Jump to content
Annons

Jag mixar/mastrar era lÄtar gratis - Uppsala


Fredrik Osterman

Recommended Posts

Hejsan!

Jag heter Fredrik Osterman och Àr bosatt i Uppsala. Musik Àr och har alltid varit ett brinnande intresse för mig - spelar de flesta instrumenten (piano och gitarr Àr mina förstainstrument), och har Àven spelat i band under merparten av de senaste fem Ären.

För ett Är sedan, drygt, började jag intressera mig i mixning/producering av musik, och har sedan dess spenderat mÄngen dag med att spela in - mixa - och mastra egen musik.

LÀnk till mixar finnes hÀr; https://soundcloud.c...drik-osterman-1

HÄller pÄ med mixning endast som ett intresse just nu, sÄ om nÄgon av er kÀnner att ni vill ha nÄgot material mixat eller mastrat, gör jag det gratis i mÄn av tid!

Hör gÀrna av er pÄ; fredrikostermann@gmail.com eller kontakta mig pÄ facebook; Fredrik Osterman.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Tjena Rainydays!

Fasen vad kul att du gillar det! 🙂 LĂ„tarna dĂ€r Ă€r inte helt korrekt mixade dock, ska snart lĂ€gga upp nya mixar.

Till gitarren kör jag Gitarr -- Uporia UMC 22 Interface -- Guitar Rig 5 Pro.

Ska Àven snart upgradera ljudkortet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjena Rainydays!

Fasen vad kul att du gillar det! 🙂 LĂ„tarna dĂ€r Ă€r inte helt korrekt mixade dock, ska snart lĂ€gga upp nya mixar.

Till gitarren kör jag Gitarr -- Uporia UMC 22 Interface -- Guitar Rig 5 Pro.

Ska Àven snart upgradera ljudkortet.

Ah, jag tyckte det lÀt som Guitar Rig men vÄgade inte sÀga nÄgot. Har inte anvÀnt det pÄ flera Är, men det har ett sound som man lÀtt kÀnner igen, precis som PODen.

Korrekt och korrekt, jag tycker det lĂ„ter bra Ă€ndĂ„. Men det finns ju sĂ„klart alltid förbĂ€ttringar man kan göra. 🙂 LĂ„tarna och kĂ€nslan sitter dĂ€r iaf.

SÄ skönt med instrumental gitarrbaserat som inte lÄter som vilket pretentiöst postrockband som helst.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ah, jag tyckte det lÀt som Guitar Rig men vÄgade inte sÀga nÄgot. Har inte anvÀnt det pÄ flera Är, men det har ett sound som man lÀtt kÀnner igen, precis som PODen.

Korrekt och korrekt, jag tycker det lĂ„ter bra Ă€ndĂ„. Men det finns ju sĂ„klart alltid förbĂ€ttringar man kan göra. 🙂 LĂ„tarna och kĂ€nslan sitter dĂ€r iaf.

SÄ skönt med instrumental gitarrbaserat som inte lÄter som vilket pretentiöst postrockband som helst.

Jo, jag försöker hitta mitt egna sound! Ska slÀppa en EP lite senare i vÄr med en kille pÄ andra sidan atlanten som jag samarbetar med, sÄ dessa tvÄ lÄtar, bland annat, ska tillbaka in i "studion" för lite nytagningar och mer in depth genomgÄng.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kort svar; ja, med ett men. Spelar ju inte sjÀlv sÄdan musik, men tror inte det Àr sÄ annorlunda. MÄnga principer som faller pÄ samma sÀtt i bÄda fall. Kan ju göra ett försök (det Àr ju gratis, haha).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kort svar; ja, med ett men. Spelar ju inte sjÀlv sÄdan musik, men tror inte det Àr sÄ annorlunda. MÄnga principer som faller pÄ samma sÀtt i bÄda fall. Kan ju göra ett försök (det Àr ju gratis, haha).

Kul 🙂 Isf hör jag av mig nĂ€r jag har min lĂ„t fĂ€rdig

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Skön musik! Men nu lyssnar jag genom iMacens inbyggda baksideshögtalare o dÄ blir det sÄ att gitarrerna drÀnker trummorna o det andra vÀl mycket i de gitarrstarka partierna. Det blir nog samma sak om man lyssnar enbart i en iphones lilla pyttehögtalare. Det tappar mycket av drivet om trummorna drÀnks.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjenare Nilsson! Ja, gitarrerna drÀnker trummorna, haha. Detta beror pÄ; 1, jag Àr gitarrist (blir sÄ omedvetet) och 2, jag var snabb nog att inte referenslyssna lite innan jag bouncade lÄten. Men, som sagt Àr ju detta som tur Àr bara en tidig demo. Tack för feedbacken!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjenare Nilsson! Ja, gitarrerna drÀnker trummorna, haha. Detta beror pÄ; 1, jag Àr gitarrist (blir sÄ omedvetet) och 2, jag var snabb nog att inte referenslyssna lite innan jag bouncade lÄten. Men, som sagt Àr ju detta som tur Àr bara en tidig demo. Tack för feedbacken!

