Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej alla glada!

Eftersom Waves inte tänker släppa en AU-uppdatering till Waves 4 så att folk med Logic (Express/PRO) 7 kan använda pluggarna så tänkte jag att man kanske kan köra dem genom Fxpansions VST2AU.

Jag har gjort liknande konvertering förut och det har funkat i lika många fall som det inte har funkat på 🙂 waves ville sig inte - men jag får inte heller något felmeddelande.

Jag har lagt waves-vst-shell-filen i vst-mappen och vst2au hittar den och jag får upp en lista där det står "Välj waves plug-in att konvertera". Man kan inte välja samtliga konstigt nog så jag har testat lite olika men ingen vill dyka upp i componentmappen som en VST_AU-mapp. Det här är loggen för konverteringen:

Beginning scan of Carbon VST plug-ins...

Probing file: WaveShell-VST 4.3_X...

... opening plug.

... done basic res load

... done secondary res load, calling VST

... ... audioMasterCallback

... main called

... effect opened

...setting samplerate...setting blocksize... calling resume()... calling suspend()... testing parameters... closing effect

... closed VST effect OK

Done scanning Carbon VST plug-ins.

Beginning scan of Mach-O VST plug-ins...

Done scanning Mach-O VST plug-ins.

Creating wrapped plugins...

All done!

Idéer?! Säkert fler som sitter med samma funderinger...

Mvh,

Annons
Posted
Kanske för att Waves är direct-X och inte VST.

Waves finns givetvis som VST.. och AU.. och TDM..

Om man kör genom waveshell.dll kan man nog få intrycket att det är VST, men det är det alltså inte.

Posted
Kanske för att Waves är direct-X och inte VST.

Waves finns givetvis som VST.. och AU.. och TDM..

Om man kör genom waveshell.dll kan man nog få intrycket att det är VST, men det är det alltså inte.

Så det är DX på mac också? (DirectX är baserat på windowsplattformen). Dom har en egen motor som körs genom waveshell. Och som TDM-plugin kan jag med all säkerhet garantera att det finns finns nåt DX gränssnitt nånstans.

Posted (edited)

På Mac är det väl AU (här brister kunskaperna eftersom jag kör PC) och det var väl det han ville konvertera till? Undrar varför....

Edited by Rapid Wanker
Posted
På Mac är det väl AU (här brister kunskaperna eftersom jag kör PC) och det var väl det han ville konvertera till? Undrar varför....

Gamla waves finns bara dom VST till mac (DX existerar inte där). Nya waves släpps givetvis som BÅDE AU och VST för mac.

Posted
Jag har valt och avinstallera DX filerna av Waves och använder enbart VST versionen.

Bara så du vet.

I PC Skall tilläggas

samma här.

Posted

Nope, men i Program/Waves ligger det en bunt.

Såhär tror jag det ligger det till: Waves har en alldeles egen liten dspmotor som sköts av dll-filen som ligger i vstplugins-mappen. Hurvida man har directx-pluggarna installerade eller inte spelar ingen roll (dom lever sitt egna lilla liv), just eftersom waveshell-dllen jobbar mot innehållet i program/waves.

Posted
Såhär tror jag det ligger det till: Waves har en alldeles egen liten dspmotor som sköts av dll-filen som ligger i vstplugins-mappen.

Mycket möjligt...och då är det förmodligen därför det inte går att konvertera dom från VST-format eftersom de inte är det.

Posted
Såhär tror jag det ligger det till: Waves har en alldeles egen liten dspmotor som sköts av dll-filen som ligger i vstplugins-mappen.

Mycket möjligt...och då är det förmodligen därför det inte går att konvertera dom från VST-format eftersom de inte är det.

om det är VST eller inte beror väl på hur man ser det. Hursomhelst ligger förmodligen problemet där precis som du säger. Man konverterar bara waveshellet, men inte själva pluggarna. I teorin borde det funka med endast ett nytt waveshell mot dom gamla hederliga dll-filerna. Men dels så funkar det inte riktigt likadant på mac, och dels tvivlar jag på att konverteringsprogrammet är så pass raffinerat skrivet. Man tycker ju att waves borde ha en patch på sin hemsida...

Posted

Jag kör mac... och wavesshellen finns som au, vst och en del andra.

Waves 4 och 5 släpptes innan Logic 7 kom ut och waves valde då att bara göra en AU update till version 5 (surt nog). Därav så kommer inte waves 4 att fungera i logic 7 (om ingen annan ordnar en au hotfix). Min fråga är då om jag kan konvertera min Waves 4-VST-plugg till en AU (som jag t ex har gjort med en del grejer från steinberg som bara finns som VST)?

Jag snackade nämligen med en som hävdar att han kör waves 4 i logic 7 på mac. Han kom inte ihåg exakt hur han gjorde sa han, men trodde att han hade konverterat vst-pluggen. (låter som att han inte vet vad han snackar om när jag beskriver nu, men han är inte helt bakom flötet på området). får se om jag får tag på snubben igen. tänkte om ni visste något om det här i forumet.

Posted

En kompis har fått det o funka.

Konvertera bara waveshellen och låt det andra vara. Du kommer dock bli galen eftersom du måste välja om pluggarna varje gång du startar om låten, men det funkar iaf.

(kan mycket väl hända att det va honom du snackade med på skolan förresten)