Jump to content
Annons

Vettiga Toslink kablar?


Bullerbyn

Recommended Posts

Har ett RME RayDat som behöver 8 st Toslink som i sin tur går till diverse preamps och AD-omvandlare. Problemet är att ingen av de kablar vi testat, Inte riktigt vill "klicka" fast ordentligt. Dessutom är de flesta klumpiga med stora och bökiga kontakter som gör att det blir ordentligt trångt. Hur gör ni och vad har ni för kabel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har köpt billiga kablar från Deltaco. De brukar nog säljas hos bl a Kjell & Co. Har aldrig varit med om att de inte klickar fast eller är klumpiga.

Vad är det för kablar du har skaffat, som är så risiga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt billiga kablar från Deltaco. De brukar nog säljas hos bl a Kjell & Co. Har aldrig varit med om att de inte klickar fast eller är klumpiga.

Vad är det för kablar du har skaffat, som är så risiga?

Har kablar från både Ebay, Netonet, Biltema, Siba m.m. Det mesta verkar vara skit. framförallt när man lyfter racket och vill koppla om nånting så lossnar de...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har haft det problemet med Thomanns "the sssnake"-kablar, men Nikabe-kablarna jag köpt på Kjell & co har fungerat utmärkt.

Ska kolla upp Kjell&Co:s kablar. Tack för tipset!

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att jag menade Nikabe, inte deras billigaste lakritssnörekablar där det lätt blir brott på fibern och resulterar i överföringsfel/jitter och knaster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det verkligen grejer som sitter bra? Har köpt 2 olika typer av märket Deltaco Fiber 1 samt Fiber 2 och de sitter precis lika löst oavsett om det är i Apollo'n, SSL Alphalinken eller Focusrite Octopre'n och man tror nästan att skiten kommer hoppa ur om man nyser lite högt. Har däremot inte haft några problem med ljudet och det verkar inte vara superkänsligt att anslutningen sitter på tiondelen rakt heller.

Gaffatejp är uteslutet? 😄

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alls känsligt. Du kan till och med hålla kabeln en bit utanför honkontakten och det blir lika bra ljud. Ljuset kommer ju fram ändå. Det som inte funkar, är om man råkar vika kabeln. Då får man reflektioner av ljuset i kabeln och det kan bli skumma saker som händer, så om man råkar göra det, så är det bara att kasta kabeln - men de är ju så billiga, att det knappast är någon katastrof ändå...

Jag blir förresten alltid lika faschinerad när jag ser optiska kablar med guldpläterade kontakter. Hur kan någon enda människa tro på att det blir bättre med guldpläterat, när det handlar om optisk överföring och inte elektrisk...? 😳

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir förresten alltid lika faschinerad när jag ser optiska kablar med guldpläterade kontakter. Hur kan någon enda människa tro på att det blir bättre med guldpläterat, när det handlar om optisk överföring och inte elektrisk...? 😳

Haha ja det har slagit mig också hur de t.o.m tar med det i reklamen.. guldpläterad plast..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir förresten alltid lika faschinerad när jag ser optiska kablar med guldpläterade kontakter. Hur kan någon enda människa tro på att det blir bättre med guldpläterat, när det handlar om optisk överföring och inte elektrisk...? 😳

Ja det har jag också roat mig över. Men samtidigt måste jag ändå ge dem en eloge. Hade jag varit kabeltillverkare hade jag troligtvis inte kommit på något så... smart. För det fungerar säkerligen! Ser man två kontakter och den ena är guldfärgad så tänker nog de flesta per automatik att den i guld är bättre, för det är något vi blivit intalade sedan länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir förresten alltid lika faschinerad när jag ser optiska kablar med guldpläterade kontakter.
Förhoppningsvis bara för att "matcha" deras kopparkablar med samma utseende.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...