Jump to content
Annons

Behöver nytt ljudsystem - tips?


Prolapse

Recommended Posts

Eftersom det här med proddandet börjar bli mer och mer av ett intresse så behöver jag nu ett skapligt ljudsystem. Har alltid kört med ett kasst ljudpaket från Logitech som nu gått i sönder, och tänkte därför köpa något som kan hjälpa mig att göra vettiga mixtringar/mastringar här hemma.

Eftersom jag är mycket okunnig inom allt detta med ljudsystem så vänder jag mig till er här på Studio forumet! 🙂

Jag vill ha ett ljudsystem (aktiva monitorer), som får kosta högst 4000:-. Alltså, så mycket kvalié per krona som möjligt!

Förmodligen så behövs det en subwoofer då jag mestadels producerar EDM, men det kanske ni vet bättre än mig?

Kan även tillägga att ljudsystemet kommer att användas till att vanligt datoranvändande samt musikspelande.

Hoppas det finns hjälp att få här!

Tack på förhand!

Redigerat av Prolapse
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vill ha ett komplett ljudsystem (aktiva monitorer), som får kosta högst 4000:-. Alltså, så mycket kvalié per krona som möjligt!

Förmodligen så behövs det en subwoofer

får nog bli beg om du ska få nån kvalle för det priset

skulle jag vara du skulle jag följa rådet att leta upp mackie hr824 mk1 beg - utan sub

men då får du hosta upp nån tusing till eller tom 2 kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar ingen som beskriver exakt det jag frågar efter, gör du? Kan du länka i så fall? 🙂

Vad menar du? Du skapade din tråd i Monitorer/hörlurar. Överst finns nitade trådar. t ex "Tips på studiomonitorer under 2000 kronor". Du hitttar inget där säger du, det borde du rimligen göra. 😳

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

får nog bli beg om du ska få nån kvalle för det priset

skulle jag vara du skulle jag följa rådet att leta upp mackie hr824 mk1 beg - utan sub

men då får du hosta upp nån tusing till eller tom 2 kanske

Såpass? Måste la finnas att köpa billigare system som är skapligt bra för mindre än 5-6k? Speciellt om jag skulle köpa begagnat..?

KRK VXT8 kostar ju 3,5k/st nya, och de ska vara riktigt bra har jag hört. Jag förstår att jag kanske inte får något värstingsystem för 4k, men det är ju liksom en "hemmastudio" (läs; mitt rum, en dator, fl studio och ett ljudsystem) 😉

Vad menar du? Du skapade din tråd i Monitorer/hörlurar. Överst finns nitade trådar. t ex "Tips på studiomonitorer under 2000 kronor". Du hitttar inget där säger du, det borde du rimligen göra. 😳

Har lite större budget än 2000kr, så tänkte att det kanske inte är någon idé att skriva där då det är för monitorer för 2000kr och mindre...

Är för övrigt ny här, samt lat, så tänkte att om jag skulle starta en egen tråd så skulle det gå smidigare och snabbare att få några tips.

Redigerat av Prolapse
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har den första versionen av Yamaha HS-5, dom tycker jag är väldigt bra i den prisklassen.

Tack för tipset JJRockford, skall definitivt kollas närmare på!

Tycker du det behövs en sub eller återger de låga frekvenser bra ändå? EDM kräver ju en ren bas om man säger så, och då kanske inte 5" räcker? Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset JJRockford, skall definitivt kollas närmare på!

Tycker du det behövs en sub eller återger de låga frekvenser bra ändå? EDM kräver ju en ren bas om man säger så, och då kanske inte 5" räcker? Eller?

Själv har jag ju aldrig (nåja...) sysslat med EDM, men även för rock/hårdrock går dom inte tillräckligt långt ner i basen. Därför brukar jag lyssna på basfrekvenserna i lurar. Det kan också vara ett alternativ.

Hursomhelst, jag tycker inte att du behöver tänka att du måste göra av med dina 4000 kr. Jämfört med dina Logitech-högtalare kommer säkert vilken som helst av monitorerna som tipsas om i någon av de nitade trådarna vara ett rejält uppköp. Så eventuellt kan det vara en bättre idé för dig att köpa ett par för kanske 2000 kr så länge och sen spara och köpa t ex de Demonproducenten tipsade om lite senare. Han har lite bättre koll på sånt än de flesta här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

KRK VXT8 kostar ju 3,5k/st nya, och de ska vara riktigt bra har jag hört.

