Jump to content
Annons

Gränsen för när man bör mixa om istället för att mastra


Recommended Posts

Jo, är lite nyfiken på hur ni som har mer erfarenhet av att mastra avgör när man istället för att fortsätta mastra istället ska gå tillbaka och mixa. Har inga ambitioner att lära mig mastra just nu men brukar göra en förmaster för att få en känsla för hur det kan komma att låta efter mastring. Men också för att ha något jag kan visa mastringsteknikern, hur jag vill att det ska låta.

Frågan dök upp när jag idag gjorde en övningsmix på ett liveinspelat dödsmetal-band. Hade gjort en mix jag var nöjd med. Jag lade sen de två EQ:arna från PUIG på masterbussen som en övning och ett experiment. Skruvade lite och fick till ett ljud jag verkligen gillade. Lade på runt 12kHz och även runt 60 Hz. Skar en del vid 500 Hz och boostade vid 200 Hz. Satt och klickade fram och tillbaka mellan bypass och på. Det var då frågan kom. Borde jag snarare gå tillbaka och mixa om med den här nya ljudbilden som förebild? Eller är det just precis det här mastringen ska göra. Jag boostade eller skar inte mer än 4 (vilket jag antar är 4 dB?). Läste någonstans (tror det var i Studio) att man aldrig ska skära eller höja mer än 3 dB vid mastring.

Så hur tänker ni? Är det ofta ni ber att de mixar om materialet eller suck ni och arbetar vidare med det ni fått? Jag vet att varje låt är unik men har ni någon gräns eller känsla för när det inte funkar?

Bifogar en skärmdump på mina inställningar som diskussionsunderlag:

puig.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns nån gammal tumregel som jag hört, som jag går rätt mycket efter: Om man måste förändra nån frekvens eller dynamiskt förhållande mer än 3dB åt nåt håll - alltså typ -3dB i basen samt +3dB i diskanten, eller motsvarande dynamiskt - då är mixen som är off.

Fast sånthär beror nog lite på hur ortodox man vill vara. Finns nog många som ändrar enormt i mastringen.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Så hur tänker ni?

det här är ju en fråga som stötts å blötts i många år - eller inte

min grundinställning är att om du vid mastring känner att du måste ändra ljudbilden på flera punkter så är det nåt i mixen som inte stämmer

ALTERNATIVT om det är nån annan än den som mixat som mastrar att ni tycker olika

mixar jag vill jag inte ha min mix radikalt ändrad

mastrar jag så söker jag alltid en dialog först om nåt dyker upp som jag anser är ett problem med ljudet - det kan ju mycket väl hända att det är avsiktligt och att man verkligen vill ha det så

om inte blir ju frågan om man inte hellre ska mixa om - ibland finns vare sig tid eller ork att göra om och då får man försöka rädda det hela i mastringen

i mitt tycke ska dock mastringen förhöja mixen och låten i första hand - inte så mycket förändra eller laga

om du själv sitter och provmastrar och själv känner att du vill ändra en massa så är mitt råd att göra ändringarna i mixen istället

finns ju ingen garanti för att den som sen ska slutmastra gör samma manövrer som du - och hur har du då kontroll över ljudbilden?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jo, är lite nyfiken på hur ni som har mer erfarenhet av att mastra avgör när man istället för att fortsätta mastra istället ska gå tillbaka och mixa. Har inga ambitioner att lära mig mastra just nu men brukar göra en förmaster för att få en känsla för hur det kan komma att låta efter mastring. Men också för att ha något jag kan visa mastringsteknikern, hur jag vill att det ska låta.

Frågan dök upp när jag idag gjorde en övningsmix på ett liveinspelat dödsmetal-band. Hade gjort en mix jag var nöjd med. Jag lade sen de två EQ:arna från PUIG på masterbussen som en övning och ett experiment. Skruvade lite och fick till ett ljud jag verkligen gillade. Lade på runt 12kHz och även runt 60 Hz. Skar en del vid 500 Hz och boostade vid 200 Hz. Satt och klickade fram och tillbaka mellan bypass och på. Det var då frågan kom. Borde jag snarare gå tillbaka och mixa om med den här nya ljudbilden som förebild? Eller är det just precis det här mastringen ska göra. Jag boostade eller skar inte mer än 4 (vilket jag antar är 4 dB?). Läste någonstans (tror det var i Studio) att man aldrig ska skära eller höja mer än 3 dB vid mastring.

Så hur tänker ni? Är det ofta ni ber att de mixar om materialet eller suck ni och arbetar vidare med det ni fått? Jag vet att varje låt är unik men har ni någon gräns eller känsla för när det inte funkar?

Bifogar en skärmdump på mina inställningar som diskussionsunderlag:

puig.jpg

Bra fråga. Jag brukar mixa o göra en "nästanfärdig-mastring) samtidigt. Får jag peta för mkt med master-eq fattar jag att nåt i mixen är fel, det kan ofta vara lite för mycket lågfläsk i elbas eller kagge. Eller lite för lite 100 hz i kaggen.

Men sen vill jag ofta boosta master-eq nån enda db vid nånstans 4 - 6 khz, då blir all sång o gitarrer mm tydligare. Ibland har jag försökt få fram samma sak genom att ändra eq mm på varje regel, men det har jag aldrig fått att funka på samma vis...

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag kommit på att jag tycker är jobbigt vid lyssning är om det är kanske bluesrock med två gitarrister o de är pannande så att man får lyssna på solon som kommer mestdels från ena hållet. Så är ju många proffinspelningar gjorda men jag tycker det är jobbigt i alla fall. Först ligger sången i mitten, sen blir det solo, då blir det liksom tomt i mitten o solot från sidan. Obalans o jobbigt att lyssna på. Även om alla ljud i sig är snygga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyssnat på många år på detta sätt, men brukar inte alla solon ligga i mitten?

Nu för tiden är det dessutom lätt att göra automatiseringa av pan, jämfört med

förr i tiden när man hade sina scheman när man skulle mixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Svår fråga att ge något rakt svar på! Men jag brukar försöka se mastringen som ett steg där man balanserar låtarna mot varandrar, och mixningen är steget där man balanserar instrumenten mot varandra. Men det blir ju knepigare när man bara mastrar en låt, när ja mastrar åt kunder handlar det mest om att få kontroll på alla register så att inget sticker ut mer än något annat. Men det är som sagt en svår fråga att ge ett rakt svar på! Jag brukar försöka råda mina kunder till att försöka mixa som om att mastring inte var ett alternativ. Alltså försöka göra mixen så balanserad och välljudande som det bara går. Det brukar leda till att dom blir positivt överraskade när dom sen får mastern från mig!

Men får nog lita på den gamla hederliga magkänslan helt enkelt tror jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...