Jump to content
Annons

Signert - Bitter


Betyg  

8 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      0
    • 2
      1
    • 3
      1
    • 4
      4
    • 5
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Bitter

ARTIST/GRUPP: Johan Signert

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 3:17

KOMPOSITÖR: Johan Signert

PRODUCENT: Johan Signert

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 3096kB

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK:Bitter

Hej!

Första låten jag postar här och första låten jag spelat in och mixat helt på egen hand. Tar tacksamt emot synpunkter på inspelning och mixning för att kunna göra det hela mera "färdigt". Sen skadar det ju inte om någon gillar låten också... 😲

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite underligt mixat. Väldig bredd. Reverbet låter som ett badrum. Ljudet är onyanserat. Hur har du mastrat? Alltihop känns väldigt ihoptryckt. Allting ligger och brottas i mellanregister. Mixa om och försök få ljudet mer nyanserat. Mer diskant och mer bas bättre spridning i frekvenserna. Hur är det inspelat förresten? Det låter lite porta.

Låten är det bästa med det hela tycker jag. Charmig upptempoppdänga. Snygga körer, bra sång. Tyvärr "låter" det inget vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för feedbacken! Det var huvet på många spikar där. Skall ta det i ordning:

Lite underligt mixat. Väldig bredd.

Japp. Första låten jag mixar själv. Någonsin. Så jag har säkert gjort alla nybörjarfel i boken. 😛 Med bredd antar jag att du menar för hårda panoreringar?

Reverbet låter som ett badrum.

Det är en plugg som heter Retrodelay. Försöker få till något PA-liknande ljud. Förslag på annat delay?

Ljudet är onyanserat. Hur har du mastrat? Alltihop känns väldigt ihoptryckt. Allting ligger och brottas i mellanregister. Mixa om och försök få ljudet mer nyanserat. Mer diskant och mer bas bättre spridning i frekvenserna.

Har inte mastrat alls, faktiskt. Men jag antar att det för mycket att hoppas på att bara köra det hela genom en EQ för att lyfta bas och diskant... Det blir nog att kavla upp ärmarna och göra om i så fall. Jag mixar tyvärr än så länge uteslutande i lurar, vilket komplicerar det hela. Man blir lätt lurad... 😆

Hur är det inspelat förresten? Det låter lite porta.

I så fall är det min orutin som ljudtekniker det beror på. Jag har använt en ADK A51 genom en Soundcraft Compact-mixer in i ett Juli@ med Cubase SX1 som inspelningsprogram. Jag har i och för sig eftersträvat ett "skitigt" sångljud - men det måste ju låta medvetet skitigt i så fall.

Låten är det bästa med det hela tycker jag. Charmig upptempoppdänga. Snygga körer, bra sång.

Får tacka mjukast för detta! Det är faktiskt det som är det viktigaste för mig. Hade blivit mer besviken om du hade tyckt att det var en briljant produktion men en rutten låt. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå på dig

Kul med en till som gør svensk POP/ROCK på forumet. Jag tycker att det låter bra før att vara din førsta mix.

Men det svåraste ær att få det att låta rent dvs att stæda upp bland frekvensera. Jag har nyss børjat leka med en 10 bands eq. Dær jag skapar en vældigt spetsig peak. Den peaken drar jag sakta från Bas HZ och uppåt. Dær du hør att det brummar susar eller bara låter skit stannar du och skær i den frekvensen. Sen upprepar du tills du har fått bort det som stør. På detta sætt stædar man upp lite bland Hz som låter dåligt. Jag ær absolut inget pro på detta med mixning men detta ær iaf ett tips jag fått...

Bra låt kænsla i sången kul att lyssna på!!! 😄

Kør hårt

Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Brazil Jack (oregistrerad)

Har inte själv provat just denna musikstil och sjunger själv mest på engelska.

Men jag måste säga att jag tycker det låter väldigt bra, oavsett vad alla förstå-sig-påare tycker. Jag har en regel som gäller; känns det bra så är/kommer det at bli bra. Och ditt känns bra.

Keep on..... popin?

mvh

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet:

... är väl inte så tokigt (sitter med datorhögtalarna så jag kan egentligen inte säga så mycket), ta det lite lugnare med reverbet på sången bara.

Låten:

... är bra, men känns nästan lite stressig. Kanske vore idé att sänka tempot bara en aning, alternativt byta trumkomp på något ställe i mitten av låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hej

Jag håller nog med rätt mycket med många av föregående talare...

Kul med pop på svenska och en melodi man blir glad av:). Lite gamla Noice slingor över det tycker jag och det är inget fel i det.

Satt och och funderade på varför kompet låter så grötigt, förutom det här med att kapa vissa frekvenser så undrar jag om du har tänkt på att de flesta ljuden du använder har väldigt mycket svängningar i sig. De liksom käkar upp varandra. Byt ut några mot lite "rakare" ljud så tror jag att det känns bättre och även mindre stressigt osså för den delen.

(Ingen expert, jag bara tycker;))

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...