Jump to content
Annons

Tlm 67 eller Tlm 49?


Stefan Palmberg

Recommended Posts

Annons

Jag har TLM49 som min bästa-mick, TLM67 har jag aldrig testat.

Men köper du en TLM49 skulle jag gissa att du blir supernöjd. Jag hade TLM102 innan, den är väldigt bra, med 49an är grym. Sångspåren inspelade med TLM49 låter oftast bäst helt utan eq.

Det sägs att den är mer okänslig för proximity-bashöjning när man sjunger nära än andra mickar, o det stämmer verkligen.

Den är svinbra till typ allt, sång, ak gitarr, gitarrstärkare, med en TLM49 spelar man in ett helt trumset så det låter helt okej.

Rufflig låt med TLM49 till sång o elgtarrerna om jag minns rätt:

https://soundcloud.com/user7908154/01-segla-bort-b-de-mix-och

Lugn låt, 49an på sång, munspel, ak gitarrer, vispvirvel mm

https://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-fattig-bonddr-ng

Trumtest med TLM49 som rumsmick, tyvärr med en icke trummis som slår...

https://dl.dropboxus...st 2 130925.wav

Jag är bara en hemstudiopulare med digitalporta, så i händerna på ett proffs o i proffs akustik kan den säkert prestera mer än så här. Jag har använt en Audient Mico stereopreamp och en SPL Dynamaxx (till salu när jag får min UA610mkll) kompressor. Så jag har komprimerat redan vid inspelningen, efteråt är det bara reverb från Lexicon MPX 1 tillagt, ingen eq.

Det finns en TLM49 nu till salu för 7250, kanonpris

http://www.blocket.s...11.htm?ca=5&w=3

Jag gav 8500 för min, värt varje krona... Jag har en jäkla vrång bångstyrig röst som är svår att få att göra det jag vill, den här micken är som en riktigt bra gitarr, den gör det hela enklare. Bara lovord från mig. Mitt nästa steg i att få grymt ljud blir rörchannelstrippen UA 610mkll. Den här micken har ju M47 kapseln, så det enda som kan ge ett ännu bättre ljud är just den channelstrippen. Köp gärna min nuvarande kompressor, den är oxå skitbra, och extremlätt att använda.

Neumann rules - 55

Edit: Underbart tyst är den oxå, det tycker jag är superviktigt. Rörmickar, även lite dyrare såna brukar väl ha en del irriterande brus.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Håkan , Tack så mycket för ditt råd , jag ska faktiskt själv också köpa en UA fast UA solo 610 , jag har hört mycket bra om båda mickarna men är sjukt svårt att bestämma sig . Men jag satsar verkligen hårt på musiken och vill ha den bästa möjligheten att få så bra ljud som möjligt , sjunger i ett rockband, vi har inte lagt ut något på nätet än men det kommer vi att göra , den första inspelningen vi gjorde var med en Neumann 104 KMS och det är riktigt bra ljud för att vara en live mick men vill ha mer närhet och Power i sången så därför kollar vi på dessa 2 mickar . Det var riktigt bra ljud på din inspelning tycker jag men skulle gärna höra någon som har åsikt om 67 med gärna om hur ljudet blir med ua 610 , det verkar som de flesta jämför tlm 49 med U87:an ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser att 67 är omkopplingsbar omni, cardioid o åtta. Det är ju superanvändningsbart, särskilt omni som ger en mer naturlig upptagning än cardiod. Omni stormembranare på gitarrstärkare tex, helgrymt med micken nära tyget. Eller vid rumsmickning. Jag skulle valt den om det funnits en beg till lika bra pris som en cardiod. Omni är grymt till trum OH o mkt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

en annan fråga , är din mick försäkrad? blir ju inte billigt om man nu skulle köpa en begagnad utan att den är försäkrad

Nej ingen försäkring annat än hem o drulleförsäkring. Jag har köpt en hel del beg grejer på vend o blocket, ett mindre gäng mickar bla, aldrig nåt fel på nåt. Har väl haft tur kanske.

Men en mobiltelefon skulle jag aldrig våga köpa från Blocket.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova innan du köper, gå in i musikaffären och be om att få låna några Nåjman, det gjorde jag och returnerade alla för att jag inte gillade dom. Det är så jäkla personligt med vad man gillar samt vad som passar. Jag har testat tlm103, tlm49, tlm67, u87 ingen av dom föll mig i smaken, men dom kanske faller dig i smaken, det vet du inte förräns du har provat. Jag själv hittade efter massor av testande tre mickar som passar mig Miktek CV4, Mojave Ma-200 och Akg C414 B ULS. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Den här micken har ju M47 kapseln, så det enda som kan ge ett ännu bättre ljud är just den channelstrippen.

K47 och M7 är klassiska Neumann kapslar. Neumann hävdar att TLM49 har K47 kapsel. Men en K47 kapsel är dubbel membran. Det är inte kapseln i TLM49. Så var har du hittat att de har en M47 kapsel?
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte testat TLM 49, men jag köpte en TLM 67 och älskar den. Trots att många recensioner menar att den är långt från originalet (U-67) så håller jag inte med.

Ihop med tube saturator, rätt eq osv så låter den som 50 miljoner kronor. Den fungerar till det mesta jag spelar in och kommer troligen aldrig byta bort den.

Men det är så klart essentiellt att din röst passar för just den mikrofonen!

Link to comment
Dela på andra sajter

K47 och M7 är klassiska Neumann kapslar. Neumann hävdar att TLM49 har K47 kapsel. Men en K47 kapsel är dubbel membran. Det är inte kapseln i TLM49. Så var har du hittat att de har en M47 kapsel?

Sär står det högt upp på Neumanns egen sida:

Uses the capsule of the legendary M 49 and U 47.

O längre ner:

The TLM 49 uses the famous K 47 capsule, which was also used in the M 49 and the U 47.

https://www.neumann.com/?lang=en&id=current_microphones&cid=tlm49_description

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte testat TLM 49, men jag köpte en TLM 67 och älskar den. Trots att många recensioner menar att den är långt från originalet (U-67) så håller jag inte med.

Ihop med tube saturator, rätt eq osv så låter den som 50 miljoner kronor. Den fungerar till det mesta jag spelar in och kommer troligen aldrig byta bort den.

Men det är så klart essentiellt att din röst passar för just den mikrofonen!

Det låter ju riktigt lovande , då hoppas jag att den passar min röst tänkte ju använda UA solo 610 till den så hoppas vi att det blir en bra combo:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...