Jump to content
Annons

Diffusor av vinylskiva!


KlasVonKlas

Recommended Posts

Ja ni läste rätt, diffusor av vinylskiva!

Ja, det är mycket möjligt att jag blev tappad i backen som liten, hehe. Så med risk för att verka som en total idiot, eller som geni (hoppas såklart på det senare) så delar jag med mig av en idé jag fick nu såhär på kvällen. Bygga diffusor av vinylskivor!

Min tanke är ganska enkel egentligen. Lägg ett par rör av lagom storlek på en ungsplåt, vinylskivan på det och så in i ugnen! Den formar sig inte perfekt så man får hjälpa den lite på vägen.

Vad tror ni? Är inte så värstans duktig på det här med akustikbehandling. Kan det göra någon förbättring, ingen alls eller blir det värre? Klart jag kan sätta upp och prova, men får göra rätt många i så fall och det känns onödigt om det ändå inte ger något 🙂

post-20204-0-40104800-1387058720_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle tro att de blir relativt lika varandra - och det är inte bra om mönstret inte varieras, utan det behöver vara olika djup på toppar och dalar för att det ska bli en effektiv difussion. Om det inte varieras tillräckligt, så blir difussionen väldigt smalbandig och risken finns att du förvärrar situationen istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var också min tanke, att det blir svårt o få dem i olika höjd. Men jag tänker också att det finns diffusorer som har en enkel böjning bara, att rundningen gör att frekvenserna studsar tillbaka åt olika håll. De är i för sig inte lika bra, o ytan kanske är för liten för det.

Kanske man kan lägga några kuber i olika höjd och smälta skivan över? Är nog svårare o få det o bli bra. Kanske inte var en så bra idé det här ändå. Hade varit snyggt dock 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det blir svårt att få till nått riktigt, kolla en annan tråd om "skyline diffusor" där finns tips om hur man bygger riktiga diffusorer.

Så kallad polly-diffusor är igenteligen ingen riktig diffusor utan en "kurvad" reflektor.

Det här med vinyl skivor är ja tveksam om det blir snyggt, känns lite äntligen hemma design...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för hjälpen! Blir inget med vinyl då. Bygga en skyline diffusor av trä är nog det snyggaste och bästa, men riktigt tungt dock. Funderar på om man skulle bygga såna av frigolit istället, och "såga" upp det med glödtråd. Får se, mera forskning kring materialvalet av frigolit behövs.

Något som skulle vara snygg är att skaffa en bild, t.ex affisch, och klippa ut bitarna o limma på dem på varje "pinne" i diffusorn.

Redigerat av KlasVonKlas
Link to comment
Dela på andra sajter

Frigolit funkar utmärkt. Trä också, men som du säger, så blir trä ruskigt tungt, så hård frigolit är helt klart att föredra.

En av mina bästa vänner byggde en stor best i trä - och man fick vara 3 man för att lyfta upp den...

diffusor.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, trä är inte o tänka på känner jag. Vill att det ska vara enkelt att fästa på väggen med, utan o behöva borra o så.

Nu vet jag att det redan finns trådar som tar upp det här med att beräkna en diffusor. Finns räknare där man fyller i en låg och hög frekvens. Frågan är vilka frekvenser man ska sätta? Jag antar att man skulle behöva mäta sitt rum för att veta det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag byggde igår en skyline diffusor av frigolit.

Köpte xps cellplast på byggmax för 70 spänn skivan!

Dessa klyvde jag med vanlig klyvsåg till stavar på 50*50mm och kapa sedan med en kap/ger såg till önskade längderna 5, 10, 15, 20 cm.

Limmade sedan upp dessa med cellplastlim på plywood 120*60cm. 288 bitar totalt, blev bra som f#n!

Kolla tråden skyline diffusor för bilder (lägger upp ikväll)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...