Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Undrar om det funnits burkar med enbart limiter, helst stereo dÄ? De limitrar som sitter i de vanliga DBX kompressorerna, och samma med min gamla Rane lÄter ju sÄ illa att de Àr oanvÀndbara i studio. Det gÄr ju att hitta kanonburkar till allt möjligt nu sÄ det kanske finns Àven limitrar? FÄr för mig att de hade sÄna sist i kedjan innan tvÄspÄrsrullbandaren i studiosar pÄ 60 till 80-talet.

Ni fĂ„r gĂ€rna tipsa om stereokompressorer med inbyggd limiter som lĂ„ter bra ocksĂ„, gĂ€rna rördrivna o gammalt som satan med stora bakelitrattar, utseende som radiogrejerna de hade under andra vĂ€rldskriget. 🙂

post-8284-0-80199700-1383032544.jpgpost-8284-0-80199700-1383032544.jpg

TvÄ ggr StenÄldern = stereofoni - 55

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat
  On 2013-10-29 at 07:57 sa mixopenta:

http://www.bavodekker.com/670.html

En Fairchild vore ju nĂ„t för dig Nilsson! 🙂

/U

Underbart utseende pÄ den.

Nyss gjorde jag ett test o körde masterns ena kanal genom min mono UA610, den dÀngde Ranekompressorn en del. BÄde basen o midden blev snyggare o mer levande. En stereo rörkompressor av klass, det ska jag önska av jultomten.

ApropÄ stenÄldern sÄ sÄg jag nyss en annons pÄ en som sÄlde sitt midiklaviatur; "eftersom jag gÄtt över till att anvÀnda enbart hÄrdvara i studion nu"... HÀrligt tÀnkte jag, det finns en till med stenÄlderssyndrom.

Postat
  On 2013-10-29 at 08:35 sa evilrocker:

Vac Rac TSL-4 ska vara bra

Nu gick det i byxerna

http://vintageking.com/Inward-Connections-TSL-4-Vac-Rac

Vem vill skÀnka en sÄn? Letar man som satan dag o natt kanske man hittar nÄn galning som sÀljer en sÄn eller liknade billigt? Jag har nyss hittat en Apex EQ som pÄ ett stÀlle kostar drygt 18000 plus moms för 1500 plus moms, sÄ det kan ju hÀnda mÀrkliga grejer. Den som sÄlde den sa att ingen anvÀnder burkar lÀngre, han ville bara bli av med den. VÀntar med spÀnning.

drloop (oregistrerad)
Postat

Skall du göra dig av med Finalizern?

Postat

Det kryllar ju av scheman och byggsatser pÄ nÀtet. En idé vore ju att kolla med nÄgon som Àr lite hÀndig med elektronik (rör) och lÄta han bygga en. Lite deg skulle man nog kunna spara pÄ en sÄdan lösning.

Hur dom ser ut tycker jag personligen inte spelar nĂ„gon roll...Skulle lĂ€tt kunna tĂ€nka mig att ha lite rör och transformatorer sticka upp ur en enkel trĂ€ram som ocksĂ„ skulle bidra med lite go vĂ€rme, nu nĂ€r vi nĂ€rmar oss vintern. đŸ„°

/U

Postat
  On 2013-10-29 at 08:52 sa drloop:

Skall du göra dig av med Finalizern?

Har funderingar pÄ det, men, men. Man fÄr vÀl inget för den. Jag har sett en annons pÄ en ganska billigt. Jag kanske kan ha den sist i min kedja o anvÀnda enbart limitern i den, o ev lowcutten. Men jag fÄr lite obehagliga datorvibbar av den, man ska ju in i menyer o ratta... Jag har aldrig fattat om ljudet processas analog eller digitalt i den, misstÀnker att det Àr digitalt Àven nÀr jag kopplar in den med XLR-sladdar...

drloop (oregistrerad)
Postat

Finalizern Àr digital.

Sedan var det sÀllan att man stoppa in limiter nÀr man mixade ner till tvÄspÄrstape. Limitering gjordes vid mastring.

