Jump to content
Annons

vers och refräng


Vender

Recommended Posts

öhh... nu kommer en riktigt skum nybörjarfråga men hur som hälst, d flesta låtar har alltid lägre toner i verserna och högre i refrängerna? hur får man det att fungera utan att byta massa skalor o grejer... ska man köra en oktav lägre i versen och tvät om i rfrängen eller är jag helt ute och cyklar? vore trevligt om någon kunde reda ut det här för mig, 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag antar att det är sångmelodin du syftar på.

I vissa fall kan är faktiskt refrängen lyft en oktav (t.ex. Tom Petty-"Free Falling"). Ett annat sätt är att byta tonart när refrängen börjar (gäller bara att hitta en snygg och naturlig övergång). Jag har lagt upp en demo här där jag har lagt refrängen i en annan tonart (vers i G och refräng i E) för att få mer tryck.

Sen finns det de som har problem med att refrängen blir för hög, t.ex. Magnus Uggla-"Hand i hand", där han faktiskt slänger NER refrängen en oktav för att fixa det. 😏

Annars är det som alltid bra att lyssna på låtar med artister du gillar och kolla hur de har gjort. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är nog ute på en road-trip. Och behöver och behöver. Höjdpunkten i populärmusik brukar ligga i refrängen (eller möjligtvis i en tonartshöjning i slutet ;P). Ofta då även bitens högsta ton ligger där, men inte nödvändigtvis. Bara normer.

Om låtens vers och refräng börjar med en tonika så kan man välja fler toner än bara en oktav upp såklart. tersen och kvinten är väl vanligast då.

Jag skrev en schlager en gång där versen började på tersen och refrängen på grundtonen nedanför - det funkade, för att det var helt klart vad som var vad. Refrängens högsta ton gick dock över versens högsta om man nu ska väga in det.

Som regel är väl versen ganska sparsmakad medan det blommar ut och full sättning sätts på refrängen som oftast är melodiskt vassare än versen. refrängen är ju den som de flesta trallar på och kommer ihåg bäst sedan.

Ett tips är att inte ha samma harmonik i både vers och refräng. Iaf jag tycker att det kan bli rätt tråkigt. Allra helst om man använder samma tonmaterial i båda avsnitten. Ett enkelt sätt att komma runt det är om man har en vers lätt kompad i moll och sedan lägger till fetare sound på en refräng i dur (oftast Tonikaparallell i versen och såklart Tonika i refrängen). Gessle är expert på det där =) Nordman likaså hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det va sång ja syftade på 😏 hmm okej så det är alltså accepterat att man byter tonart... om man har en brygga innan refrängen skulle du höja den oxo eller bara refrängen? ge mig lite fina tips 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

öhh... nu kommer en riktigt skum nybörjarfråga men hur som hälst, d flesta låtar har alltid lägre toner i verserna och högre i refrängerna? hur får man det att fungera utan att byta massa skalor o grejer... ska man köra en oktav lägre i versen och tvät om i rfrängen eller är jag helt ute och cyklar? vore trevligt om någon kunde reda ut det här för mig, 😏

Du låter melodin ligga och skutta på ackordtonerna en bit högre än i verserna helt enkelt?

Låt säga att du gör en en ackordslåt i C-dur (billigt exempel) så kan du låta melodin ligga och skumpa på E3, Ha en upptakt som ligger på G3 och en refräng som ligger på C4.

Blev det begripligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...