Jump to content
Annons

Behöver hjälp med akustik till min nya studio


Terror

Recommended Posts

Jag har köpt en ny lägenhet, och idag var jag och mätte lite väggar så att jag kunde göra en ritning. Nu har jag fått alla mått på kommande studiorummet också. Så nu behöver jag hjälp. Vi börjar med planlösningen, här är en skiss jag gjorde snabbt i paint. Men ni borde få en exakt uppfattning. (klicka på bilden för att förstora)

u8o07.jpg

- Jag ska ha en 120-säng som ska stå mot "vägg B" med huvudet mot "vägg A"

- Jag hade tänkt att ställa mitt skrivbord (som kommer bli 2m brett) mot "vägg C" som är väggen mot köket.

- Jag hade också tänkt att bygga ett mindre vocal-booth i hörnet vid "vägg E" och "vägg A"

- Alla väggar är betong (bärande väggar)

Kommentarer på detta? Hur ska jag lösa det med akustiken bäst? Vill verkligen göra det rätt från början den här gången. Fönstret är ju ett problem. Funderar på att ha tjocka sammetsgardiner som man kan dra för när man håller på. All hjälp uppskattas!

... tillträdesdag är 1 Oktober, så då kommer hela kalaset börjas. Då ska jag först måla om.. så det finns lite tid för planering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag vore du så skulle jag börja med att placera bordet mot fönstret, dina monitorer bör stå såpass brett så att du behandla ytan bakom för SBIR. Bygg superchunks i E/A och D/C hörnen, mina gjorde väldigt mycket för akustiken, se https://www.studio.se/index.php/topic/96937-paborjat-hemmastudiobyggebilder-matningar-blogg/

Vad gäller övriga absorbenter så skulle jag köpa från GIK, väldigt prisvärda och snygga faktiskt, att bygga själv drar iväg mer än man kan tro i pris om du ska ha bra virke, isolering, tyg etc.

- 2st GIK monster bass trap http://gikacoustics.com/product/gik-acoustics-monster-bass-trap/ för vägg-B.

- 4st GIK 244 http://gikacoustics.com/product/gik-acoustics-244-bass-trap/ 1st på vardera sidovägg för första reflektion, 2st i taket.

- 2st GIK 242 http://gikacoustics.com/product/gik-acoustics-242-acoustic-panel/ bakom monitorerna för att motverka SBIR.

Med tanke på att rummet är såpass litet så kommer du fortfarande ha problem med 40-50hz och dess multipler, detta är inte det enklaste att få ordning på. Det går att lösa med helmholtz, kolla in produkter från svanå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag vore du så skulle jag börja med att placera bordet mot fönstret, dina monitorer bör stå såpass brett så att du behandla ytan bakom för SBIR. Bygg superchunks i E/A och D/C hörnen, mina gjorde väldigt mycket för akustiken, se http://forum.studio....atningar-blogg/

Vad gäller övriga absorbenter så skulle jag köpa från GIK, väldigt prisvärda och snygga faktiskt, att bygga själv drar iväg mer än man kan tro i pris om du ska ha bra virke, isolering, tyg etc.

- 2st GIK monster bass trap http://gikacoustics....ster-bass-trap/ för vägg-B.

- 4st GIK 244 http://gikacoustics....-244-bass-trap/ 1st på vardera sidovägg för första reflektion, 2st i taket.

- 2st GIK 242 http://gikacoustics....acoustic-panel/ bakom monitorerna för att motverka SBIR.

Med tanke på att rummet är såpass litet så kommer du fortfarande ha problem med 40-50hz och dess multipler, detta är inte det enklaste att få ordning på. Det går att lösa med helmholtz, kolla in produkter från svanå.

Tack för skitbra svar! Inväntar mer svar också så man får flera synpunkter. Väntar på CLAES och Björn 🙂 Men jag uppskattar dina tips! tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för skitbra svar! Inväntar mer svar också så man får flera synpunkter. Väntar på CLAES och Björn 🙂 Men jag uppskattar dina tips! tack!

