Jump to content
Annons

Koppla in multieffekt?


stockman

Recommended Posts

Tjena!

Häromdagen köpte jag en Yamaha DG Stomp som jag hade tänkt att använda för inspelning, dock jag har inte lyckats få ett bra ljud. Jag har kopplat Gitarr>Kanal1 på mixern>Linjeingång på ljudkortet. När jag trycker igång grejorna får jag ett ruskigt fult distat ljud. Jag har testat att sänka alla volymkontroller till hälften på vägen till datorn men ändå distar den. Någon som vet vad som orsakar detta?

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MrPhil (oregistrerad)

Jaha, det är alltså en sån här: http://www.amptone.com/yamahadgstomp.htm ?

Jag förstår inte hur du menar att du kopplat: Gitarr>Kanal1 på mixern>Linjeingång på ljudkortet

Var är stompen då?

Men om vi utgår från att du egentligen kopplar Gitarr>stompen>Kanal1 på mixern>Linjeingång på ljudkortet, så bör du kolla knappen på baksidan mellan in o utgångarna. Vad reglerar den? in eller ut? Står den på high eller low?

Sen bör du kolla var i mixern du satt stompen. Inte i nån mikingång hoppas jag?

Har du nån gain-nivåknapp på mixern? Går den att vrida ner?

Är högtalarsimulatorn på på stompen? Annars låter det garanterat fult, om än inte alltid distat.

Kan gainen in i datorn vara fullt uppdragen?

Har du möjlighet att förstärka line-ingången i datorn, vilket gör att starka linesignaler blir för höga?

O så klassikern: har du satt mixern in i ljudkortets mickingång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns även en lite ratt längst upp till höger på DG-stompen som ställer utsignalen totala utsignalen. Den är ganska känsligt, såpass att det är lite svårrattat faktiskt. Hursomhelst, vrider man på den för mycket (brukar räcka att vride upp den på tjugo/kvart i någonting) så distar det garanterat! (Det är även brevid den som det sitter en lite tryckknapp som stänger av och på högtalarsimuleringen)

Kan annars tipsa om att skaffa en treble booster och koppla in mellan gitarren och DG-stompen. Gör att distljuden blir kanonbra istället för bara bra. Jag byggde min TB själv, finns gott om ritningar på internet (sök på "treble booster schematic", och är man inte jätterädd för lödkolven så tar det nog inte mer än ett par timmar max.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack, det löste sig, högtalarsimulatorn tror ja det var som jag lyckades stänga (eller på 🙂 ) av med lite fipplande. Tusen tack allihop!

@JJRockford Ah, det borde jag kolla upp. Tack för tipset, verkligen uppskattat!

EDIT: Vad tror ni om att koppla in en distpedal mellan Stompen och guran, kan det bli bra?

Redigerat av stockman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara å prova, låter det bra så är det bra! 🙂

Combo-versionen (en av dom) av DG-stompen fick ju annars extra pluspoäng i Fuzz test för att den funkade så bra ihop med pedaler (är tydligen inte alla digital-förstärkare som gör det). Och förstegsdelen är ju den samma, så varför inte? Men det får ju vara ihop med någon av de rena förstärkar-modellerna då, "Clean 1" och "Clean 2" skulle jag tro. Annars blir det nog mycket kaka på kaka.

Angående högtalarsimuleringen, det finns ganska många olika högtalarmodeller i DG-stompen att byta mellan. Ger helt olika karaktär på ljudet att välja en amerikansk 2*12-låda istället för brittisk 4*12 t ex. Kommer inte ihåg knappkombinationen för att göra det, men det står givetvis i manualen. Har du inte den kan jag skicka den till dig i PDF-format.

Sen kan man ju även prova att köra den ihop med andra högtalarsimuleringar. Själv har jag t ex ofta koppla ur den interna högtalarsimuleringen och använt en Hughes&Kettner Redbox Pro istället (högtalarsimulerande DI-box, kostar ca 900 kronor). Behringer har en variant på den (som enligt väldigt många recensioner på Harmony-central.com är ännu bättre), som heter Ultra-G GI100, kostar ungefär 600.

Och så finns det ju även högtalarsimulatorer i mjukvaru-form. Har en kompis som hävdar att han aldrig kommer att micka upp en förstärkare mer efter att ha provat GuitarRig. Han tar sin Engl-topp och kopplar in i datorn via effektloopen (d v s enbart försteget, precis som en DG-stomp) och använder sen högtalarsimuleringen i GuitarRig (inte förstärkarmoduleringarna). Har inte provat själv, men ska göra snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Oj tackar, schysst tips! Jag har funderat på att köpa Yngwie pedalen, den ska tydligen vara bra, känner att jag behöver piffa upp distljudet. Vad tror du ger bäst, en treblebooster eller en distpedal?

När ni köper musikprylar är det musikaffärer eller internet som gäller?

EDIT: Hur blir man av med fördröjningen på ljudkortet?

Redigerat av stockman
Link to comment
Dela på andra sajter

En treble booster alla gånger. Dist/overdrive-simuleringarna i DG-stompen är riktigt bra från början, är du inte nöjd med dom så är det nog bud på att byta låda helt!

Yngwie-boostern vet jag inte riktigt om den skulle hjälpa. Det är väl en s k "neutral/ofärgad boost". Grundidén med den är väl att skrämma upp ingångsvolymen på en rörförstärkare så att det distar mer. Det har man ingen större nytta av med en digitalt modulerande förstärkare som Yamaha's DG-serie. Inte minst som det finns förstärkarmodeller som har dist så att det både räcker och blir över (Lead 1&2).

En treble booster funkar däremot på ett annat sätt. Den förstärker de höga frekvenserna (och ibland även en del av mellanregistret) och ger en signal som då är något starkare, men framför allt basfattigare än orginalet, in i pedalen. "Basfattig" kan låta som ett negativt ord, men faktum är att basfrekvenserna är de frekvenser som förstärkare överlag är absolut sämst på att överstyra, och gör mest att ljudet blir grötigare. Så med en treble booster får man ett ljud som har mer bett, samtidigt som det känns "luftigare" (utan att tappa några andra positiva egenskaper). Sen finns det lite olika treble boosters , en del klipper (skapar en aning distorsion) och kan således vara lite luriga att använda på rena ljud (brukar dock funka att skruva ner volymkontrollen på gitarren). De flesta serie-tillverkade treble boosters har dock oftast en gain-ratt som ställer mängden boost.

Känner tyvärr inte till någon serie-tillverkad booster i samma prisklass som Yngwie-boostern, de billigaste jag har sett ligger på strax under 3000. Vilket är totalt vansinne med tanke på hur enkla konstruktioner det är (till skillnad mot t ex en chorus-pedal). Köper du delar på t ex Elfa för att bygga en likadan kanske det kostar 2-300. Och som sagt, ritningar finns det gott om. Kan maila ritningen jag använde till min om du vill?

I ditt inspelningsprogram (vad använder du?) borde det finnas någonstans där man kan ställa in "latecyn" (d v s fördröjningen) för ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Det är mycket man inte vet. Det vore grymt schysst om du kunde maila ritningen, mycket mycket uppskattat.

Just nu använder jag ett kasst gratisprogram (Kristal), men jag ska låna Cubase SX av en polare så jag kan få fart på grejerna.

Tack ännu än gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beställde alla mina delar på Elfa (www.elfa.se). Kan ofta vara problem att hitta rätt transistorer eller förstå vilken typ av kondensatorer man ska ha (elektronlyt o s v), men skriv till deras kundtjänst om du är osäker. Går säkert bra att maila ritningen till dom också, kan dom säkert plocka ut vad du behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...