Jump to content
Annons

Är UAD-pluggar värt det år 2014?


rainydays

Recommended Posts

Jag har bestämt mig för att köpa en Apollo Twin. Det jag blev såld på var deras tanke med preamp-emuleringar direkt i boxen. Med tanke på hur bra emuleringar UA gör så är jag övertygad om att det kommer vara värt varenda krona.

Men det jag har lite svårt att bestämma mig för är om jag ska köpa en Twin Duo och börja använda deras pluggar i mixen också.

Men det bär mig lite emot, dels för att de är ruggigt dyra, men också för att man blir låst till deras hårdvara.

Sen har vi ju betydligt mer processorkraft idag och konkurrenterna har blivit bättre. Så frågan är om det är värt att lägga två tusen extra på en DSP till och x antal tusenlappar på några pluggar?

Eller kanske är det bättre att lägga de pengarna på kommande preamp-emuleringar istället?

Hade det funnits några gitarrstärkarpluggar som jag känt varit värda pengarna så hade jag inte tvekat att köpa en duo, det är dem som brukar äta mest CPU för mig.

Men det mesta som intresserar mig i hos dem är kompressorer som typ Fairchild och "värmare" som FATSO. Men det finns det å andra sidan hyffsade alternativ.

Hur känner ni. Är det en plattform som fortfarande är värd att lägga pengar på i dagsläget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som hobbyanvändare så letar jag oftare efter bra "native"-pluggar. Med dagens processorkraft tycker jag det är mer prisvärt eftersom du kan ha så pass många igång samtidigt.

UAD kör jag numera egentligen bara för de har bra kvalitet och det är några pluggar som jag gillar och vill använda relativt ofta.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet i sig är nog kanon. Sen är du ju inte heller tvingad till att köpa deras pluggar. Kruxet är att om du börjar få tycke för dom och börjar handla på dig en massa pluggar så kommer du till slut gå i taket i brist på DSP-kraft. Och då måste du köpa dig ett till kort. Problemet är att du kan "bara" köra som max 4 kort på en licens. Helidiotiskt. Ponera att man har ett externt chassi med 13 PCI-platser så tycker jag att man ska få göra det. Korten blir bunda till pluggarna i alla fall, så jag fattar inte poängen? Men det är väl för att hyenorna på Universal Audio ser en marknad med att släppa mer & mer dsp-hungriga pluggar så att man till slut måste köpa ett till kort. Men dom är fulsmarta och släpper oxå nya starkare kort med tiden. Quad var det starkaste fram till för nåt årsen. Lurade mig till att byta in mina 7-8 år gamla UAD-1 korten för att få en så där hyfsad uppgraderingsdeal. Vilket jag gjorde och slog till på ett ytterligare Quad. Kostade mig ändå 9500:- ( fullpris var då 13500:- )

Efter två månader så släpper dom deras flaggskepp Octo. Dvs dubbelt så kraftigt som Quad. MEN sen droppar dom bomben och toksänker priserna på alla UAD-2-korten. Ett Octo kostade lika mycket som vad Quad gjorde och Quad sänkte dom till 7000:-

Det fick mig att ruttna på dom. Jag köper bara pluggar när det är rea eller uppgrades på gamla pluggar. Senast var det Pultec & Fairchild, innan det 1176 och LA2A...

Sen undrar man ju. När UAD-2 kom så släppte dom en massa Neve-pluggar. Bl.a. Neve RS88 som alla var impade över. Man kunde inserta 140 stycken på ett Quad-kort. Sen släppte dom nyligen API Vision Channel Strip, med den kan man bara inserta 16 instanser på ett quad-kort.

Då undrar man.... Hur pass mkt sämre algorithmer är det då på Neve-klonen i jämförelse med API?

Dom säger själva att UAD-2 korten går inte att jämföra med Native-format. Och där skjuter dom sig i foten så det sjunger om det.

Ex Slates pluggar och Kush-audio knäcker UAD... Dessutom så snor UA idéer från Kush-audio.

Dom för en, för mig en vidrig business. Har ställt ett par befogade frågor på deras FB-sida. Fick inget svar utan blockerade mig.

Sen har dom mage att släppa hårdvara som heter samma sak Apollo hit och Apollo dit. Men inget av dom är kompatibla med varandra.

Däremot så går det att ha olika UAD-kort blandat med deras ljudkort.

Men, fortfarande. Du är låst till fyra kort. Om du så har fyra stycken solo-kort eller fyra stycken octo-kort, så är taket FYRA kort...

Dom gör bra grejer, inget snack. Men jag köper aldrig ex kanalstripar utan det får bli guldkorn så som Pultec, Fairchild och balla gamla effekter så som Roland och Lexicon.

Det här bara vad jag tycker. Har handlat för 100 papp av dom där och har en drös med pluggar och, ja, jag känner mig lite låst och tvingad.

Inte nog med att korten är "klena" (i jämförelse med vad?) men dom tar dyrt betalt för pluggarna också. Finns lixom ingen fördel nånstans.

Förr så var det billiga plugga och man gillade det och köpte korten pga det. Nu är precis allt dyrt!

