Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag skulle vilja bredda mina kunskaper inom musik och samarbeta med andra musiker över vÀrlden, men för att kunna göra det sÄ mÄste jag ha inspelningsmöjligheter! Min lilla etta Àr redan full av saker och flickvÀn men det stoppar inte mig!

Detta kortet har jag kollat pÄ: Apogee Duet 2 - nÄgon som har erfarenheter frÄn det? Behöver jag mer saker eller rÀcker det med bara ett ljudkort, nybörjare som jag Àr sÄ behöver jag lite hjÀlp med ett bra "startkit".

Min utrustning Àr: Logic Pro, MacBook Pro 15" 2013, Denon hörlurar, EBS TD650(bas-stÀrkare), akustisk/el -gitarr/bas.

Tips pÄ en synth hade varit schyst att fÄ med.

Tack pĂ„ förhand 🙂

/Simon

Redigerat av Prestige
Annons
Postat (redigerat)

bara en sak: Jag hade skaffat ett par bra lurar och struntat i monitorer, om du har dÄligt med plats och vill vara mer mobil. Slipper kanske driva din vÀn till vansinne ocksÄ.. TIll en början i alla fall.

du behöver förstÄs en mick ocksÄ och stativ, och puffskydd till den om du ska sjunga.

Keyboard kan du vÀlja att ha ett stort pianoliknade, ett minimalt för att hamra in lite toner, du kan ha en massa kontrollers pÄ keyboardet för att styra parametrar i Logic. Du kan förstÄs ocksÄ ha en synt, eller vÀlja att spela mjukvarusynt istÀllet. MÄnga val dÀr..

Redigerat av laban1
Postat

Monitorer Àr nog ingen ide sÄ ja ett par bra hörlurar skulle sitta fint, tips? Ja sjunga kanske man skulle börja öva pÄ, enda grejen Àr att jag lÀspar lite sÄ det kanske lÄter konstigt i lÄtar? Vad för mick skulle man behöva för sÄng och akustisk gitarr t.ex.?

Jag skulle nog hellre ha ett lite större keyboard Àn ett sÄnt dÀr mini dÄ jag vill lÀra mig spela piano.

HĂ€rligt! DĂ„ ska jag kolla pĂ„ Duetten! 🙂

Postat

Nu vet jag inte vad du har för budget, men du fĂ„r sĂ€kert nĂ€stan all utrustning du söker just nu för samma pris som bara Apogee-ljudkortet om du kollar runt lite. Studio testade t ex Steinbergs ur22-kort i senaste Studio och jĂ€mförde det med just Apogee Duett. Dom skrev att Apogee-kortet lĂ€t aningen "bĂ€ttre" (Ă€ven om det var vĂ€ldigt oklart pĂ„ vilket sĂ€tt). Å andra sidan kostar Steinberg-kortet 1200 kr.

NÀr det gÀller mickar kan du nog börja med att köpa i princip vilken stormembrans kondensator-mick som helst. Studio Projects B1 Àr en som hÀngt med lÀnge och ofta fÄtt bra betyg vid tester av instegsmickar: http://www.thomann.de/se/studio_projects_b1.htm

Ska du lÀra dig spela piano bör du skaffa ett keyboard med minst 61 tangenter och i a f semivÀgda tangenter. Helst vÀgda sÄ klart. NÄgon som Àr duktig vill ha 76 eller 88 tangenter, men dom (klaviaturen) börjar ju dÄ bli ganska skrymmande. Just för klaviaturer tycker jag dessutom personligen att det Àr bra om dom har i a f en del egna ljud, sÄ att en t ex sitta och öva eller plocka fram till stÀmmor vid en inspelning utan att ha klaviaturen kopplad via nÄgon VST-plugg i datorn.

Bor du trÄngt kan det vara vÀrt lite möda att bygga in utrustningen i ett skÄp. Kolla t ex in denna video med Andreas Carlsson nÀr han visar sitt hem i LA, framÄt slutet visare han hur han har en liten dold studio i hemmet:

Postat

Jag tĂ€nkte om och jag köpte istĂ€llet ett Propellerhead Balance-kort! Det lĂ„ter faktiskt riktigt bra, det kostade 2000kr och sĂ„ köpte jag Noviation LaunchKey för 1600 kr, det Ă„ngrar jag inte en sekund, fantastiskt roligt med massa olika effekter osv 🙂

Mick vÀntar jag med sÄlÀnge! Nu behöver jag verkligen en ny lÀgenhet haha!

Tack för all hjĂ€lp, nu ska det spelas in massor! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.