Jump to content
Annons

Ytterligare en rullbandstrÄd - Kalibrering!


mietek

Recommended Posts

Edit: Har rensat ut allt tidigare innehÄll dÄ jag luskat ut svaret pÄ de frÄgetecken som tidigare fanns.

MEN, jag har en sista frÄga som jag hoppas att ni kan hjÀlpa mig med.

Vet att det finns en uppsjö av kunniga mÀnniskor hÀr och nÄgon borde ha svaret pÄ detta.

Caset gÀller en Revox A77 som skall kalibreras till +3 med ett 250 nwb/m testband.

I den första versionen av manualen uppmanas man att kalibrera repro-gainen till 2v med input-pottarna stÀllda pÄ max. I manualet nÀmns överhuvudtaget inte vilken fluxnivÄ man utgÄtt ifrÄn för att fÄ de referensvÀrdena, men i övrigt inga konstigheter sÄ lÄngt.

Sedan gjorde de en revidering av manualen för "nya" bandtyper och man uppmanas istÀllet sÀnka output-spÀnningen till 1.55v om man anvÀnder 257 nwb/m testband:

https://dl.dropboxus..._revision_1.jpg

https://dl.dropboxus..._revision_2.jpg

I och med den revideringen fÄr vi veta:

En maxad input ger oss +6dB över 0VU.

Och den antyder:

Att de anvÀnde 200 nwb/m-band och 1v = 0VU som referensspÀnning för att fÄ fram övriga referensvÀrden.

2v - 1.55v = 2.2dB

257 nwb/m - 200 nwb/m = 2.2dB

(200 nwb/m = 0db = 1v (0VU) +6db = 2v)

Detta borde, enligt min arma hjÀrna förklara varför referensoutputspÀnningen sÀnktes till 1.55v:

Med 1v = 0VU som referens:

257 nwb -2.2 db = 1v + 6db = 2v

Man mÄste kompensera ~ -2.2 dB för att uppnÄ 2v vilket borde innebÀra att vi hamnar ~ -2.2dB under +3 ?

Och vid 0.755v = 0VU (-2.2dB frÄn 1v) som referens:

250 nwb = 0db = 0.775v + 6db = 1.55v

SÄ egentligen vill jag bara veta om jag ska sikta pÄ ~1.55v (och 155mv pÄ record-sidan) eller 2v som den första versionen sÀger.

Tveka INTE att kliva in om jag har tÀnkt fel hÀr!

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Har luskat ut svaren pÄ alla frÄgor ovan och har kommit igÄng med kalibreringen nu.

Hittade en a77 till rimligt pris dÀr nÀstintill allt fungerade som det skall.

PĂ„ ena kanalen Ă€r det nĂ„got strul i förhĂ„llandet bias och rec-eq. Även om biasen Ă€r vid sin absoluta peak sĂ„ fĂ„r jag inte ut mer Ă€n -2 VU pĂ„ record-eq:n med potten pĂ„ max. (i förhĂ„llande till rec-leveln). EQ-maxnivĂ„n sjunker givetvis i takt med mĂ€ngden överbias osv osv, men som sagt max -2 i förhĂ„llande till rec-nivĂ„n överlag. Andra kanalen funkar bra och dĂ€r finns god marginal för att kalibrera den precis som man vill. Min okvalificerade gissning Ă€r att det kan vara nĂ„got med bias-potten. Man kunde pĂ„ skyddspappret se att den inte blivit rörd tidigare, pĂ„ ~40 Ă„r m a o, och redan vid första försöket sprakade och glappade den lite men om inte minnet sviker mig hade jag högre marginaler dĂ„. NĂ€r jag gav det ett andra försök sĂ„ var det enlig beskrivning ovan.

LÄter det troligt att det kan vara potten eller har ni nÄgon idé om vad det kan vara annars?

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

RullbandspelaranvÀndarna Àr nog utdöda. De som kan serva dem Àr nog Àn mer utdöda.

Köp min Studer sĂ„ slipper du mĂ€ta o serva. 🙂

Och slipper pottar o knappar som knastrar o glappar.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...