Så köp ljudkortet. Var aktsam för deras pluggar så att du inte fastnar, för gör du det, ja då är du fast 😉 och får heller inget vidare bra betalt om du kränger det vidare. Slå till på det stora kortet på en gång i så fall!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ljudkortet i sig är nog kanon. Sen är du ju inte heller tvingad till att köpa deras pluggar. Kruxet är att om du börjar få tycke för dom och börjar handla på dig en massa pluggar så kommer du till slut gå i taket i brist på DSP-kraft. Och då måste du köpa dig ett till kort. Problemet är att du kan "bara" köra som max 4 kort på en licens. Helidiotiskt. Ponera att man har ett externt chassi med 13 PCI-platser så tycker jag att man ska få göra det. Korten blir bunda till pluggarna i alla fall, så jag fattar inte poängen? Men det är väl för att hyenorna på Universal Audio ser en marknad med att släppa mer & mer dsp-hungriga pluggar så att man till slut måste köpa ett till kort. Men dom är fulsmarta och släpper oxå nya starkare kort med tiden. Quad var det starkaste fram till för nåt årsen. Lurade mig till att byta in mina 7-8 år gamla UAD-1 korten för att få en så där hyfsad uppgraderingsdeal. Vilket jag gjorde och slog till på ett ytterligare Quad. Kostade mig ändå 9500:- ( fullpris var då 13500:- )

Efter två månader så släpper dom deras flaggskepp Octo. Dvs dubbelt så kraftigt som Quad. MEN sen droppar dom bomben och toksänker priserna på alla UAD-2-korten. Ett Octo kostade lika mycket som vad Quad gjorde och Quad sänkte dom till 7000:-

Det fick mig att ruttna på dom. Jag köper bara pluggar när det är rea eller uppgrades på gamla pluggar. Senast var det Pultec & Fairchild, innan det 1176 och LA2A...

Sen undrar man ju. När UAD-2 kom så släppte dom en massa Neve-pluggar. Bl.a. Neve RS88 som alla var impade över. Man kunde inserta 140 stycken på ett Quad-kort. Sen släppte dom nyligen API Vision Channel Strip, med den kan man bara inserta 16 instanser på ett quad-kort.

Att utvecklingen går framåt och priserna sjunker är något de flesta i studiovärlden gynnas av men klart det inte känns så kul att ha köpt något precis innan priserna har gått ned. Hur kul tror du de som köpte en Synclavier med 32 spårs hårddiskinspelning för typ 2 miljoner kände det när hårddisksystem till datorer släpptes för en bråkdel av det priset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kul tror du de som köpte en Synclavier med 32 spårs hårddiskinspelning för typ 2 miljoner kände det när hårddisksystem till datorer släpptes för en bråkdel av det priset?

fast det släppte ju inte samma tillverkare

Finns lixom ingen fördel nånstans.

så med backspegeln i blickfånget skulle du aldrig köpt från första början om du visste då vad du vet idag?
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kul tror du de som köpte en Synclavier med 32 spårs hårddiskinspelning för typ 2 miljoner kände det när hårddisksystem till datorer släpptes för en bråkdel av det priset?

Mitt intryck är att rätt många som har en Synclavier håller rätt hårt i dom. Har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

så med backspegeln i blickfånget skulle du aldrig köpt från första början om du visste då vad du vet idag?

Ja!

När det begav sig, då det verkligen avlastade datorns propp så var det bland det bästa man kunde ha. När UAD-1 (Mackie) släpptes så var det Pentium III typ 700 Mhz som satt i datorerna. Att dom överlevde mer än 10 år med det kortet är för mig en gåta. Visst nu var det ju inte direkt skräp dom släppte. Mycket av pluggarna var ju guld, och är än idag. Men som alla andra tillverkare så har dom även släpp dynga!

Jag köpte min Powermac G5 runt 2003 och slog till på tre UAD-1. Dock då var det ett problem med då PCI-X som var ett lamt försök av Apple att släppa som gjorde att det chipsetet gav kortet en flaskhals och man bara kunde utnyttja 75% av kraften sen knäade skiten. Som tur var så dog PCI-X rätt fort. Sen kom ju PCI-E som gäller än idag. Dock med nyare versioner 3.0 och 4.0.

Hade man vart smart så hade man sålt korten eller rättare sagt gett fan i att köpa dom. Men DÅ så fanns det inte så mkt bra pluggar heller. Dels så var det svindyrt. Bl.a så var Waves dyrt. UAD's pluggar var billiga men man fick pynta för hårdvaran ist. Nu är fan rubbet pissdyrt. Samt att det är bakåtsträveri. Waves försök till APA blev kortlivat. TC-Electronics la ner sitt Powercore. Likaså SSL Duende som klev över till native.

ProToools förstår jag att dom är kvar i träsket. Men det beror ju på att den tekniken inte bara tar hand om effekterna utan även I/O med ohörbar latency och ger ett rocksolid system.

Man köpte på sig pluggar genom åren. Och det mesta var bra och kul. Men sen så kom Native mer o mer allt eftersom datorerna blev mer o mer kraftiga. Idag är datorerna rena monstermaskiner.

Skulle jag sälja UAD-skiten idag så får man inget för det även om jag så flashade med vad mkt pluggar man lagt deg på.

Universal Audio är hyenor i mina ögon. Jävla röv-business! Rekommenderar det till ingen!

Sitter i detta nu med en låt där jag har runt 50-60 spår och har VTM och VCC på varje spår plus en massa Waves, Kush och ett par instanser av Roland DimensionD från UAD...samt feg-triggar från slate. Och datorn ligger på typ 30%

Skulle det var varit UAD så hade jag fått ha ett rack på två meter fullt med dsp-fjanteri 😉

post-6091-0-72950200-1393600095_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...