Jump to content
Annons

Mick sköld (dämpa rumsklang) - Tips?


laban1

Recommended Posts

Vet inte riktigt vad dessa kallas, men det ser ut som en halvmåne med dämpande material runt om micken, och skruvas på mickstativet.

Kallas för mic screen och mic shield ibland på engelska.

Hur som helst. Pris ca 1000 kanske, beroende på om den gör sitt jobb. Har hört att en del mick sköldar ger reflexer och det vill man ju inte ha. Tips mottages gärna! 🙂

Jo, en annan fråga om detta. Hur löser det praktiskt om man behöver glutta på text, var sätter/ställer man den lämpligast?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har för mig att när tidningen Studio testade dem för ett par år sedan, så var recencenten måttligt imponerad.

Enligt min mening sitter de på fel sida av micken, eftersom man oftast använder kardioid-mickar, där ju ljudupptagningen på baksidan redan är dämpad. Ett dämpat hörn i rummet, där man står i hörnet och sjunger ut mot rummet är därför effektivare.

Läs gärna också lite i min akustikartikel här: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling#Liverummet .

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst! Någon som har erfarenhet av SE Project Studio (näst dyraste) eller Filter-X (den billigare med plastbaksida)? Är båda lätta att fästa. Kan inte hitta data på vad Project Studio väger, är det en tung rackare?

Jag har aldrig använd dem själv, men jag tror du kommer behöva ett ganska grovt stativ med långa ben om den ska sitta någorlunda stabilt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig använd dem själv, men jag tror du kommer behöva ett ganska grovt stativ med långa ben om den ska sitta någorlunda stabilt.

Absolut! Den är skittung!!!

SM Pro Audios eget stativ är vad jag skulle rekommendera om man tvunget ska ha en sådan skärm - alternativt att ha ett rakt extra stativ enbart för skärmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att när tidningen Studio testade dem för ett par år sedan, så var recencenten måttligt imponerad.

Har en hel del gamla nummer.. Vet du om det finns ngn form av register för artiklar?

Enligt min mening sitter de på fel sida av micken, eftersom man oftast använder kardioid-mickar, där ju ljudupptagningen på baksidan redan är dämpad. Ett dämpat hörn i rummet, där man står i hörnet och sjunger ut mot rummet är därför effektivare.

Har lite trångt om plats, har inget hörn tillgängligt tyvärr. Har du något "fuskförslag" på lut? Funderar på att ha ryggen mot en hel vägg av bokhyllor, bör jag komplettera detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp inte Se Reflexion filter, jag har en själv och anser att den är för tung och klumpig jämfört mot alternativen, samt mycket dyrare, den är ju mer en nödlösning än en supergrej, så kör med en billig. Måste säga att den funkar för det den gör, ljudet blev tightare utan all rumsklang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp inte Se Reflexion filter, jag har en själv och anser att den är för tung och klumpig jämfört mot alternativen, samt mycket dyrare, den är ju mer en nödlösning än en supergrej, så kör med en billig. Måste säga att den funkar för det den gör, ljudet blev tightare utan all rumsklang.

Har du eller kan skaffa ngn siffra på hur tung SE Project Studio är, (kanske står på kartongen t ex) har svårt att hitta info, även på SEs hemsida.

Edit: Har nu lyckats hitta att den väger netto 6,1 punds = ca 2,8kg

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har project studio och jag tycker att den fungerar bra. Jag har vikt ihop skärmens upphängningsarm så att den kommer hälften så långt ut från mickstativet, då räcker det med ett vanligt k&m-stativ för att det ska stå stadigt. Jag har använt det till sE x1 och Focusrite scarlett 2i2 och ljudet blir förvånadsvärt bra så den får helt klart godkännt från mig!

Sen tror jag inte heller att det spelar så stor roll vilken av dessa reflektionsskärmar du väljer utan det är nog mera kvaliten och hur bra upphängningen är som skiljer dem åt och det är seriöst byggt på project studio skärmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spar dina pengar, åk till Ikea eller Jysk och köp ett billigt täcke och häng upp på reflekterande vägg eller vad det nu må vara.

