Estoyaqui Postat 7 januari 2014 Postat 7 januari 2014 Tjenare. Då jag ej är så insatt i sånt här men dock bestämt mig för en bärbar av olika skäl så undrar jag om denna dator skulle duga för musikproduktion www.webhallen.com/se-sv/hardvara/179867-acer_aspire_v3-772g_173_full_hd-i7-4702mq-16gb_ram-128gb_ssd-750gb_hdd-gt750-win_8&atcl=search:live . Min smärtgräns för själva datorn ligger runt 10000 k med några hundralappar upp och ned . Allmänt Systemtyp Notebook Operativsystem Windows 8 64-bitars utgåva Processor / Chipuppsättning CPU Intel Core i7 4:e gen. 4702MQ / 2.2 GHz Max. turbohastighet 3.2 GHz Antal kärnor Fyrkärnig Cache L3 - 6 MB 64-bitars datorkapacitet Ja Chipuppsättning Mobile Intel HM86 Express Funktioner Intel Turbo Boost Technology 2.0, Intel Smart Cache Minne RAM 16 GB ( 4 x 4 GB ) Teknik DDR3 SDRAM Antal uttag 4 Tomma kortplatser 0 Lagring Hårddisk 120 GB SSD Hårddisk (sekundär) 750 GB HDD / 5400 rpm Optisk enhet DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM - fast Läshastighet 24x (CD) / 8x (DVD) Skrivhastighet 24x (CD) / 8x (DVD±R) / 6x (DVD±R DL) Återskrivningshastighet 16x (CD) / 6x (DVD-RW) / 8x (DVD+RW) / 5x (DVD-RAM) Display Typ 17.3" LCD-bakgrundsbelysningsteknik LED-bakgrundsbelysning Upplösning 1920 x 1080 ( Full HD ) Bredskärm Ja Bildkvot 16:9 Egenskaper HDCP, ComfyView Ljud & Video Grafikprocessor NVIDIA GeForce GT 750M - 4 GB DDR3 VRAM Egenskaper för videosystem NVIDIA CUDA Technology, NVIDIA PhysX, NVIDIA PureVideo HD-teknik, OpenEXR High Dynamic-Range-teknik (HDR), Shader Model 5.0 Kamera Inbyggd webbkamera Bildupplösningar 1280 x 720 Kameraegenskaper HD-videoinspelning Ljud Högtalare , mikrofon Standarder som följs High Definition Audio, Dolby Home Theater v4 Inmatning Typ Tangentbord, pekplatta Tangentbordslayout Nordiska länderna Egenskaper Inbyggt numeriskt tangentbord, pekdyna för multigest, Acer FineTip-tangentbord Kommunikation Trådlös 802.11n, Bluetooth 4.0 HS Trådlös styrenhet Acer InviLink Nplify Nätverksgränssnitt Gigabit Ethernet Ethernet-styrenhet Broadcom BCM57780 Standarder som följs Wi-Fi CERTIFIED Batteri Teknik 6-cells litiumjon Kapacitet 48 Wh Körtid Upp till 3.5 timmar Växelströmsadapter Inmatning AC 120/230 V ( 50/60 Hz ) Utmatning 120 Watt Anslutningar & Utökning Gränssnitt HDMI LAN 2 x USB 3.0 2 x USB 2.0 VGA Hörlursingång Mikrofoningång Minneskortsläsare Ja ( SD-kort ) Programvara Medföljande programvara McAfee Internet Security Suite Diverse Färg Svart IMR Egenskaper Plats för säkerhetslås (kabellås säljs separat), administratörslösenord, systemlösenord, hårddisklösenord, wake on LAN Mått och vikt Bredd 41.48 cm Djup 27.5 cm Höjd 3.46 cm Vikt 3.4 kg Eller vet ni någon annan i samma prisklass? Ej intresserad av Mac Med vänlig hälsning, Estoyaqui
Estoyaqui Postat 7 januari 2014 Trådstartare Postat 7 januari 2014 10 000 kr inte k hoppas jag ni förstod ;p
JohnRick Postat 8 januari 2014 Postat 8 januari 2014 Du är alltså i trängande behov av just en bärbar burk? Inte en stationär?
Estoyaqui Postat 8 januari 2014 Trådstartare Postat 8 januari 2014 Nej som jag skrev är det bärbar jag är ute efter. Har haft stationär innan men tröttnade lite
Estoyaqui Postat 8 januari 2014 Trådstartare Postat 8 januari 2014 Vet att man kanske kommer använda datorn mest på hemmaplan men vill ändå ha möjlighet att lätt ta med den 🙂
JohnRick Postat 8 januari 2014 Postat 8 januari 2014 Du hade kunnat klara dig med en fjärdedel av den kraften för musikproduktion. Frågan är vad du ska använda den till. Är det tunga samplingsbanker via Kontakt te x? Enbart icke samplingsbaserade instrument via midi? Audiospår? I så fall multitracking med många kanaler samtidigt? Enda flaskhalsen är kanske att sekundär HD bara är på 5400rpm.
Estoyaqui Postat 8 januari 2014 Trådstartare Postat 8 januari 2014 Tack för svaren. IOM att det är en bärbar och möjligheterna till uppgradering är begränsade tänkte jag att det kanske vore bra att ha lite krut. O fan nej jag vet inte jag vill bara ha en snabb lättarbetad pc utan laddningstider för kreativitetens skull. Har jävligt bred musiksmak och för några årsedan hade jag en stationär, där började jag med rock men det slutade med att jag gjorde allt möjligt. Klassiskt, filmmusik, jazz, rock, house, trance osv hehe allt på en låg nivå dock för jag hade för låg teknisk kunskap men det va det jag tänkte lära mig nu. På den tiden använde jag pianopluggar, nexus, omnisphere, atmosphere, sylenth1 osv. Spelade även in lite. Använde mig mest av cubase och fl studio. Vad är det för krav på prestanda nu för tiden? Några rekomendationer?
Estoyaqui Postat 8 januari 2014 Trådstartare Postat 8 januari 2014 Är en i7a tillräckligt eller räcker det med i5 eller rentav en amdprocessor?
KlasVonKlas Postat 8 januari 2014 Postat 8 januari 2014 Har man pengar till det kan man satsa på lite extra tycker jag. Även om man inte behöver kraften för tillfället så blir mjukvaran mer o mer krävande i takt med hårdvaran. Har man då lite extra krut så klarar man sig lite längre. Tycker det var ett bra pris, men som sagt så är 5400rpm lite segt. Fungerar utmärkt till lagring dock, så finns det plats på ssdn kan du köra dina projekt på den och sen flytta över till 750-disken när du är klar för att lagra dem där.
laban1 Postat 8 januari 2014 Postat 8 januari 2014 (redigerat) Är en i7a tillräckligt eller räcker det med i5 eller rentav en amdprocessor? Det är inte så mycket dyrare med i7 många gånger och något som blir svårt att uppgradera till efteråt. På i7 har du hyper-threading och i regel fler kärnor (4) än på en i5a. Men visst kan i5 funka också. Det beror förstås mycket på hur tunga projekt man kör. Med ditt tänk och budget hade jag kört på i7. Redigerat 8 januari 2014 av laban1
MRS8 Postat 8 januari 2014 Postat 8 januari 2014 Är en i7a tillräckligt eller räcker det med i5 eller rentav en amdprocessor? Det finns amd-processorer som är vassare än i7. tycker inte du ska köpa i5 även om den skulle kunna räcka idag. Krymper du skärmen sjunker priset runt 2000.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.