Postat
  On 2013-10-29 at 08:58 sa mixopenta:

Det kryllar ju av scheman och byggsatser pÄ nÀtet. En idé vore ju att kolla med nÄgon som Àr lite hÀndig med elektronik (rör) och lÄta han bygga en. Lite deg skulle man nog kunna spara pÄ en sÄdan lösning.

Hur dom ser ut tycker jag personligen inte spelar nĂ„gon roll...Skulle lĂ€tt kunna tĂ€nka mig att ha lite rör och transformatorer sticka upp ur en enkel trĂ€ram som ocksĂ„ skulle bidra med lite go vĂ€rme, nu nĂ€r vi nĂ€rmar oss vintern. đŸ„°

/U

Bra idé. Det kanske finns nÄn bland alla FB-polare som Àr haj pÄ sÄnt. Utseendet spelar egentligen ingen roll för mig heller, men att rattarna Àr sÄ stora pÄ UAn Àr bra, det hÀnder mycket nÀr man vrider bara lite grann pÄ dem. En liknade UA-burk i stereo o utan vare sig mickpreamp eller eq-del vore guld. KÀnslan i en bra VU-meter Àr fin, jmf med dioder.

Postat
  On 2013-10-29 at 09:01 sa drloop:

Finalizern Àr digital.

Sedan var det sÀllan att man stoppa in limiter nÀr man mixade ner till tvÄspÄrstape. Limitering gjordes vid mastring.

Är du ute efter en Finalizer?

Tascamportan som har sÄ kass kompressorer har ganska bra limiter i mastern, den klipper peakarna utan att jag kan höra minsta kras liknade det DBX-kompressorernas limiter ger. Fick jag tag pÄ en bra stereo rörkompressor kanske jag klarar mig lika bra med portalimitern. Jag kommer ju inte ifrÄn portan i alla fall nÀr jag ska spara ner masterspÄret, eller brÀnna det till cd.

Jag ska försöka mixa nÄn lÄt genom UAŽn, o ta ett masterspÄr i taget. Det ger vÀl ett bÀttre ljud Àn alla billiga begkompressorer som finns pÄ nÀtet. Fast krÄngligt...

Postat

Jag kommer i allafall pÄ en kandidat i trakten.

Att blanda in TC'n (var de vÀl?) i kedjan kÀnns som att ta udden av hela grejen med att ha en riktig analogburk dÀr...

/U

drloop (oregistrerad)
Postat
  On 2013-10-29 at 09:11 sa Guitar Nilsson:

Är du ute efter en Finalizer?

Tascamportan som har sÄ kass kompressorer har ganska bra limiter i mastern, den klipper peakarna utan att jag kan höra minsta kras liknade det DBX-kompressorernas limiter ger. Fick jag tag pÄ en bra stereo rörkompressor kanske jag klarar mig lika bra med portalimitern. Jag kommer ju inte ifrÄn portan i alla fall nÀr jag ska spara ner masterspÄret, eller brÀnna det till cd.

Jag ska försöka mixa nÄn lÄt genom UAŽn, o ta ett masterspÄr i taget. Det ger vÀl ett bÀttre ljud Àn alla billiga begkompressorer som finns pÄ nÀtet. Fast krÄngligt...

Nej jag vill inte ha en Finalizer.

Att ta ett spÄr i taget via 610 Àr ingen lysande idé. Du kommer troligen fÄ en svajig stereobild och riskera att fÄ fasfel om du har otur.

Postat
  On 2013-10-29 at 09:16 sa mixopenta:

Jag kommer i allafall pÄ en kandidat i trakten.

Att blanda in TC'n (var de vÀl?) i kedjan kÀnns som att ta udden av hela grejen med att ha en riktig analogburk dÀr...

/U

Ja det kÀnns ganska plojty.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Fast Finalizer anvÀnds fortfarande i mastringsstudios. Inget fel pÄ den produkten. Knappast plojty om du frÄgar mig.

Redigerat av drloop
Postat
  On 2013-10-29 at 09:44 sa drloop:

Nej jag vill inte ha en Finalizer.

Att ta ett spÄr i taget via 610 Àr ingen lysande idé. Du kommer troligen fÄ en svajig stereobild och riskera att fÄ fasfel om du har otur.