Det Ă€r svĂ„rt nĂ€r det blir fler gitarrer i bara vissa partier, tycker i alla fall jag. Är det standard med sĂ„ng som tystnar Ă€r det ju enkelt att fylla det utrymmet med en sologitarr, men flera blir lite krĂ„ngligare. Jag Ă€r ocksĂ„ gitarrist, men har pĂ„ Ă„lderns höst kommit pĂ„ att det blir mer tryck i gitarrerna om de fĂ„r rejĂ€l backning av trummor o bas. MĂ„nga proffsgjorda blues-cd Ă€r ofta lite sĂ„ hĂ€r ocksĂ„: Clapton o BB King Ă€r sĂ„na superstars som gitarrister att mixarna kör pĂ„ lite för starkt av just gitarrerna. Picka upp trummorna lite sĂ„ svĂ€nger det vĂ€rre.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Ă€r svĂ„rt nĂ€r det blir fler gitarrer i bara vissa partier, tycker i alla fall jag. Är det standard med sĂ„ng som tystnar Ă€r det ju enkelt att fylla det utrymmet med en sologitarr, men flera blir lite krĂ„ngligare. Jag Ă€r ocksĂ„ gitarrist, men har pĂ„ Ă„lderns höst kommit pĂ„ att det blir mer tryck i gitarrerna om de fĂ„r rejĂ€l backning av trummor o bas. MĂ„nga proffsgjorda blues-cd Ă€r ofta lite sĂ„ hĂ€r ocksĂ„: Clapton o BB King Ă€r sĂ„na superstars som gitarrister att mixarna kör pĂ„ lite för starkt av just gitarrerna. Picka upp trummorna lite sĂ„ svĂ€nger det vĂ€rre.

Ja. Jag upplever det allmÀnt som svÄrare att göra en bra mix utan sÄng. Det handlar ju om att fÄ den dÀr perfekta balansen, och jag tycker det Àr svÄrt att göra det om man inte har nÄgot sÄngspÄr.

Sedan finns det ju olika sound, t.ex. Foo Fighters har ju extremt gitarrbaserade sÄnger, men dÀr Àr ju allt mixat korrekt sÄ trummorna inte drÀnks.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag antar att du kopierade Grahams instĂ€llningar eftersom mixen lĂ„ter identisk 😉

Nej, det gjorde jag inte 🙂 Jag anvĂ€nde originalversionen som referens - men mixen Ă€r helt och hĂ„llet utifrĂ„n mina egna stĂ€llningstaganden.

Sedan klart jag tillÀmpade tips som han gav, jag Àr ju inte dum.

För att svara pÄ ditt antagande; om jag hade velat att lÄten skulle lÄta annorlunda Àn originalet, sÄ hade den gjort det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej, det gjorde jag inte 🙂 Jag anvĂ€nde originalversionen som referens - men mixen Ă€r helt och hĂ„llet utifrĂ„n mina egna stĂ€llningstaganden.

Sedan klart jag tillÀmpade tips som han gav, jag Àr ju inte dum.

För att svara pÄ ditt antagande; om jag hade velat att lÄten skulle lÄta annorlunda Àn originalet, sÄ hade den gjort det.

Kolla om du kan hitta en mix som lÄter riktigt pissig och mixa den. Man brukar sÀga "döm inte en mixer efter hans bÀsta mix, utan frÄn hans sÀmsta". Det Àr svÄrare att polera bajs till nÄgot bra, Àn att gnugga en diamant blank if you know what I mean.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kolla om du kan hitta en mix som lÄter riktigt pissig och mixa den. Man brukar sÀga "döm inte en mixer efter hans bÀsta mix, utan frÄn hans sÀmsta". Det Àr svÄrare att polera bajs till nÄgot bra, Àn att gnugga en diamant blank if you know what I mean.

Jag ser din poÀng! Men i ett sÄdant fall handlar det ju bara om hur mycket mindre pissig man kan göra den. Mixens slutresultat beror ju till stor del pÄ kvalitén pÄ inspelningarna.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag ser din poÀng! Men i ett sÄdant fall handlar det ju bara om hur mycket mindre pissig man kan göra den. Mixens slutresultat beror ju till stor del pÄ kvalitén pÄ inspelningarna.

