rockstone Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 när jag mixar låtar så brukar jag göra audiomixdown och lyssna på dom i olika anläggningar och så, problemet är att varenda låt har olika volym. Finns det nån plugg/mätare som jag kan ha på masterkanalen eller vad den nu heter, så jag kan få samma volym på alla låtar? Jag har cubase 5
Anders F Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 Finns det inte inbyggt i cubase? brukar finnas med de flesta daw:s vad jag vet. MVH Anders
JohnRick Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 Jag tror det är bättre om du lägger upp alla sekventiellt efter varandra i ett stort projekt, som om du skulle mastra ett album, och jämför den upplevda volymen mellan varje spår direkt. Den upplevda volymen - inte nödvändigtvis den uppmätta. Annars finns det ju peak/rms-mätare till höger och vänster - inklusive gratisalternativ: http://www.sonalksis.com/freeg.htm
everlastingrecords Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 Om du lägger en limiter på masterbussen kan det bli aningen lättare att få de olika låtarna på liknande nivå i volym. Ställ in så att de värsta topparna på varje låt går över värdet. Då borde de flesta låtarna vara i nivå. Om inte materialet skiljer sig åt väldigt, superlugn avskalad ballad och intensiv rocklåt.
rockstone Postat 3 februari 2014 Trådstartare Postat 3 februari 2014 Mera tipps? Det borde finnas nån plugg/mätare. Det är bra att ha alla låtar i ett projekt och kolla volymer när man gör en skiva, som du säger, men ja skulle ändå vilja ha nån mätare
Signia Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 Voxengo Span är gratis o funkar till mycket. Där syns även viss ackumulerad statistik över låtens gång. Mätaren kan kalibreras efter ett fåtal olika standards med.
Jon Rinneby Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 (redigerat) http://www.toneboost...tb-ebuloudness/ funderar utmärkt för ändamålet. mvh Jon Redigerat 3 februari 2014 av Yllet
Signia Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 (redigerat) Waves har tre: PAZ, Dorrough och WLM (samt WLM Plus). PAZ visar VU, RMS och Peak-mätare. Dorrough har ett eget koncept som liknar kombinationen av RMS+Peak mätare. WLM är LRA-mätare (EBU R128, ITU-BS.1770 osv) Redigerat 3 februari 2014 av Signia
laban1 Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 Finns det inte inbyggt i cubase? brukar finnas med de flesta daw:s vad jag vet. MVH Anders Det finns i alla fall i C7, borde finnas i C5 också. Sök t ex i PDF manualen på RMS.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.