Jump to content
Annons

Deax

Recommended Posts

Tjenna! Är ganska ny med musikskapandet så jag har ett problem.. Eller två!

När jag använder Freq-filter till en melodi så blir det för mycket bas i början av filtret när melodin blir högre och högre, om ni förstår vad jag menar?

Hur ändrar jag basen så den inte blir så hög?

Fråga 2!

Har en rätt så hög kick i början av låten men sen när melodin kommer in så sänks kicken betydligt lägre. Ska det vara så i en låt eller, om inte, hur ändrar jag detta?

/Deax

Redigerat av Deax
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Använd Fruity Filter och Automatisera Low Filter istället.

Ja det funkade ju! Fast jag tycker freq-filtret lät bättre, så det hade varit nice om man bara hade kunnat sänka basen lite. Om det går att ändra på något sätt? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja delax, Beatarce här! 🙂

Svar på fråga 1:

Ett tips om det blir mycket basfreqvenser när du använder dig utav ett filter är att du sänker resonanceknappen eller Q (som den heter i fruity filter) prova gärna också som AnuBiz säger att använda ett lowcut/highpass - filter över ditt andra filter och automatisera bort de låga freqvenserna.

Svar på fråga 2:

Anledningen till att kicken tycks låta lägre efter refrängen beror på att den inte har lika höga frekvenser som resten av instrumenten. Användig då utav en kompressor på "Kick-kanalen" och du kommer märka en betydlig skillnad! Jag gillar att använda mig utav side-chainkompressorer eftersom den ger en peakande effekt i mixern när kicken "slår".

Lyssna gärna på min musik på Spotify på länken nedan 🙂 !

Beatarce

https://www.facebook.com/pages/Beatarce/392478160858941?ref=hl

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Svar på fråga 2:

"Anledningen till att kicken tycks låta lägre efter refrängen beror på att den inte har lika höga frekvenser som resten av instrumenten. Användig då utav en kompressor på "Kick-kanalen" och du kommer märka en betydlig skillnad! Jag gillar att använda mig utav side-chainkompressorer eftersom den ger en peakande effekt i mixern när kicken "slår".

Okej, men det går inte att klicka i side-chainkompressor på den insert jag har kicken? 😮

Det är liksom en gulpil som pekar neråt. Men på de andra är det pil upp som inte är gul och där får jag fram sidechain..?

Bra musik förresten! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men det går inte att klicka i side-chainkompressor på den insert jag har kicken? 😮

Det är liksom en gulpil som pekar neråt. Men på de andra är det pil upp som inte är gul och där får jag fram sidechain..?

Bra musik förresten! 🙂

Jag tror inte att FL studio har någon bra sidechain-kompressor tyvärr, prova istället den här! :http://bedroomproduc...n-compressor-2/

Ha en forsatt trevlig kväll!

//Beatarce

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...
ronnyrydgren (oregistrerad)

Anledning att kicken försvinner i melodin har att göra med att kicken slås med frekvenserna mot melodin. Och melodin har starkare frekvenser än kicken precis som beatarce skrev.

Det går sidechaina melodin som även beskrivits. Finns två super bra metoder att göra detta. Du har limiter och peak controller redan nämnt.

båda metoder kräver olika sätt för sidechain. Kicken är signalen som styr sidechain i form av compressor eller volym. finns många kreativa sätt att göra detta på.

kolla youtube. det går använda följande metoder:

1 länka peak till volymen på melodin (reverse alltid) eller standard om det är önskad effekt.

2 länka peak till volymen på melodins mixerkanal.

(länka till vilken volymenhet där du vill ska dras ned funkar vilket som)

3 länka till en compressor, antingen dra ned thresholden och länka peak till ratio. ratio 1.0:1 händer inget. men då styr

peak controller genom att öka ratio(inte reverse på länkningen till ratio)

/

eller länka peak controller till en compressor, genom att länka till thresholden, öka ratio över 1:1 för effect.

4. använda link peak to på Fruity Parametric EQ 2-( på melodin) på ett av bandens faders. då skär du ned

när kicken slår de frekvenserna på melodin som är starkare än kickens. Då drabbas inte alla frekvenser och blir

mindre gung i låten.

*tips på 4. för lyssna vilket/vilka frekvenser som gör att kicken inte slår igenom kan du dra ned banden tills du hör det band kicken slår igenom.

länka peak reversed på den.

finns säkert fler sätt 😉

positiva med limiter bland annat är att man kan se signalstyraren (kicken) och justera threshold därefter till önskad effect. Sidechain med den kopplas inte på samma sätt.

youtuba. Vad jag gillar med limiter är att sitter man på dåliga högtalare eller speakers på laptop kan det vara svårt att höra alla förändringar

lika tydligt som högupplösta eller har en hög omgivning som överröstar mycket av arbetet kan du istället se hur ljudet blir påverkat och när.

Skriv till mig om du inte förstår ändå. håller på lär mig så mycket jag kan själv och redan attackerat detta problemet,

Ett annat sätt att lösa problemet är att sänka frekvenserna på melodin som krockar med kicken utan någon peak controller.

Du kan även göra automation clip men det är bara jobbigt att göra det manuelt när frekvensen ska ned. Även automation på volymen också jobbigt.

Viktigast att du lär dig hur en compressor/limiter funkar samt funktionen av adsr(attack decay substain release)

threshold, ratio, hold, knee viktigt att förstå.

have fun 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

glömda lägga till att det är kickens höga frekvenser som låter kicken skära igenom melodier etc.

precis som det problemet du har med melodin kan uppstå med kicken om basen bråkar med kicken.

du drar ned frekvensen på det som du vill ska bli undergiven.

viktigare än att höja i EQ är att sänka det som inte ska finnas med eller som krockar med oänskade ljud. dra ned på den som inte ska framhävas. Du kan även skicka din project fil till min mail edm-production@hotmail.se , jag ser det som studie att kolla igenom andras med 🙂 glöm inte zip spara 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...