Jump to content
Annons

är min stormembranare trasig?


noise

Recommended Posts

jag har en generis stormembranare som jag använder till sång, förstärkare, ack gitarr m.m

sist jag spelade in sång med den så distade det på vissa höga toner trots att preampet inte blev överbelastat.

kan det va så att jag på något vis spräckt membranet lite? fast det funkar utan problem till allt annat, munspel förstärkare m.m

Redigerat av noise
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Noise,

Det händer i princip aldrig att man spräcker en kondensator kabsel, oftast är felet att dom fulla med saliv och andra föroreningar som orsakar överledning mellan membranet och kapselhöljet.

Kolla med en annan mick-preamp, det kan låta dist även om du inte har någon "peak indikation" på preampen, jobba med regel högt upp och ingångs gain lågt, om du har PAD på preampen, pröva om det blir bättre med denna intryckt.

Vet inte i vilken stad du befiner dig, men finns du i Göteborgsområdet skulle du kunna kika in till min verkstad, så kan jag ta en titt på micken.

(Jag servar alla typer av mikrofoner)

--Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Noise,

Det händer i princip aldrig att man spräcker en kondensator kabsel, oftast är felet att dom fulla med saliv och andra föroreningar som orsakar överledning mellan membranet och kapselhöljet.

Kolla med en annan mick-preamp, det kan låta dist även om du inte har någon "peak indikation" på preampen, jobba med regel högt upp och ingångs gain lågt, om du har PAD på preampen, pröva om det blir bättre med denna intryckt.

Vet inte i vilken stad du befiner dig, men finns du i Göteborgsområdet skulle du kunna kika in till min verkstad, så kan jag ta en titt på micken.

(Jag servar alla typer av mikrofoner)

--Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Om du får en konding att bottna så kan du ju pajja membranen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara sån men jag hade en Generis mikrofon (eller har men använder inte) och den va inte direkt pålitlig. Dels för att ljudet va fattigt men även så kunde det låta distigt om sången man spelade in trots att det inte var distat i varken bord eller sequenser.

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får skrika bra högt då - typ som ett jetplan när det lyfter... 😉

Vadfan Claes, har du klena stämband? Dålig lungkapacitet? 140dB är väl inga problem att sjunga 🙂

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får skrika bra högt då - typ som ett jetplan när det lyfter... 😉

Vadfan Claes, har du klena stämband? Dålig lungkapacitet? 140dB är väl inga problem att sjunga 🙂

/Majken

Hehe, behöver ingen mikrofon på scen 😛

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredster,

Om du får en konding att bottna så kan du ju pajja membranen!

En kondensatorkapsel har ett membran som är gjort av en mycket stark plastfilm "Mylar film" (och har ett tunnt guld-skickt på framsidan) och ligger bara några tiondels millimeter från metall plattan på kapseln, så varje gång du blåser eller får en puff rätt in i micken, får du membranet att bottna utan någon skadlig följd.

Membranet är dessutom "segt" i sin struktur, så det är omöjligt att spräcka

Det kan också hända ibland vid uppstart, utan att man vet om det, att membranet "sugs in" och lägger sig klistrat på metallplattan och sedan återgår till normalt läge igen, utan någon som helst skada har skett.

--Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen så svårt att sabba en stormembrans kondensatormic? Har läst så många varningar om att ABSOLUT aldrig blåsa in i micen, och att om man skulle råka tappa den så ÄR DEN DÖD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen så svårt att sabba en stormembrans kondensatormic? Har läst så många varningar om att ABSOLUT aldrig blåsa in i micen, och att om man skulle råka tappa den så ÄR DEN DÖD.

jag har vält min generis mick i golvet en gång med stativ och allt, det blev en buckla på den men den funkade inte märkbart sämre vad jag vet (det var några månader sedan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen så svårt att sabba en stormembrans kondensatormic? Har läst så många varningar om att ABSOLUT aldrig blåsa in i micen, och att om man skulle råka tappa den så ÄR DEN DÖD.

Att blåsa in i en stormembranare är ingen större fara. Värst är det då med den fukt som hänger med. Bandmicar ska man däremot ALDRIG blåsa in i - för då tänjer man ut membranet... 😆

Att tappa en mic är inte så högtiidligt heller - om man inte skulle ha extrem otur. Även här är nog varningen främst för bandmicar, vars membran är mycket känsligare än vanliga kondensatormicar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredster,
Om du får en konding att bottna så kan du ju pajja membranen!

En kondensatorkapsel har ett membran som är gjort av en mycket stark plastfilm "Mylar film" (och har ett tunnt guld-skickt på framsidan) och ligger bara några tiondels millimeter från metall plattan på kapseln, så varje gång du blåser eller får en puff rätt in i micken, får du membranet att bottna utan någon skadlig följd.

Membranet är dessutom "segt" i sin struktur, så det är omöjligt att spräcka

Det kan också hända ibland vid uppstart, utan att man vet om det, att membranet "sugs in" och lägger sig klistrat på metallplattan och sedan återgår till normalt läge igen, utan någon som helst skada har skett.

--Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Visst e det så.

oftast är det inte farligt när en konding bottnar men det finns tillfällen då dom gått sönder, har varit med vid två sådana tillfällen.

Verkligen ingen annan som upplevt detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...