Jump to content
Annons

Eviga kampen daw program... FL studio vs Cubase


ronnyrydgren (oregistrerad)

Recommended Posts

ronnyrydgren (oregistrerad)

Tjenna alla.

Jag behövde lite hjälp här.

Jag har krk rp-6 g3 så kvaliten är bra budget högtalare så skillnader kan jag höra, men jag har allt blivit mer intresserad av

cubase. Jag är en fl studio användare men har märkt att det förikommer ljudförlust med tredjeparts vst pluggar i fl studio såsom

nexux och the grand 2...

vad som häller the grand 2 så hör jag sprickel och sprakel trotts att cpu är på låga 10 procent "high rate update" och

ramminne har jag 12 gb. prövat både mycket bitrate och lågt, samt prövat olika hz upplösning samt även sampleraten olika.

Trotts alla olika inställningar håller the grand 2 inte måttet på fl studio. Även om det är perfekt inställt här så är det dålig kvalite på ljudet.

nexus låter fattigt på fl studio.

Men jag kör båda pluggarna på cubase så är det guda vackert för öronen. The grand 2 har inget sprakel eller skit, samt nexus är mycket mer

detaljrikt.

Är det så att cubase är bättre än fl studio?? Har varit på forum och läst båda åsikter... men ljudet som jag hör

upplever jag bättre på cubase, och jag älskar fl studio men ljudet kan jag inte förbise att jag upplever det så mycket renare på cubase.

Kan det vara mitt ljudkort som funkar bättre på cubase eller är cubase faktiskt bättre ljudkvalité?

Ska jag gå över till cubase??

Tack för allt på förhand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det så att cubase är bättre än fl studio?? Har varit på forum och läst båda åsikter...

Tro inte på allt du läser!

Kolla upp drivrutiner på ditt ljudkort dvs om du har det senaste.

Men kan ju vara så att ditt ljudkort funkar bättre i cubase av någon anledning.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tro inte på allt du läser!

Kolla upp drivrutiner på ditt ljudkort dvs om du har det senaste.

Men kan ju vara så att ditt ljudkort funkar bättre i cubase av någon anledning.

Vill fylla i vad ovanstående påpekat: har du kollat att programmen använder - samma - drivrutin? FL kanske använder WDM med ditt ljudkort vilket Cubase inte gör (ASIO) och är det skillnader där kan det förklara att ljudet skulle skilja, men det låter väldigt konstigt att det skulle vara några problem om allt annat är up-2-date och båda programmen i övrigt använder samma förutsättningar.

Jag har provat allt som finns för PC och däribland FL Studio 10? och det enda jag reagerade på var att det inte hade de funktioner jag då letade efter.. Cubase kommer ge dig helt andra förutsättningar och därmed också ett annat arbetssätt vilket många inte kommer överrens med.

Är det värt att köpa ett nytt program om det inte är frågan om en drivrutin eller något annat som skiljer är det väl bara att köra på, man ska inte köra på i samma stövlar bara för att man alltid gjort det, det kan ju vara så att du fattar Cubase bättre och då är det nog värt de extra pengarna.

Om du fortfarande inte vet vad du vill ha ut av programmet skulle jag prova demo's först och se och sen känna efter

Själv äger jag Logic Pro X, Cubase 7, Presonus Studio One Pro 2.6 och Reaper 4.5 , har provat Live 9, Sonar, FL Studio och ProTools.. Jag kan Cubase bäst av dessa men har kört programmet sen jag föddes så det kan vara avgörande...

Live 9 är kul om man kör mycket loopbaserat, personligen gillar jag dock inte deras upplägg med pluggarna i sitt "öppna format", utan föredrar dem i traditionellt stuk: 1 plugg 1 eget fönster i 1 Insert på 1 egen kanalstrip..punkt, dock är detta en absolut vanesak som man med all säkert kan se förbi om man inte är alldeles för rotad i något arbetssätt..

Var på väg att köpa Push för ett tag sen och gå all-in med deras Live 9 Suite , men köpte istället Maschine Studio och använder stand-alone mjukvaran ganska mycket just nu att skapa i då det är snabbare än lucky luke's skugga att arbeta i.

Gillar man att använda mus och tangentbord tycker jag att Presonus Studio One är något du kan titta på som alternaiv till CB,

Logic Pro X är en favorit sen ett tag tillbaka som jag anväder ofta, dock gillar jag inte delar av GUI't som påminner om Garageband för mycket, bara Mac.. har du Mac skulle jag säga Logic utan att tveka..

Ja det var väl lite att fundera på. Men kolla vad ovanstående sagt och se så det inte är en enkel lösning först

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Tack för alla svar.=) Blev dock inte klokare...

Det är ingen limiter på masterkanalen eller någon annan kanal. Förstår ändå inte hur limiter skulle kunna

göra ljudet så det spricker på the grand 2. Men jag använder inte limiter på master kanalen, bara om jag är

ute efter en viss effekt. Jag kan fl studio innan och utan så problemet ligger inte där... Jag upplevde bara bättre kvalite på cubase av någon anledning. De som lyssnat hemma hos mig säger samma sak utan att jag kommer med förslaget, de bara detta låter skit bra. Då

svarar jag att det är ett annat daw jag testat.

