Jump to content
Annons

förvirrad ang monitorer (otroligt tacksam för hjälp)


backside

Recommended Posts

Hej alla!

jag är lite förvirrad just nu. Jag har länge letat efter den där riktiga sköna house kicken som riktigt slår en i magen, men när jag spelade mina kick samples genom mina studio monitorer i Fl så lät det flesta kickar rätt tråkiga och platta, mer som ett klick bara. När ja provade att spela mina samples genom mina vanliga datahögtalare (4 högtalare och en sub) lätt plötsligt mina samples riktigt proffsiga och feta, ganska mycket precis det jag hela tiden hade letat efter. Så min fråga är, hur ska jag kunna få till en bra mix när jag inte hör hur saker och ting egentligen låter. Jag vet att monitorer och vanliga högtalare är två olika saker men jag vill ju ändå ha det där feta ljudet när jag sitter och producerar så jag hör hur saker och ting låter. Hoppas ni förstår. Monitorerna jag använder mig av är behringer truth b1030a. Jag jobbar i FL och producerar housemusik. Har jag helt fel monitorer för den genre jag håller på med eller vad är det frågan om? Otroligt tacksam för svar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur har du placerat monitorerna i rummet? Att monitorerna inte har samma bas som datorhögtalare 5.1 med sub är ganska självklart men som du framställer problemet så verkar det som att det knappt är någon low alls med monitorerna.

När jag producerar/mixar brukar jag hoppa mellan monitorerna, stereoanläggning m. sub och iphonehörlurar just för att få olika vyer på mixen. Dock tycker jag att det är skönt under produktionen att slippa sub-basen då man

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter mest som att du är van vid att lyssna på högtalare som återger ljudet "fel", dvs förstärker bas och diskant en hel del.

Studiomonitorer är byggda för att, så bra som möjligt, återge balansen mellan frekvenser så ärligt som möjligt. Detta för att en mix ska låta bra på alla typer av system, inte bara just dina datorhögtalare med sub.

Kan ta ett tag att vänja sig vid detta om man är van vid att annars lyssna med t ex maxad bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare. Det är nog rättare sagt dina datorhögtalare som inte återger hur det egentligen låter. Dock skulle inte en subb skada, man får inte mycket tryck ur en så liten monitor. Större finare monitorer kan också vara ett alternativ, med t.ex en 8-tumsbas. Kanske köpa större monitorer och ha båda paren så du kan växla mellan dem? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Mixar du kicken/kickarna rätt då?

De flesta kickar låter inte "whoah!" direkt när du lägger dom.

Personligen brukar jag använda mig av MINST två kickar när jag proddar house/edm.

En sub och en topkick, hur jag eq'ar dom beror på det ursprungliga ljudet.

Mycket sitter i mixningen, så lyssnar dig inte döv genom att leta kickar i all oändlighet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kopplar man subban till ljudinterfacet? Vad jag vet så har mitt bara två balanserade TRS-kablar ut. Hur ska man göra? Mitt ljudkort heter presonus audiobox 22vsl.

Om du pratar om studio-subbar så brukar man koppla ljudkort, sub och sen monitorer. Många subbar har även ett högpassfilter på signalen som skickas vidare till monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...