Jump to content
Annons

Projekt: Min egen studiomöbel


sledge

Recommended Posts

Halloj goda forumvänner,

Jag tänkte påbörja en tråd om byggnationen av min alldeles egna hemmasnickrade studiomöbel. Man har ju själv svalt en och annan tråd här och tänkte att det kan vara roligt att bidra också! Jag är på inget vis en möbelsnickare, men har under de senaste åren byggt en hel del och skaffat mig både kunskap och en j-a massa verktyg. 🙂

Jag avser att, om möjligt, uppdatera denna post löpande, för att hålla allting koncentrerat till förstasidan.

Med det sagt, vi kickar igång med en före-bild på nuvarande plats:

foere.jpg

Man verkligen känner inspirationen flöda och riffen stå på kö till att bli upptäckta... eller inte. Monitorerna på fel höjd, hörnplacering, listan med mindre smickrande attribut kan göras lång. En fenomenal uppsjö av förbättringsmöjligheter med andra ord.

Efter att ha Googlat runt på åtskilliga studiomöbler så kombinerade jag olika idéer till en modell som tilltalade mig starkt, och jag beslutade mig för att rita en skiss i Sketchup att utgå ifrån.

studiobord_1.png

Grunden till själva bordet är en MDF-skiva med måtten 2440x1220x25mm, som symboliseras av kantlinjerna i bilden ovan. Den vita delen är MDF-skivan, inspirerad av andra bord i en vinkel om 20°. De svarta fyrkanterna symboliserar varsin racklåda med plats för 6U i en vinkel om 10°. För dessa lådor bestämde jag mig för att testa ett för mig tidigare okänt material kallat Valchromat, som är en slags genomfärgad MDF-skiva med enormt fina egenskaper.

Dessa kommer att byggas ihop med större lådor som själva bordet vilar på, också de i Valchromat. Initialt för placering av datorer, men faller andan på kan utrymmet lätt byggas ut med rackskenor och användas till rackskåp.

Detta är skissen på kombinationen av låda, sida och rackhylla, där det vita är det svarta(?) Valchromatet och den gula färgen symboliserar själva bordet.

studiobord_2.png

Med skisserna och måtten klara var det bara att skrida till verket, koppla på släpkärran och svänga iväg till byggvaruhuset för att köpa en skiva MDF, och sätta igång att såga!

skiva_1.jpg

Resultatet:

skiva_2.jpg

Den noggranne kanske la märke till att rackhyllorna designades i en vinkel om 10°, vilket gör att de nedersta två-tre enheterna inte kommer gå att få in om inte bordet tas ur. Det valde jag att avsiktligt vänta med tills lådorna är färdigbyggda och jag vet det exakta måttet på dem.

Eftersom jag inte hade någon lokal leverantör av Valchromat fick jag beställa och vackert vänta i drygt en vecka tills de dök upp hemmavid. Dessa skivor hade samma mått som bordet men var något tunnare, 2440x1220x19mm. När de kom så var det bara att såga till dem efter skiss:

sida_1.jpg

Med två stycken hörnskruvstäd går ihopsättandet som en dans! Precis som med MDF så är det bara limma och skruva som gäller. Och förborra. Glöm aldrig att förborra, annars är risken överhängande att det spricker.

sida_2.jpg

Här ser man hur lådorna börjar ta form, och det har även tillkommit ett bakstycke för att hålla ihop det hela. För att komma upp i tänkt arbetshöjd, ~70cm, valde jag att sätta på ben från en större firma med ursprung i Elmtaryd, Agunnaryd. 😉

sida_3.jpg

Lådorna ska slipas och lackas två gånger, och själva bordet ska målas i en ännu ej bestämd kulör (men det lutar åt vitt).

Edit: 2014-02-09 18:30

Efter slipning och testuppställning börjar man få ett litet hum om hur slutresultatet kommer att bli! 🙂

moebel_1.jpg

Edit: 2014-03-02 18:30

Så här blev slutresultatet, efter mycket målande, slipande, målande och lackande! 🙂

efter_1.jpg

efter_2.jpg

En del rackpryttlar har ännu inte kommit in, i övrigt är det mesta på plats.

Jag blev sjukt nöjd med resultatet, klart över förväntan och absolut värt arbetet!

Hoppas att tråden kan inspirera någon byggare framöver! 🙂

Redigerat av sledge
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snyggt!

Ska bygga ett liknande bord själv snart så det är kul att se vad andra hittar på. Tycker det blir kanon!!

Ska du behandla Valchromat på något sätt? Det är en form av genomfärgad MDF om jag förstått rätt?

En annan fråga, när du kapar till dina bitar, hur går du till väga för att få bra snitt?

mvh

Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Simon!

Kul att du frågar! Valchromatet har jag tänkt att klarlacka två gånger, med en liten mellanslipning med finkornigt sandpapper mellan gångerna. Det har jag läst ska vara rekommenderat för att få fram djupet och finishen i materialet. Lackeringen kommer att ske med en färgspruta.

För att få raka snittytor använder jag en sänksåg (modell basic från Jula) med styrskena som jag antingen nyper fast direkt med ett par tvingar när det är möjligt, eller lägger dikt an mot en rät bräda som jag i sin tur nyper fast för att få ett litet anhåll och stöd.

Där två vinklar möts är det viktigt att inte gå för långt med sågen eftersom det (beroende på hur djupt sågen är inställd på att skära) är lätt hänt att man bara tittar på själva snittet och glömmer att sågbladet tar desto mer i ovankant. Jag sparade därför någon centimeter och tog den för hand med ett multiverktyg, men det fungerar garanterat med fogsvans om man är lite försiktig.

Förmodligen kostar det inte många hundralappar om man ritar upp allting och lämnar in det till någon lokal snickare med bandsåg som gör jobbet, vilket var min ursprungsidé, men det blev inte så.

Ett tips om du väljer att såga själv är att koppla på en dammsugare på sågen. Dammet som blir när du sågar valchromatet är som svartkrut och är snudd på omöjligt att få bort från kläderna man står i.

Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Tack för tipsen.

Hade en idé om att grovsåga med sticksåg och ett anhåll för att sedan snygga till kanten med överhandsfräs. Fått höra både att det fungerar bra samt att det inte gör det så man blir lite yrslig. 🙂 Kanske är en sänksåg med styrskena man ska satsa på?

Tror jag kommer köra mdf, ska köra dubba bänkskivor (med distans mellan) där jag sänker ner mitt mixerbord i den övre hade jag tänkt. Funderar lite över tjocklek, hade tänkt 22mm, men det kanske räcken på den undre av dom 2 och sedan 19mm i övre skivan + racksidor?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Tack för tipsen.

Hade en idé om att grovsåga med sticksåg och ett anhåll för att sedan snygga till kanten med överhandsfräs. Fått höra både att det fungerar bra samt att det inte gör det så man blir lite yrslig. 🙂 Kanske är en sänksåg med styrskena man ska satsa på?

Bägge sätten funkar finfint. Har du trixiga ursparningar och radier är överhandsfräsen det givna valet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bägge sätten funkar finfint. Har du trixiga ursparningar och radier är överhandsfräsen det givna valet.

OK, jag har en bra sticksåg samt en överhandsfräs så det är nog så jag ska gå till väga då. 🙂

Tack för input.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...