Jag har prövat fl studios egna drivrutiner samt mitt ljudkorts drivrutin. Kör på tc electronics konnect 6 vilket är helt okej.

Jag tycker fl studio kan göra allt om man lär sig det som alla andra. men jag tycker det är konstigt att kvaliten är sämre...

vilket jag läst att det inte ska vara det... Men allt ser okej ut. Dock är det bara the grand 2 som krånglar så enormt.

Vad jag gillar med cubase är att man kan se parametrar brevid muspekaren och se allt man gör. Det är vad jag gillar.

Fl studio har samma funktion, ena sättet är att kolla längst upp till vänster, men smidigare att ha vid muspekaren 🙂

Har ingen mac, kommer nog aldrig att skaffa ;P haha 🙂 Är uppfödd med Windows så det känns hemma där 🙂

Vad är det cubase har som inte fl studio kan göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har prövat fl studios egna drivrutiner samt mitt ljudkorts drivrutin. Kör på tc electronics konnect 6 vilket är helt okej.

Men har du provat samma drivrutin? Det är det vi frågar efter. Kör båda programmen med ASIO och med exakt samma inställningar i drivrutinen (asio-fönstret du kan ta upp). Försvinner skillnaden då, ja då är det drivrutinen som spökar.

Redigerat av KlasVonKlas
Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

det kanske är så enkelt att din dator inte orkar driva både pluggen och fl studio samtidigt och därför hackar

och cubase plus plugg kanske lirar bättre ihop

om du nu är helt hundra på att alla inställningar med drivrutiner är rätt...

Fl studio har en egen processor mätare och den är på bara 3 procent. Har den på fast reading. Mer än tillräckligt kräm i datorn... Prövade uppdatera drivrutinet... ingen lycka gällande fl studio...

Men har du provat samma drivrutin? Det är det vi frågar efter. Kör båda programmen med ASIO och med exakt samma inställningar i drivrutinen (asio-fönstret du kan ta upp). Försvinner skillnaden då, ja då är det drivrutinen som spökar.

Japp, så mycket förstår jag att man ska köra asio. Kör samma factory asio till ljudkortet. Och de är inställda på exakt samma inställning då det styrs från samma programvara. hade önskat det var så enkelt 🙁

Tack än sålänge för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fel är det någonstans i alla fall 😛

Jag tror dock inte det är i själva fl studio problemet ligger, det måste vara något annat. Är inte så insatt i hur varje daw är uppbyggd, men att ett plugin inte skulle passa med ett visst daw låter så konstigt.

När installerade du om datorn senast? Hur många tidigare versioner av fl har du haft installerade på befintlig windowsinstallation? När jag menar ominstallation så menar jag formatering av hårddisk och inte en uppgradering eller nyinstallation på befintligt operativsystem.

Prova att köra samma plugg med en vst-laddare och se vad som händer. Jag vet inte i skrivande stund vad de kallas, men det är typ för att kunna köra vst-plugins utan daw. Dessa brukar även kunna köras med asio.

Om du har provat att göra en reset av fl studio och/eller ominstallation, så är det inte omöjligt att det som orsakar problemet ligger kvar någonstans, i registret eller annat ställe Windows. Windows är ett klurigt (lurigt) operativ 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

prövat både mycket bitrate och lågt, samt prövat olika hz upplösning samt även sampleraten olika.

Trotts alla olika inställningar håller the grand 2 inte måttet på fl studio. Även om det är perfekt inställt här så är det dålig kvalite på ljudet.

har du testat att inte ställa in alls? och bara köra på standardinställningar. Dålig ljudkvalitet trodde jag inte ens fanns numera. Nåt fel måste det vara.

Tycker du svarat på frågan redan! lät som cubase är bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Ja fel är det någonstans i alla fall 😛

Jag tror dock inte det är i själva fl studio problemet ligger, det måste vara något annat. Är inte så insatt i hur varje daw är uppbyggd, men att ett plugin inte skulle passa med ett visst daw låter så konstigt.

När installerade du om datorn senast? Hur många tidigare versioner av fl har du haft installerade på befintlig windowsinstallation? När jag menar ominstallation så menar jag formatering av hårddisk och inte en uppgradering eller nyinstallation på befintligt operativsystem.

Prova att köra samma plugg med en vst-laddare och se vad som händer. Jag vet inte i skrivande stund vad de kallas, men det är typ för att kunna köra vst-plugins utan daw. Dessa brukar även kunna köras med asio.

Om du har provat att göra en reset av fl studio och/eller ominstallation, så är det inte omöjligt att det som orsakar problemet ligger kvar någonstans, i registret eller annat ställe Windows. Windows är ett klurigt (lurigt) operativ 😛

Jag tycker detsamma. Men jag ska pröva på en annan dator här...

har du testat att inte ställa in alls? och bara köra på standardinställningar. Dålig ljudkvalitet trodde jag inte ens fanns numera. Nåt fel måste det vara.

Tycker du svarat på frågan redan! lät som cubase är bättre.

Ja det verkar så. men sen kan jag inte riktigt cubase. Kan mest fl studio tyvärr, hoppades på fler åsikter om cubase så man kanske bestämmer

sig att lära om från scratch 🙂 ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...