Vart hittar du dom så billigt? Jag tycker med att dom låter bra, men tror jag skulle valt något annat för den summan, jag kör KRK själv och skulle aldrig någonsin byta ut dom. Bra monitorer ska funka till all musik men jag tycker dom flesta är för klena i basen, jag sysslar också med EDM och jag vill/måste ha möjligheten att få hela huset att skaka då och då och det funkar fint även med dom billigare KRK-monitorerna.

Har du möjlighet så tycker jag att du ska åka och lyssna någonstans, ta med dig lite musik som du känner till eller skriv en liten lista (musikaffären bör ha Spotify eller dylikt). Ha i åtanke att högtalare överlag inte låter likadant i olika rum men det är iaf en bra utgångspunkt. Finns ju en chans att du behöver behandla rummet mer eller mindre när du väl fått dom på plats.

Du hittar garanterat monitorer som är tillräckligt bra för vem som helst i den prisklassen men uteslut inte att köpa begagnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset JJRockford, skall definitivt kollas närmare på!

Tycker du det behövs en sub eller återger de låga frekvenser bra ändå? EDM kräver ju en ren bas om man säger så, och då kanske inte 5" räcker? Eller?

Jag tror det var en tråd för ett tag sedan där det visade sig att många, tom de flesta här, använde hörlurar som komplement istället för sub, som jag kommer ihåg det.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag ju aldrig (nåja...) sysslat med EDM, men även för rock/hårdrock går dom inte tillräckligt långt ner i basen. Därför brukar jag lyssna på basfrekvenserna i lurar. Det kan också vara ett alternativ.

Hursomhelst, jag tycker inte att du behöver tänka att du måste göra av med dina 4000 kr. Jämfört med dina Logitech-högtalare kommer säkert vilken som helst av monitorerna som tipsas om i någon av de nitade trådarna vara ett rejält uppköp. Så eventuellt kan det vara en bättre idé för dig att köpa ett par för kanske 2000 kr så länge och sen spara och köpa t ex de Demonproducenten tipsade om lite senare. Han har lite bättre koll på sånt än de flesta här.

Det betyder att jag måste köpa lurar på det också, mina som jag har nu är inget vidare och har ingen klar bas överhuvudtaget.

Nej precis, det är mest att jag satt en gräns som högsta pris med de 4000 kronorna.

Vad skulle du säga om att köpa ett par monitorer (inkl. baslåda) för ca. 1500 - 2000 kr, och sen ett par hörlurar för mixing för resten av pengarna istället? Då lär jag ju få ett par skapliga lurar (Eller?) samt ett par monitorer för att göra det inte så finstilta med, samt lyssna på musik och titta film med och så vidare.

Vart hittar du dom så billigt? Jag tycker med att dom låter bra, men tror jag skulle valt något annat för den summan, jag kör KRK själv och skulle aldrig någonsin byta ut dom. Bra monitorer ska funka till all musik men jag tycker dom flesta är för klena i basen, jag sysslar också med EDM och jag vill/måste ha möjligheten att få hela huset att skaka då och då och det funkar fint även med dom billigare KRK-monitorerna.

Har du möjlighet så tycker jag att du ska åka och lyssna någonstans, ta med dig lite musik som du känner till eller skriv en liten lista (musikaffären bör ha Spotify eller dylikt). Ha i åtanke att högtalare överlag inte låter likadant i olika rum men det är iaf en bra utgångspunkt. Finns ju en chans att du behöver behandla rummet mer eller mindre när du väl fått dom på plats.

Du hittar garanterat monitorer som är tillräckligt bra för vem som helst i den prisklassen men uteslut inte att köpa begagnat.

Kollade billigaste på Pricerunner.se. Kanske inte är en legit återförsäljare?

Om jag hade pengar, vilket jag inte har (studentliv..), så skulle jag köpt ett par KRK Rokit eller VXT samt ett sub till det. Hört så mycket bra om dem så skulle garanterat varit ett säkert köp, så vill säga.

