Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag behöver lite rÄd och tips.

Det Àr sÄ att jag vill bli en framgÄngsrik DJ & Producent. Vad mÄste man göra för att uppnÄ denna dröm? Jag vet att det Àr mÄnga som vill bli det men jag vet inte vad jag ska göra. Alla sÀger olika. MÄste man skippa skolan dÄ som mÄnga sÀger? Vad krÀvs egentligen? Kom gÀrna med rÄd.

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

HÄrt arbete, bra kontakter, tur.

Postat

Du kanske ska börja lÀra dig att "dj-eja", gÄ nÄgra kurser, sök info pÄ Youtube eller Google. Samma sak med producerande. Sök upp information. Nej du behöver inte sluta skolan. De flesta hÀr Àr sjÀlvlÀrda. Finns skolor för producer in ocksÄ, kostar en slant. Men vissa anser att det Àr vÀrt det. Du kommer Inte lÀra dig saker i skolan du inte kan lÀra dig pÄ egen hand, fördelen med skolorna Àr kontaktnÀtet man bygger.

Postat

Du menar att du vill skapa och remixa lÄtar?

DÄ tycker jag du fÄr börja med att skaffa ett datorprogram som du kan göra musik i. Garageband Àr kul tycker jag. Det finns sÀkert andra med mÄnga ibyggda vst instrument, sÄ att du kan börja musicera, det Àr vilktigt. Börja lÀtt, duvet ju inget i början. LÀr dig taktslagen i midi osv genom att lÀgga midiklossar och lyssna

Pruducent och sÄnt lÄter ju vÀldigt spejsat men det Àr ju att man har blivigt duktig pÄ musik, arrangering, editering, veta att allt intebehöver vara pÄ grid tillexempel, bra lÄtskrivare och kanske textförfattare

Postat

Du mÄste förutsÀtta att det kanske inte gÄr. Skippa inte skolan eller socialt liv, det Àr en dÄlig idé. Skippa att kolla pÄ TV, spela datorspel osv istÀllet. Gör vad du kan utan att sÀtta dig i en situation du kommer bli deprimerad av.

Postat

Skippa skolan Àr alltid en dÄlig idé.

Som Zakyath skriver sÄ Àr det alltid gött att ha en backup-plan sÄ att sÀga. Och dÄ Àr ju en utbildning en bra sak att ha.

Nu Àr jag inte alls vÀl bevandrad inom DJ vÀrlden överhuvudtaget. Men jag kan tÀnka att det Àr som i den övriga musikvÀrlden. Kontakter, tur

kontakter, mera tur, bra material, tur och kontakter.

SÄ försök att bygg upp ditt kontaktnÀt, skaffa dig alla dom kunskaper som behövs för en proffs-DJ, och kÀmpa pÄ.

Som det vackert heter, inget Àr omöjligt.

Postat

Skippa skolan Àr alltid en dÄlig idé.

HÄller inte med dig. Vet man vad man vill sÄ Àr det bara slöseri med tid att hÄlla pÄ med massa annat "för sÀkerhets skull".

Men varför inte gÄ en musikproduktionsutbildning?

Postat

HÄller inte med dig. Vet man vad man vill sÄ Àr det bara slöseri med tid att hÄlla pÄ med massa annat "för sÀkerhets skull".

man vill mycket nÀr man gÄr i skolan. perspektiv Àndras nÀr man blir vuxen. jag ville pierca mig i ansiktet, vilket jag inte fick för mina förÀldrar. jÀvligt glad över att det inte blev av idag.

Postat

Du mÄste förutsÀtta att det kanske inte gÄr. Skippa inte skolan eller socialt liv, det Àr en dÄlig idé. Skippa att kolla pÄ TV, spela datorspel osv istÀllet.

Bra skrivet.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Med tanke pĂ„ hur arbetsmarknaden ser ut nu för tiden sĂ„ Ă€r det korkat att skippa skolan idag. Finns massor av dem som har som drömmar och mĂ„l att slĂ„ igenom. Hur mĂ„nga Ă€r det som lyckas leva pĂ„ musiken kontra utförare? Inte sĂ„ mĂ„nga nej. Även om man slĂ„r igenom sĂ„ brukar framgĂ„ngen för de allra flesta vara nĂ„gra Ă„r. Vem vill stĂ„ som typ 35-Ă„ring utan nĂ„gon utbildning eller ens gymnasie? Knappt man dĂ„ ens fĂ„r ett stĂ€djobb om musikkariĂ€rren aldrig hĂ€nde eller dog totalt. Plus i skolan sĂ„ kan han kanske hitta andra kontakter som kan vara gynsamma för musiken eller en partner och inser att det kanske aldrig hade hĂ€nt nĂ„got med musiken om han hade hoppat av plugget.

HÄller med

Postat

Finns massor av dem som har som drömmar och mÄl att slÄ igenom. Hur mÄnga Àr det som lyckas leva pÄ musiken kontra utförare? Inte sÄ mÄnga nej.

Hur mÄnga Àr det inte som lagt ner en massa tid, energi och pengar pÄ ubildningar för att senare inse att det inte var nÄgot för dem, eller att det var svÄrare Àn de trott att fÄ jobb?

