Jump to content
Annons

Rumsreverb på enbart trummorna eller på allt?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Vi spelar in trummor bas o två gitarrer i min lilla studio, den är typ snustorr i akustiken. Spelade in fyra bluesrocklåtar igår, det verkar bli bra ljud som faen.

I mitt Lexicon har jag ett mkt kort rumsreverb som låter skitbra, bäst blir det på trummorna om jag ger på nästan ohörbart av detta rumsreverb, sen dessutom ett vanligt platereverb…

Eftersom elgitarrerna är inspelade med mick i samma torra lokal borde jag lägga samma rumsreverb även på dom? Det är väl förstås bara att lyssna o göra efter egen smak, men jag är liksom lite såld på även den teoretiska biten, och att höra hur ni brukar göra är alltid kul o lärorikt.…

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mr. N, det är som vanligt. Gör det som låter bäst! :-) finns inget rätt eller fel. Jag brukar iof undvika reverb på gitarrer. Använder delay. Är det för torrt brukar jag öka volymen av rummet/öka avståndet mellan mic och cab inuti kempern. Pröva något liknande. Eller gör en buss med reverb, så kan du skicka det du behöver dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl förstås bara att lyssna o göra efter egen smak, men jag är liksom lite såld på även den teoretiska biten, och att höra hur ni brukar göra är alltid kul o lärorikt.…

eftersom du la till sista meningen...

brukar numera alltid placera in allting i samma "utrymme" om det saknas riktig rumsakustik som är användbar

om än bara pyttelite så blir det ett sammanhang där allt lirar tillsammans - OM det nu är lite livekänsla man är ute efter

ibland är det ju inte det

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte rellevant eller världsnyhet, men har börjat gata virvel hårt och sen lägga på ett litet reverb på några procent wet så att det inte blir så stressigt avklipp i ljudet. Det blir ett skönt studiosound på det utan läck. Om det inte är en massa ghostslag som är viktiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte rellevant eller världsnyhet, men har börjat gata virvel hårt och sen lägga på ett litet reverb på några procent wet så att det inte blir så stressigt avklipp i ljudet. Det blir ett skönt studiosound på det utan läck. Om det inte är en massa ghostslag som är viktiga.

Lite OT men såg en video där mixaren gatade som du föreslår för att få bort framför allt hihat ur virvelmiken. Sen använde han undermiken på virveln för att plocka fram alla ghostnotes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var kanske inte helt dumt everlasting. Svagare slag brukar ju mer antydas än höras, då kanske övermicken är lite överflödig på dem endå, om de gatas bort lixom

skulle snarare säga att övermicken är viktigare när det gäller ghosts

en helt annan grej man kan trixa med är att gatea senden till reverbet så det bara är dom rejäla slagen som får reverb medan allt småstök är torrt

fast det är mer en "effektgrej" än total ljudbild

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte rellevant eller världsnyhet, men har börjat gata virvel hårt och sen lägga på ett litet reverb på några procent wet så att det inte blir så stressigt avklipp i ljudet. Det blir ett skönt studiosound på det utan läck. Om det inte är en massa ghostslag som är viktiga.

Lite OT men såg en video där mixaren gatade som du föreslår för att få bort framför allt hihat ur virvelmiken. Sen använde han undermiken på virveln för att plocka fram alla ghostnotes.

Testa för all del att duplicera spåret där den ena blir gate:ad och kalaskomprimerad, och den andra har kvar sitt läck och är lite "råare".

Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom du la till sista meningen...

brukar numera alltid placera in allting i samma "utrymme" om det saknas riktig rumsakustik som är användbar

om än bara pyttelite så blir det ett sammanhang där allt lirar tillsammans - OM det nu är lite livekänsla man är ute efter

ibland är det ju inte det

Det borde ju vara det mest rätta, det vi spelat in nu är ju live blues i studion. Även om man lägger på så lite att det inte hörs så kanske det ändå bidrar till att lyssningsupplevelsen blir mer rätt. På ett viss blir det ju enkelt också, det är bara att göra en ganska skaplig slaskmix o sen ställa send till rumsreverbet lika starkt post på alla kanalerna. Sitter o jobbar lite med senaste inspelning, jäklar vilket pumpande driv. Det här kommer att bli ruggigt bra…

Att gejta virveln över eller under har jag inte varken grejer eller skicklighet för. Men jag har fått till virveln bra ändå, komrimerade sejaren anings mer, skar sejarmickens vassaste frekvenser o boostade lite på 800 hz. Plus lowcutt förstås, finns en svinbra sådan i Apex EQ´n som jag kör allt genom numera. Den här gången fick jag inte heller några problem med hihatläck i övre virvelmicken (E906) troligen mest beroende på att jag o trummisen la ner en del tid på att han skulle höra både oss andra och sig själv perfekt så han inte skramlade för mycket med locken. Med sejarmick behöver man ju inte vässa övermicken nämnvärt heller, jag brukar testa med 2 db vid 5,5 khz.

Tackar för input…

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fipplade en del med rumsreverb samt vanligt plate. Kom fram till att både rumsreverb o plateverb på gitarrerna blev fel, det tar bara plats i mixen, vi kör ju dessutom "äkta" fjäderreverb på stärkarna. Lite av gitarrerna går dessutom in i OH…

Fipplade vidare med rumsverbet på enbart trummorna o kom då fram till att det lät mkt bättre med starkare send från virveln över o under samt kaggen, o nästan ingen sänd från OH. Med samma styrka på OH send till rumsreverbet blev cymbalerna o helheten i trummorna grötigt o virveln/kaggen för torr. Av det kan man nog dra slutsatsen att min lilla dämpade studio trots allt har ett eget rumsreverb som hörs i OH, men mkt mindre i den närmickade virveln och inne i kaggen som jag mickar med en EV ND868 strax innanför frontskinnet.

Nu är jag helt i toppform, får spela in blues med riktig trummis o värsta spelpolarna. Gitarrpolarn Spennare är sjövild när han blir på spelhumör. 🙂

I kväll ska vi spela live. 🙂

Man kan gilla vår FB-sida, även om det bara står ointressant skit där:

https://www.facebook...58030847?ref=hl

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...