Menar du att KRK-monitorerna (utan sub) får huset att skaka? För jag känner precis som du, jag vill kunna få höra (till och med känna) basen när jag gör min musik. Speciellt när det kommer till att sidechaina en kick med en bassline. Det är mycket viktigt för mig att detaljerat höra och känna hur de samspelar med varandra.

Möjligthet har jag väl, dock blir det svårt då jag inte har körkort och måste resa 5-6mil för att komma till närmsta större stad 🙁

Jag tror det var en tråd för ett tag sedan där det visade sig att många, tom de flesta här, använde hörlurar som kompement istället för sub, som jag kommer ihåg det.

Okej. Tycker du man borde satsa på ett par lurar för mixandet och det finstilta istället? Och bara köpa ett skapligt dataljud för att göra "grovjobbet" med? 😉

Jag gör som vanligt och rekommenderar Yamaha! Kolla nya HS7...

http://www.4sound.se...23&artno=302357

Läste om HS serien igår, verkade va en riktigt bra serie med monitorer. Är definitivt de monitorer jag funderar mest på att köpa nu! Hur bra återger HS7 basen? Kommer man behöva köpa till en sub?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Tycker du man borde satsa på ett par lurar för mixandet och det finstilta istället? Och bara köpa ett skapligt dataljud för att göra "grovjobbet" med? 😉

Man kan ha ett par "fina" Monitorer med och välja att kolla suben med lurarna också. Det är lite hur man väljer att jobba. Man lär sig sina monitorer och högtalare med tiden också. Basen påverkas ganska mycket av rummet man mixar i också, så det är svårt att få 100% koll på basen i vilket fall.

Tänk på att jämföra din mix med en referenslåt, den kommer att färgas likadant av din utrustning så hamnar du i alla fall ungefär rätt och kan justera därifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ha ett par "fina" Monitorer med och välja att kolla suben med lurarna också. Det är lite hur man väljer att jobba. Man lär sig sina monitorer och högtalare med tiden också. Basen påverkas ganska mycket av rummet man mixar i också, så det är svårt att få 100% koll på basen i vilket fall.

Tänk på att jämföra din mix med en referenslåt, den kommer att färgas likadant av din utrustning så hamnar du i alla fall ungefär rätt och kan justera därifrån.

Ja, i och för sig, men jag vill kunna känna basen! Får inte rätt känsla när jag lyssnar i hörlurar.

Mitt förra ljudsystem var absolut inte bra, det skramla och lät, men jag kunde fortfarande få en slags känsla av hur det skulle kunna kännas i t.ex. en klubb eller så.

Tror du/ni att Yamaha HS-serien duger bassmässigt ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du klarar dig med Yamaha HS7. Åk och provlyssna! Känner du att basen inte räcker till så kanske du kan spara ihop en tusenlapp till och köpa HS8. Med HS8 klarar du dig definitivt basmässigt... 🙂

Okej, så en baslåda på det är förmodligen inte nödvändigt då alltså 🙂

Jag säljer mina Krk VXT 6 i malmö för 4000kr för båda.

KRK VXT är passiva väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Såpass? Måste la finnas att köpa billigare system som är skapligt bra för mindre än 5-6k? Speciellt om jag skulle köpa begagnat..?

KRK VXT8 kostar ju 3,5k/st nya, och de ska vara riktigt bra har jag hört. Jag förstår att jag kanske inte får något värstingsystem för 4k, men det är ju liksom en "hemmastudio" (läs; mitt rum, en dator, fl studio och ett ljudsystem) 😉

jaha du skojade bara när du skrev att du ville ha så mycket kvalitet som möjligt för pengarna?behringer torde duga gott annars

eller nämnda yamaha

alesis har flera billigare som säkert funkar också

Link to comment
Dela på andra sajter

jaha du skojade bara när du skrev att du ville ha så mycket kvalitet som möjligt för pengarna?[/size]behringer torde duga gott annars

eller nämnda yamaha

alesis har flera billigare som säkert funkar också

Nej. Läs om, läs rätt.

Blir nog ett par Yamaha HS7 i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...