Ungefär vad jag tänkte. Jag hade en Thomann micscreen, den sabbade ljudet mer än den förbättrade. Fast då hade jag nog ett bättre rum i en gammal träkåk än vad många har.

Det man vill slippa vid inspelningar är ju "early reflections", o även om skärmer dämpar så blir det ju mer eller mindre snabbreflexer från skärmen, som inte skulle vara där alls utan skärm runt micken. Då den är rund som en bils strålkastarreflektor så samlar den väl röstens ljudstötar o riktar dem tillbaka till mitten, där micken sitter. O även om den är cardioid o riktad åt andra hållet så tar ju en studio stormembranare upp väldigt mycket ljud även från fel håll...

Jag vågar mig på att säga att om man sjunger ganska nära en mick så spelar inte rumsakustiken så jättestor roll, inte alls lika stor som om man spelar in ett trumset i samma rum.

I val av skärm skulle jag valt en SE, har läst en del om dem att de släpper igenom ljudet till viss del i stället för att studsa tillbaks det. Jag fick en sort aproximity bas/lågmiddshöjning av min skärm, det lät nästan som nån sorts dist i preampen. Testade micken utan skärmen o plötsligt lät det rent!

Och ganska bökig att ha på stativet. Har inte saknat den en sekund sen jag sålde den vidare till en ny lycklig hemstudiolirare.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har project studio och jag tycker att den fungerar bra. Jag har vikt ihop skärmens upphängningsarm så att den kommer hälften så långt ut från mickstativet, då räcker det med ett vanligt k&m-stativ för att det ska stå stadigt. Jag har använt det till sE x1 och Focusrite scarlett 2i2 och ljudet blir förvånadsvärt bra så den får helt klart godkännt från mig!

Sen tror jag inte heller att det spelar så stor roll vilken av dessa reflektionsskärmar du väljer utan det är nog mera kvaliten och hur bra upphängningen är som skiljer dem åt och det är seriöst byggt på project studio skärmen.

Förstår nog inte upphängningen helt. Det går inte att fästa skärmen direkt i mickstativet så att säga rakt upp och ner?

Har du prövat att spela in helt utan skärm och jämföra ? Tycker du att ljudet ändras/färgas med skärm, det finns andra som säger att tidiga reflektioner från skärmen (inte denna modell nödvändigtvis) ställer till det?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär vad jag tänkte. Jag hade en Thomann micscreen, den sabbade ljudet mer än den förbättrade. Fast då hade jag nog ett bättre rum i en gammal träkåk än vad många har.

Det man vill slippa vid inspelningar är ju "early reflections", o även om skärmer dämpar så blir det ju mer eller mindre snabbreflexer från skärmen, som inte skulle vara där alls utan skärm runt micken. Då den är rund som en bils strålkastarreflektor så samlar den väl röstens ljudstötar o riktar dem tillbaka till mitten, där micken sitter. O även om den är cardioid o riktad åt andra hållet så tar ju en studio stormembranare upp väldigt mycket ljud även från fel håll...

Jag vågar mig på att säga att om man sjunger ganska nära en mick så spelar inte rumsakustiken så jättestor roll, inte alls lika stor som om man spelar in ett trumset i samma rum.

I val av skärm skulle jag valt en SE, har läst en del om dem att de släpper igenom ljudet till viss del i stället för att studsa tillbaks det. Jag fick en sort aproximity bas/lågmiddshöjning av min skärm, det lät nästan som nån sorts dist i preampen. Testade micken utan skärmen o plötsligt lät det rent!

Och ganska bökig att ha på stativet. Har inte saknat den en sekund sen jag sålde den vidare till en ny lycklig hemstudiolirare.

