Jump to content
Annons

TimeStretching


PeakLimiter

Recommended Posts

Annons
implementationer av time-stretch-algoritmer

Och vad faan betyder det? 😕

Tillämpningar.

Det finns mer än ett sätt att tidssträcka ljud. Olika matematiska lösningar och olika algoritmer för att få ett så bra ljud som möjligt. Enligt MusicGene så fungerar vissa algoritmer bättre ifall du samplar upp till 96KHz först.

Själv har jag ingen aning men en tanke är att ifall det nu är så att det blir bättre med 96KHz även vid uppsampling så borde dessa algoritmer rimligtvis göra det automatiskt. Alltså ifall det alltid blev bättre av en uppsampling så borde väl algoritmerna ha detta inbyggt?

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Shadows:

Du säger att det finns olika sätt att timestretcha. Är dom olika sätten lika enkla att göra som i tex Cubase? Har du nåt tips på pluggar som kan göra det tex så att jag kan testa me alternativa metoder? Och kanske hittar ett sätt som passar mig bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shadows:

Du säger att det finns olika sätt att timestretcha. Är dom olika sätten lika enkla att göra som i tex Cubase? Har du nåt tips på pluggar som kan göra det tex så att jag kan testa me alternativa metoder? Och kanske hittar ett sätt som passar mig bättre.

Är inte så hemskans insatt. I cubase så kan du ju välja mellan åtminstone tre algoritmer. Tror det finns fyra. Du har ju MPEX, Advanced 1,2 och sen finns det väl nån Simple också tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag ingen aning men en tanke är att ifall det nu är så att det blir bättre med 96KHz även vid uppsampling så borde dessa algoritmer rimligtvis göra det automatiskt. Alltså ifall det alltid blev bättre av en uppsampling så borde väl algoritmerna ha detta inbyggt?

Precis, men så är inte fallet. Dumt va? Det var därför jag skrev tipset om att man kan uppsampla själv, och se om man hör någon skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...
Är inte så hemskans insatt. I cubase så kan du ju välja mellan åtminstone tre algoritmer. Tror det finns fyra. Du har ju MPEX, Advanced 1,2 och sen finns det väl nån Simple också tror jag.

4 olika sett?, Sitter och försöker få ett pianosample att följa metronomen genom att klippa, klistra och applicera "Sizing Applies Time Stretch".

Det handlar om att fylla ut så korta luckor som upp till en halv sekund. Använder jag en hel bar för att stretcha ut dom sista hundradelarna får hela baren halvtaskigt ljud. Använder jag däremot bara en liten del i slutet av baren för att fylla ut de sista hundradelarna så får ju bara den sista delen av baren kasst ljud, men då också riktigt kasst ljud.

Hur stretchar jag ljud förutom att använda mig av "Sizing Applies Time Stretch" ?

Någon som förstod.. och som kanske skulle vilja hjälpa mig?

Mvh Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

För er med samma problem kan jag nu ge er lösningen!

Hittade de olika alternativen för de olika typer av time stretch i preferens menyn, under " editing -> audio "

sweet!

Edit: Läste mig till detta på jobbet.. När jag kom hem och kollade så fanns det inte alls några alternativ. Misstänker att det är för att jag bara hade råd med cubase essentiall o inte dom dyrare varianterna.. Lite synd. Timestretching som är enligt mig ett av de viktigare verktygen:/

Redigerat av thomaslj
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...