Jump to content
Annons

Inspelning på flera kanaler


saverman

Recommended Posts

Annons

Som frågan är ställd så antar jag att du är ren nybörjare på det här. Det finns massor av information om sånt här på nätet, men det kan vara lite struligt att hitta.

En firma som lägger ut info på nätet är www.jam.se . Men kom ihåg, de är en affär och lever på att folk köper av dem. Och kommer därför alltid att hävda att deras grejor är både bra och billiga. Det stämmer självklart inte alltid.

Det finns två olika sätt.

1) mixa ner till två kanaler redan vid inspelningen. Görs då i med en mixer, men det är nog inte detta du avser.

2) spela in många kanaler på en gång, mixa som du vill senare.

>> Går det att göra i Cubase?

Ja. Liksom i väldigt många andra ljudprogram.

>>Vad krävs av ljudkortet/mixerbordet?

Att ljudkortet har flera ingångskanaler samt att du har mikförstärkare.

De vanligaste billiga ljudkorten har oftast två kanaler in, men det finns en mängd andra som har fler kanaler, så där 10st är inte ovanligt på billiga ljudkort. Stora studiosystem kan ha hundratals kanaler.

Så du behöver alltså:

> mikrofoner, så många som du vill spela in samtidigt

> mikrofonförstärkare, en per mikrofon. Kan vara en lös låda per kanal, en låda med många kanaler, eller att du använder de som sitter i ett mixerbord.

> ljudkort med flera ingångar

> programvaran, exempelvis Cubase

Dessutom måste du ha en tillräckligt snabb dator. Många samtidiga ljudkanaler suger kraft ur "datorn", särskilt ställer det krav på snabb hårddisk.

Hoppas att det här kan hjälpa lite på vägen.

Läs mycket innan du handlar, annars är det lätt att snabbt bli av med sina pengar.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju fylla på med en vettig kombination av bra prylar:

Ljudkort: Echo Layla, som har 8 analoga in/ut för linenivå. Du behöver alltså preamps för att kunna koppla in micar.

Micpreamp: Line Audio Design OMP, som har 8 rena och bra preamps i en racklåda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes förslag är som alltid i toppklass, men frågan är om du behöver 8 ingångar för att spela in trummorna. Det beror naturligtvis på plånkan och din nogranhet. Jag tror Layla 24 kostar ca 8 lax. Annars tycker jag att jag fått upp rätt bra resultat med 4 kanaler vid inspelning av trummor och då kommer man ned i pris och slipper köpa till en micpreamp.

Men vad som behövs i vilket fall som helst är en hyfsat snabb dator men det tog jag förgivet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes förslag är som alltid i toppklass, men frågan är om du behöver 8 ingångar för att spela in trummorna. Det beror naturligtvis på plånkan och din nogranhet. Jag tror Layla 24 kostar ca 8 lax. Annars tycker jag att jag fått upp rätt bra resultat med 4 kanaler vid inspelning av trummor och då kommer man ned i pris och slipper köpa till en micpreamp.

Men vad som behövs i vilket fall som helst är en hyfsat snabb dator men det tog jag förgivet...

Kunde kanske vara bra att tipsa om vilket ljudkort du använder... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

>> Kunde kanske vara bra att tipsa om vilket ljudkort du använder..

Sorry. Själv kör jag bara två kanaler. Två Neumann KM184 på 4 meters stativ, 50 meter kabel och in i en MBox och en Bärbar Compaq Presario 2500. Framför symfoniorkestern.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har ett ljudkort med 2 in-kanaler och vill slippa externa preamps, kanske det vore värt med ett 8-kanalers mixerbord (med inbygda preamps på alla kanaler (eller de flesta iaf, alltså))? kanske riktigt samma kvalitet på de preamparna, men klart billigare.. sen är det bara att ställa in eq och panning på varje kanal, och köra ut det i stereo till datorns två in-kanaler, och bara spela in som en stereo-kanal i Cubase.. fast då får man så klart se till att man har mixat trummorna som man vill ha dem.. men det kan man nog lyckas med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

vonFulvuck (oregistrerad)

En billigare variant av ljudkort med 8 analoga ingångar som kanske kan vara värt att nämna är M-audio Delta 1010LT

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är någorlunda nybörjare på att bygga och sätta ihop själv men väl vid färdigt material så är jag kunglig! 😛

Skämt åsido, aldrig kopplat förr men gjort en hel del i studio. Tänkte lägga en hel del för att kunna få det så pass proffesionellt som jag "kräver". Funderade på ett Hammerfall DSP-kort. Dom måste väl duga till? Eller? Invändningar? Andra förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är någorlunda nybörjare på att bygga och sätta ihop själv men väl vid färdigt material så är jag kunglig! 😛

Skämt åsido, aldrig kopplat förr men gjort en hel del i studio. Tänkte lägga en hel del för att kunna få det så pass proffesionellt som jag "kräver". Funderade på ett Hammerfall DSP-kort. Dom måste väl duga till? Eller? Invändningar? Andra förslag?

Invändningar mot Hammerfall DSP? Du måste skoja! 🙂

Det är ett kalasbra kort, helt enkelt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...