Ibland nÀr jag masterkomprimerat med Raneburken har jag kopplat ur knappen som kopplar ihop kanalerna, o stÀllt vÀnster o höger kanal var för sig, o har inte hört att det lÄtit annorlunda. PÄ senare tid komprimerar jag sÄ pyttelite att man kan fundera om det skulle höras. VÀrt ett försök i alla fall, det kan ju ge en hint om det Àr bra öht med rör pÄ mastern.

Postat
  On 2013-10-29 at 09:50 sa drloop:

Fast Finalizer anvÀnds fortfarande i mastringsstudios. Inget fel pÄ den produkten. Knappast plojty om du frÄgar mig.

AnvÀnds den Àn idag i seriösa mastringstudios? Nu blev jag ganska paff... Exempel pÄ studio?

drloop (oregistrerad)
Postat

Modernare versioner av Finalizern. Men Finalizern har funnits i mastringsstudios sedan den kom sÄ den Àr inte plojty.

Postat
  On 2013-10-29 at 10:00 sa drloop:

Modernare versioner av Finalizern. Men Finalizern har funnits i mastringsstudios sedan den kom sÄ den Àr inte plojty.

Med plojty menade vi att det kÀnns fel att avsluta den analoga kedjan med nÄt digitalt.

Men tÀnker man pÄ att stereospÄret i alla fall ska tillbaks in i digitalportan o ivÀg pÄ nÀtet via digitala kanaler sÄ kanske det inte Àr sÄ plojty. Den sista versionen av Finalizern har vÀl en stereobreddare, det har inte min tyvÀrr...

Om jag gĂ„r in stenhĂ„rt för helt mono produktioner sĂ„ klarar jag mig pĂ„ att mastra i UA-burken! 😎

Det vore ju Ànnu sÀtt att genom konstigheter profilera sig, nÄt jag sen förr Àr bra pÄ.

Nu ska jag sÀtta mig att sjunga genom Neumann o Universal Audio en stund,

för att glömma att jag sjÀlv finnes till.

drloop (oregistrerad)
Postat

Sjung pÄ!

PĂ„ tal om digital vs analog kompressor.

Lyssna pÄ det hÀr klippet. SSL busskompressor stÀllt hÄrt, blandat mjukvara med hÄrdvara.

Bra klipp i bÄda, ganska liten skillnad mellan analogt och digitalt sound trots att det Àr en rÀtt hÄrd instÀllning och dÄ brukar pluggar krÀkas lite.

Som sagt blandade klipp mjuk vs hÄrdvara.

Postat (redigerat)
  On 2013-10-29 at 09:52 sa Guitar Nilsson:

AnvÀnds den Àn idag i seriösa mastringstudios? Nu blev jag ganska paff... Exempel pÄ studio?

Satt med pÄ en master för ett par Är sedan i en seriös studio dÀr kedjan var Fairchild -> Ampex ATR 102 -> Finalizer. SÄ visst Àr det sÄ.

Edit: Minnesfel

Redigerat av mietek
Postat
  On 2013-10-29 at 10:37 sa mietek:

Satt med pÄ en master för ett par Är sedan i en seriös studio dÀr kedjan var

-> Ampex ATR 102 -> Finalizer. SÄ visst Àr det sÄ.

Edit: Minnesfel

Fairchild, det var alltsÄ en kompressor pÄ masterspÄret, innan tvÄspÄrsbandaren?

Vad sparades det pÄ efter Finalizern dÄ? DAT?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Dat anvÀnds inte lÀngre. In pÄ hÄrddisk eller tvÄspÄrs tape.

Redigerat av drloop
Postat
  On 2013-10-29 at 12:56 sa Guitar Nilsson:

Fairchild, det var alltsÄ en kompressor pÄ masterspÄret, innan tvÄspÄrsbandaren?

Vad sparades det pÄ efter Finalizern dÄ? DAT?

HÄÄÄÄrddisk!
Postat
  On 2013-10-29 at 13:21 sa mietek:

HÄÄÄÄrddisk!

Det var ju ganska likt mitt sÀtt att mastra dÄ. Jag har gjort en mix pÄ gammal lÄt nu genom analog Rane o Peavey eq. Ska plÄga er med den snart. Men nu ska jag hÀmta en ridecymbal pÄ posten, det blir den tredje i samlingen...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.