Visst det finns vÀgar att gÄ som Àr tryggare och sÀkrare Àn andra. Men man fÄr ocksÄ frÄga sig om det Àr en vÀg som man senare kommer att kÀnna sig nöjd med att ha gÄtt.

Saker och ting förÀndras pÄ vÀgen. BÄde ens egna intressen och ens förutsÀttningar. Men Àr det nÄgot jag tror pÄ sÄ Àr det att göra det man vill och att göra det helhjÀrtat, annars kommer man aldrig nÄ nÄgon verklig framgÄng.

Vem vill stÄ som typ 35-Äring utan nÄgon utbildning eller ens gymnasie?

Jag har nÀtt och jÀmt gymnasiebetyg och ingen högskoleutbildning. Aldrig för en sekund Ängrar jag att jag valde bort den vÀgen. SÄ ja, hÀr har du en iaf!

Det kommer alltid finnas dörrar som Àr stÀngda för dig oavsett vilken vÀg du tar. Men varför inte fokusera pÄ de dörrar som stÄr öppna istÀllet?

Postat

Skippa inte skolan eller socialt liv, det Àr en dÄlig idé. Skippa att kolla pÄ TV, spela datorspel osv istÀllet. Gör vad du kan utan att sÀtta dig i en situation du kommer bli deprimerad av.

HÄller med. Det finns en annan viktig sak som man lÀtt glömmer. Det Àr nÀr det blir allvar finns det en stor risk att lusten dör. DÄ har du dessutom satt press pÄ dig sjÀlv att du ska lyckas. Kreativitet trivs inte under den typen av belastning. Du slÄr heller inte lÀngre ur underlÀge, kanske fÄr du inte mer utan mindre vettigt gjort. Om du har en bra livssituation och sÀtter lagom tidspress pÄ dig dÀremot kan du dÀremot fÄ mer gjort.

Postat (redigerat)

Tycker du bör börja med att fundera över vad "framgÄngsrik DJ o Producent" betyder för dig sjÀlv. Hur ser det ut i ditt huvud, dina tankar o kÀnslor? Vad Àr det du vill uppnÄ, konkret alltsÄ?

Sen fundera över hur vÀl dom tankarna, kÀnslorna och drömmarna stÀmmer in med det liv som de personerna - som du vill bli som - lever. Ibland Àr skillnaden stor. Kan vara sÄ att FramgÄngsrik DJ o Producent inte alls innehÄller den kvalitet i livet som du trodde, som du 'egentligen' var ute efter. Musikbranschen lever i vÀldigt hög grad pÄ skimrande hÀgringar, som inte Àr verkliga.

Början pÄ att uppnÄ framtida mÄl Àr ofta att staka ut avstÄndet mellan dÀr man Àr nu, och dit man vill nÄ. Sen dela upp den strÀckan i olika mÄl och delmÄl. Och sist packa ner allt som stavas "kÀnslor o lust" i en lÄda och skjuta in den under sÀngen för att inte öppna igen pÄ mÄnga Är. KÀnslor har en tendens att fÄ en att avstÄ frÄn att göra nödvÀndiga saker, för 'man har ingen lust'. Det Àr inte förenligt med höga ambitioner.

Redigerat av Signia
Postat (redigerat)

Det jag menar Àr att jag vill uppnÄ mina drömmar som till exempel Avicii eller vem som helst...Jag Àr helt nybörjare och Àr 15 Är nu sÄ vill verkligen fÄ mina drömmar att slÄ in. Jag kommer inte skippa skolan men kommer som nÄgon av er sa göra det pÄ fritiden. Jag kommer göra allt jag kan för att mina drömmar ska slÄ in. Jag har verkligen lust och brinner för detta.

Min kompis tipsa om FL studio och sa att det Àr det som mÄnga anvÀnder som gör EDM ( det jag vill syssla med)

Betyder det att man inte kan göra lika bra EDM Musik som med Logic X?

SÄ det ni menar Àr att jag ska satsa pÄ detta men ocksÄ pÄ skolan? Som sagt jag vill göra detta och kommer inte Ängra mig. Har aldrig kÀnt sÄhÀr för nÄgot. Förut ville jag bli fotbollsstjÀrna nÀr jag var yngre men det var inte sÄ att jag brann för det. Men nu brinner jag för produktion med andra ord jag vill göra detta i framtiden och kommer ej Ängra mig mm....

Redigerat av Fearless
Postat

Det jag menar Àr att jag vill uppnÄ mina drömmar som till exempel Avicii eller vem som helst...

Avicii var hÀr ett tag Det var vÀl ingen som var sÄ imponerad av honom, om jag minns rÀtt.

Postat (redigerat)

Varje gÄng nÄn sÀger att man vill "bli nÄgot", snarare Àn att Àlska att "göra nÄgot" ...

.. det Àr extremt sÀllan det funkar.

DÄ mÄste man Àlska att "bli nÄgot" lika mycket som vissa Àlskar att göra nÄgot. Extrem exhibisionism m.a.o. DÄ kan det funka.

Redigerat av Signia
Postat

Varje gÄng nÄn sÀger att man vill "bli nÄgot", snarare Àn att Àlska att "göra nÄgot" ...

Precis. Gör man en sak bara för att man Àlskar att göra det, inte kan lÄta bli,

sÄ gör man det av rÀtt anledning. Man har roligare och ev framgÄng

blir nÄgon form av biprodukt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.