Exakt! Men tyvÀrr Àr det ofta sÄ, att spÄren inte lÄter sÄ jÀttebra nÀr du fÄr dem. SÄ om du inte trackar bandet sjÀlv, sÄ finns det inte mycket att göra. Jag fick spÄr frÄn en kund i fredags dÀr alla sÄngspÄr klippte rejÀlt till och frÄn. Man fÄr jobba med det man fÄr.

Menar bara att det inte Àr sÄ intressant att höra en mix nÀr man vet att grundspÄren var sÄ pass bra att dem i stort sÀtt mixar sig sjÀlv :-) sÀger absolut inte att din mix var dÄlig, tvÀrtom. Den var riktigt bra! Men som sagt, jag blir iaf inte sÄ övertygad nÀr en "ny mixare" kommer och sÀger "det Àr sÄhÀr jag mixar". Typ ungefÀr som om jag skulle komma och sÀga att jag var konstnÀr och visa en bild jag har kalkylera. Lite sÄ tÀnker jag :-) no hating

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Exakt! Men tyvÀrr Àr det ofta sÄ, att spÄren inte lÄter sÄ jÀttebra nÀr du fÄr dem. SÄ om du inte trackar bandet sjÀlv, sÄ finns det inte mycket att göra. Jag fick spÄr frÄn en kund i fredags dÀr alla sÄngspÄr klippte rejÀlt till och frÄn. Man fÄr jobba med det man fÄr.

Menar bara att det inte Àr sÄ intressant att höra en mix nÀr man vet att grundspÄren var sÄ pass bra att dem i stort sÀtt mixar sig sjÀlv :-) sÀger absolut inte att din mix var dÄlig, tvÀrtom. Den var riktigt bra! Men som sagt, jag blir iaf inte sÄ övertygad nÀr en "ny mixare" kommer och sÀger "det Àr sÄhÀr jag mixar". Typ ungefÀr som om jag skulle komma och sÀga att jag var konstnÀr och visa en bild jag har kalkylera. Lite sÄ tÀnker jag :-) no hating

Ja alltsÄ, jag har ju en del andra projekt jag hÄller pÄ med just nu ocksÄ. Denna lÄt sÄg jag frÄn början mer som ett trÀningstillfÀlle, och nÀr jag tyckte slutresultatet blev bra kÀnde jag mig en gnutta stolt, eftersom jag visste att de metoder som jag tagit till mig i teorin fungerade Àven i praktiken. Sedan förstÄr jag sÄ klart att detta resultat kanske inte alltid ger en 100-procentig bild om vem jag Àr som mixare, och var min kunskapsnivÄ ligger. Jag menar; skulle jag fÄ chansen att mixa en lÄt inspelad av U2 hade ju resultatet blivit c.a. 1000 gÄnger bÀttre Àn om jag mixade en lÄt inspelad av mig sjÀlv. Det Àr ju logik.

Jag ska dock ta till mig det du sagt, Àven om jag inte till 100 procent hÄller med pÄ alla punkter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej! Jag hĂ„ller pĂ„ en lĂ„t just nu som ska vara klar denna helgen Ă€r det tĂ€nkt! Det Ă€r ungefĂ€r samma stuk som Joshua List lĂ„ten du la upp! 🙂

Har du möjlighet att mixa och mastra den?

Ha det bra!

Mvh,

Kasper Rungberg

Redigerat av kr002
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej! Jag hĂ„ller pĂ„ en lĂ„t just nu som ska vara klar denna helgen Ă€r det tĂ€nkt! Det Ă€r ungefĂ€r samma stuk som Joshua List lĂ„ten du la upp! 🙂

Har du möjlighet att mixa och mastra den?

Ha det bra!

Mvh,

Kasper Rungberg

Hej Kasper!

Jag Ă€r tyvĂ€rr ej hemma denna helg. Kommer hem under veckan, sĂ„ kan inte mixa/mastra den under helgen. Men om du kan tĂ€nka dig vĂ€nta nĂ„gra dagar sĂ„ hjĂ€lper jag dig gĂ€rna! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej Kasper!

Jag Ă€r tyvĂ€rr ej hemma denna helg. Kommer hem under veckan, sĂ„ kan inte mixa/mastra den under helgen. Men om du kan tĂ€nka dig vĂ€nta nĂ„gra dagar sĂ„ hjĂ€lper jag dig gĂ€rna! 🙂

Absolut inga problem! 🙂 Jag hör av mig till veckan om det Ă€r ok dĂ„? 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...