Hej GuitarN! Har läst din tidigare tråd om ditt fel-köp av thomann skärm. Tackar för det! Kommer i vart fall inte köpa en billig skärm. Du blev aldrig sugen då på att testa en SE Project Studio (Baby), du tröttnade på skärmeriet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte vad du menar nu haha, men som du ser på bilden så kan man skruva upp armen på mitten och ställa vinkeln på hela paketet upp eller ner. Så då vred jag ett halvt varv och då hänger ju skärmen uppochner, men då kan man ju bara skruva lös allt från mickstativet och vända på det så att det blir rätt. Krånglar jag till det?

Jag har inte testat att jämföra men jag tycker att ljudet blev torrt ,så att det blev lättarbetat sen med virtuella reverb. Jag testade också att hänga upp en filt bakom för att få det ännu torrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

webkit-fake-url://50A72E79-971A-4D4A-9F3B-B8D431B9F5C7/url.gif

Jag förstår inte vad du menar nu haha, men som du ser på bilden så kan man skruva upp armen på mitten och ställa vinkeln på hela paketet upp eller ner. Så då vred jag ett halvt varv och då hänger ju skärmen uppochner, men då kan man ju bara skruva lös allt från mickstativet och vända på det så att det blir rätt. Krånglar jag till det?

Det tror jag inte, 🙂 måste dock erkänna att jag inte vet vad webkit är, kan inte få fram bilden, går den att ladda upp här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej GuitarN! Har läst din tidigare tråd om ditt fel-köp av thomann skärm. Tackar för det! Kommer i vart fall inte köpa en billig skärm. Du blev aldrig sugen då på att testa en SE Project Studio (Baby), du tröttnade på skärmeriet?

Jag kom på att jag hade ganska bra akustik i min lilla studio, det är ganska dött där, alla väggar o tak, golv är av trä o spån, så inget av rummet hörs. Efter att jag gjort mig av med skärmen har jag akustikbehandlat ganska rejält också.

Fast en bra skärm kan nog vara bra för andra som sjunger i betongrum kan jag tänka mig. Men det var ganska krångligt att ha den på stativet när jag använde samma mick till både sång o ak gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär vad jag tänkte. Jag hade en Thomann micscreen, den sabbade ljudet mer än den förbättrade. Fast då hade jag nog ett bättre rum i en gammal träkåk än vad många har.

Det man vill slippa vid inspelningar är ju "early reflections", o även om skärmer dämpar så blir det ju mer eller mindre snabbreflexer från skärmen, som inte skulle vara där alls utan skärm runt micken. Då den är rund som en bils strålkastarreflektor så samlar den väl röstens ljudstötar o riktar dem tillbaka till mitten, där micken sitter. O även om den är cardioid o riktad åt andra hållet så tar ju en studio stormembranare upp väldigt mycket ljud även från fel håll...

Jag vågar mig på att säga att om man sjunger ganska nära en mick så spelar inte rumsakustiken så jättestor roll, inte alls lika stor som om man spelar in ett trumset i samma rum.

+1 Jag resonerar som dig här.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

webkit-fake-url://50A72E79-971A-4D4A-9F3B-B8D431B9F5C7/url.gif

Jag förstår inte vad du menar nu haha, men som du ser på bilden så kan man skruva upp armen på mitten och ställa vinkeln på hela paketet upp eller ner. Så då vred jag ett halvt varv och då hänger ju skärmen uppochner, men då kan man ju bara skruva lös allt från mickstativet och vända på det så att det blir rätt. Krånglar jag till det?

Jag har inte testat att jämföra men jag tycker att ljudet blev torrt ,så att det blev lättarbetat sen med virtuella reverb. Jag testade också att hänga upp en filt bakom för att få det ännu torrare.

Akustiskt verkar den ganska vettig. Men mekaniskt galet. Micken ska naturligtvis sitta kvar på stativet så ska denna grunka monteras på vid sidan. Och den ska naturligtvis även ha en neutral balans mekaniskt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...