Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Timestretching lÄter ju jÀttehÀftigt men det finns en stor nackdel. Ljudet blir sÄ mycket sunkigare. NÄn som vet hur man kan timestretcha utan att fucka upp ljudet allt för mycket? Finns antagligen inget sÀtt...?

Annons
Postat

vissa implementationer av time-stretch-algoritmer gör sitt jobb mycket bÀttre om du konverterar till 96kHz innan du time-stretchar Àven om du spelat in i 44.1kHz.

Postat (redigerat)
implementationer av time-stretch-algoritmer

Och vad faan betyder det? 😕

TillÀmpningar.

Det finns mer Àn ett sÀtt att tidsstrÀcka ljud. Olika matematiska lösningar och olika algoritmer för att fÄ ett sÄ bra ljud som möjligt. Enligt MusicGene sÄ fungerar vissa algoritmer bÀttre ifall du samplar upp till 96KHz först.

SjÀlv har jag ingen aning men en tanke Àr att ifall det nu Àr sÄ att det blir bÀttre med 96KHz Àven vid uppsampling sÄ borde dessa algoritmer rimligtvis göra det automatiskt. AlltsÄ ifall det alltid blev bÀttre av en uppsampling sÄ borde vÀl algoritmerna ha detta inbyggt?

Redigerat av Shadows
Postat

Shadows:

Du sĂ€ger att det finns olika sĂ€tt att timestretcha. Är dom olika sĂ€tten lika enkla att göra som i tex Cubase? Har du nĂ„t tips pĂ„ pluggar som kan göra det tex sĂ„ att jag kan testa me alternativa metoder? Och kanske hittar ett sĂ€tt som passar mig bĂ€ttre.

Postat
Shadows:

Du sĂ€ger att det finns olika sĂ€tt att timestretcha. Är dom olika sĂ€tten lika enkla att göra som i tex Cubase? Har du nĂ„t tips pĂ„ pluggar som kan göra det tex sĂ„ att jag kan testa me alternativa metoder? Och kanske hittar ett sĂ€tt som passar mig bĂ€ttre.

Är inte sĂ„ hemskans insatt. I cubase sĂ„ kan du ju vĂ€lja mellan Ă„tminstone tre algoritmer. Tror det finns fyra. Du har ju MPEX, Advanced 1,2 och sen finns det vĂ€l nĂ„n Simple ocksĂ„ tror jag.

Postat
SjÀlv har jag ingen aning men en tanke Àr att ifall det nu Àr sÄ att det blir bÀttre med 96KHz Àven vid uppsampling sÄ borde dessa algoritmer rimligtvis göra det automatiskt. AlltsÄ ifall det alltid blev bÀttre av en uppsampling sÄ borde vÀl algoritmerna ha detta inbyggt?

Precis, men sÄ Àr inte fallet. Dumt va? Det var dÀrför jag skrev tipset om att man kan uppsampla sjÀlv, och se om man hör nÄgon skillnad.

• 5 Ă„r senare...
Postat
Är inte sĂ„ hemskans insatt. I cubase sĂ„ kan du ju vĂ€lja mellan Ă„tminstone tre algoritmer. Tror det finns fyra. Du har ju MPEX, Advanced 1,2 och sen finns det vĂ€l nĂ„n Simple ocksĂ„ tror jag.

4 olika sett?, Sitter och försöker fÄ ett pianosample att följa metronomen genom att klippa, klistra och applicera "Sizing Applies Time Stretch".

Det handlar om att fylla ut sÄ korta luckor som upp till en halv sekund. AnvÀnder jag en hel bar för att stretcha ut dom sista hundradelarna fÄr hela baren halvtaskigt ljud. AnvÀnder jag dÀremot bara en liten del i slutet av baren för att fylla ut de sista hundradelarna sÄ fÄr ju bara den sista delen av baren kasst ljud, men dÄ ocksÄ riktigt kasst ljud.

Hur stretchar jag ljud förutom att anvÀnda mig av "Sizing Applies Time Stretch" ?

NÄgon som förstod.. och som kanske skulle vilja hjÀlpa mig?

Mvh Thomas

Postat (redigerat)

För er med samma problem kan jag nu ge er lösningen!

Hittade de olika alternativen för de olika typer av time stretch i preferens menyn, under " editing -> audio "

sweet!

Edit: LÀste mig till detta pÄ jobbet.. NÀr jag kom hem och kollade sÄ fanns det inte alls nÄgra alternativ. MisstÀnker att det Àr för att jag bara hade rÄd med cubase essentiall o inte dom dyrare varianterna.. Lite synd. Timestretching som Àr enligt mig ett av de viktigare verktygen:/

Redigerat av thomaslj

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.