobbad DAW som känns som en dyr SSL att jobba med och alltid lämnar fulvärdigt ljud! Kort tid från id''e till slutresultat.. Logic är pilligare och mer opålitligt enl. Mig! 🙂

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ha både Logic och Reason i samma dator! Fattar inte varför ni andra Chatrine och beyoundish dissar Reason! Fantastiskt snabbjobbad DAW som känns som en dyr SSL att jobba med och alltid lämnar fulvärdigt ljud! Kort tid från id''e till slutresultat.. Logic är pilligare och mer opålitligt enl. Mig! 🙂

Tack för ditt svar!

Funderar på att köra både och, men just nu lutar det mest åt enbart Logic.

Frågan är vilket ljudkort man ska välja då.

Är lite sugen på NI Komplete Audio 6, då får man till Komplete Elements : )

Ingen dum kombo, eller vad säger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du kan ha både Logic och Reason i samma dator! Fattar inte varför ni andra Chatrine och beyoundish dissar Reason! Fantastiskt snabbjobbad DAW som känns som en dyr SSL att jobba med och alltid lämnar fulvärdigt ljud! Kort tid från id''e till slutresultat.. Logic är pilligare och mer opålitligt enl. Mig! 🙂

Japp, jag har gått från alla andra DAW till att bara köra Reason, jag kan fokusera på musiken och Reason 7 har inte låst sig eller kraschat en enda gång sedan det kom. Till skillnad mot Logic....

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt Logic x är väldigt stabilt. Känns som det är lite mer att växa i än Reason.

Ja, jag tror det beror väldigt mycket på vilken version av Logic man jämför med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat Reason i tidigare versioner, och det var då extremt pilligt, med små knappar, jobbiga funktioner, ogenomtänkt, och inte alls vad jag skulle förvänta mig av en fullvärdig sequencer. Men visst, det är klart att det blivit bättre.

Jag har faktiskt använt Reason seriöst, och det till att exportera trumloopar och annat för import i annan DAW. Det är helt klart mycket för pengarna, men endast om du vill komma igång snabbt och enbart fokusera på elektronisk musik.

Spela in hårdrock i Reason? Jag vet inte, bara en sån sak att de tar upp Audio-snap som en nyhet i Reason 7 tycker jag säger ganska mycket på vilken nivå sequencer-delen befinner sig. Skyline-gränssnittet i Sonar, och även Logics gränssnitt känns riktigt, riktigt bra. Har själv funderat på att testa Logic, men då måste jag ha en Mac. ;-) (Och ett nytt ljudkort...)

Jag har kört ESI-ljudkort de senaste 10 åren och är väldigt nöjd. Har idag ESI 1010e och det fungerar hur bra som helst. Skulle jag vara tvungen att skaffa ett nytt kort idag, skulle jag satsa på Presonus eller möjligtvis Focusrite. Presonus instegsmodell Audiobox USB är extremt mycket för pengarna. Möjlighet till monitorering, helt okej preamps och grymt stabila ASIO-drivrutiner. http://www.thomann.de/se/presonus_ljudinterface.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Presonus instegsmodell Audiobox USB är extremt mycket för pengarna. Möjlighet till monitorering, helt okej preamps och grymt stabila ASIO-drivrutiner. http://www.thomann.d...dinterface.html

Något att tänka på är att varken Audiobox eller 22VSL har några linje-ingångar, vilket kan vara lite begränsande om man ska koppla in annan hårdvara.

Jag hade nog satsat på Firestudio Mobile eller 44VSL om jag skulle köpa ett Presonus-interface i den prisklassen. VSL-serien har ju även den fördelen att man kan lägga effekter på den direkta medhörningen, vilket är trevligt.

Men ja, jag håller med dig. Presonus och Focusrite är säkra kort i den prisklassen. Jag tycker Focusrites preamps är snäppet bättre.

Pro 24 DSP känns som ett väldigt prisvärt interface just nu. Men man får väl tänka på att det har några år på nacken så det är lite osäkert på hur länge de kommer underhålla mjukvaran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. Presonus och linjeingångar: Det har jag faktiskt aldrig tänkt på! Bra tips! Då vet jag att jag inte ska skaffa ett Presonus, då jag är väldigt beroende av linjeingångarna. Eller, 1818VSL har ju linjeingångar... :-)

En Mac? Jag vet inte, har det på jobbet, men då måste jag byta DAW, och ljudkort. Gärna ett med åtta in/ut samt 19" låda, så det går att skruva in i rackskåpet. :-)

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips om du tycker Logic är krångligt är att köra Garageband. Det ingår ju i din nya Mac!

Och när du känner att du växt ur Garageband så kan du öppna alla dina projekt direkt in i Logic. Detta då de är byggda på samma motor och använder samma plugins.

Ser också att du inte är klar med ljudkortet. Vad vill du kunna spela in med ditt kort? Hur många instrument samtidigt? Har du krav på lyssning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog se till att (som ovan nämner) skaffa en ordentlig DAW om du ska spela in akustisk musik. Typ Logic, Cubase eller (som jag kör) Sonar.

jag tror faktiskt reason är ett betydligt vettigare val om han ska köra på en mac

så kan du ju gärna lista lite direkta hinder eller nackdelar för att köra akustisk musik i reason - på vilket sätt är det inte en ordentlig daw?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips om du tycker Logic är krångligt är att köra Garageband. Det ingår ju i din nya Mac!

Och när du känner att du växt ur Garageband så kan du öppna alla dina projekt direkt in i Logic. Detta då de är byggda på samma motor och använder samma plugins.

Ser också att du inte är klar med ljudkortet. Vad vill du kunna spela in med ditt kort? Hur många instrument samtidigt? Har du krav på lyssning?

Tack för tipsen!

Jag har nu skaffat Logic och NI Komplete Audio 6.

De verkar kanon, förutom ett envist brus från monitorerna.

Läste att det kunde ha med iMacen att göra, att den inte är ordentligt jordad (?) - man rekommenderades att skaffa en s k "ground loop isolator"-manick.

Link to comment
Dela på andra sajter

jordproblem brukar rendera i brum - inte brus

är det brum eller brus?

Brus är det. Kanske beror på att jag kör obalanserade kablar från monitorerna till balanserat output på ljudkortet?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Med mitt gamla mixerbord (Mackie) kunde jag köra obalanserade kablar till monitorerna, men med mitt större (som var äldre) går det absolut inte. Det brusar satan. Har du kombo-jack i monitorerna, brukar XLR vara att föredra.

Intressant! Får ta o skaffa XLR-kablar då : )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...