Jag tycker nog att vmbr sammanfattade det ganska bra. 🙂

GIK:s paneler är dock av samma typ som du kan snickra ihop själv med glasull - men det kan förstås vara bekvämt att slippa pilla med det, utan bara sätta upp färdiga prylar, så det är ju inte fel med dem heller... 😉

För eventuella resonansfrekvenser, finns det färdiga lösningar från exempelvis svenska Svanå, som vmbr nämnde, eller från portugisiska Vicoustic eller kanadensiska Primacoustic (men Primacoustic har inga avstämda modeller, utan det är då membranabsorbenter, som är bredbandiga).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog att vmbr sammanfattade det ganska bra. 🙂

GIK:s paneler är dock av samma typ som du kan snickra ihop själv med glasull - men det kan förstås vara bekvämt att slippa pilla med det, utan bara sätta upp färdiga prylar, så det är ju inte fel med dem heller... 😉

För eventuella resonansfrekvenser, finns det färdiga lösningar från exempelvis svenska Svanå, som vmbr nämnde, eller från portugisiska Vicoustic eller kanadensiska Primacoustic (men Primacoustic har inga avstämda modeller, utan det är då membranabsorbenter, som är bredbandiga).

Hur gör jag med fönstret? Det sitter ju inte i mitten som du kanske ser på bilderna.

Och om det här hade varit ditt rum, hur hade du gjort?

OCH, om jag ställer bordet mot fönstret, så blir det ju svårt med sängen och mitt vocal booth 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle fundera över om det kan bli bra med detta.Placer

a sängen med huvudändan i centrum på vägg B men med en uppfällningsfjäder som man har så att man kan fälla upp sängen och ha den mot väggen när man inte sover. Undersidan av sängen kan man då bygga som en masiv bassfälla.

sen kan

man göra en bassfällai hörnet A/B fast. Och en likadan som där MEN placera den på skenor eller gångjärnsfunktion så att den i viloläge -icke mixläge ligger mitt på vägg C men genom gångjärn eller skjutfunkton kan denna basfälla placeras tillfälligt under lyssning, mixning o inspeling i hörnet B/C och bli symetrisk med basfällan i hörnet A/B och blockera dörren..men sen när man slutat jobbpasset eller vid paus fäller/drar man iväg/ denna bort från dörrhörnet så kommer man ut. sen skulle jag precis som ovan göra fällor i hörnen C/D och E/A. ALla dessa basfällor från golv till tak.

Ut

över detta fundera på Auralex LENRD i tak/vägg mötet längs långväggarna, på nästan hela längden eller delar av det. Ett sångbooth skulle jag inte bygga fast då hela rummet blir assymetrikt så länge du ska kunna sova i en säng där. istället skulle jag fundera på att spara till en tjockväggs rörlig mobil akustikvägsrum som kan byggas till ett booth kring en mic mitt i rummet vid sånginspelning men annars ställas undan vid just reflektionerna mitt på långväggarna.

Eventuellt också behandla väggarna mitt på i pelare imed diffusion klossar, såga egna bitar av trälister lika påå alla sidor i olika längder men kvadratisk och sedan limma dessa oregelbundet, typ slumpmässigt till träbeläggningslytor som sticker ut från väggen med olika längderpå trälisterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

GIK:s paneler är dock av samma typ som du kan snickra ihop själv med glasull - men det kan förstås vara bekvämt att slippa pilla med det, utan bara sätta upp färdiga prylar, så det är ju inte fel med dem heller... 😉

Om man vill bygga egna med kvalitet tror jag nästa att man kommer upp i samma priser som GIK ibland. Jag skulle tippa på att deras 244 absorbent är ganska lik vad de flesta bygger på egen hand. De säljs för 620kr styck http://gikacoustics....-244-bass-trap/ , om man inte har en massa grejer hemma och måste köpa virke, glasull, tyg, skruv, lim, och vinklar så tror jag att man är uppe i samma summa.

Om man inte tycker att det är roligt att snickra så behöver det inte bli så farligt mycket dyrare att köpa färdigt 🙂

Hur gör jag med fönstret? Det sitter ju inte i mitten som du kanske ser på bilderna.

Och om det här hade varit ditt rum, hur hade du gjort?

Den ytan har betydligt lägre prioritet än de andra jag nämnde. Om du skulle ställa skrivbordet på något annat ställe får du problem om fönstret hamnar inom de första reflektionspunkterna. Dessutom, om du behandlar rummet ordentligt kan jag nästan garantera att du inte behöver ett vocal booth.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle fundera över om det kan bli bra med detta.Placer

a sängen med huvudändan i centrum på vägg B men med en uppfällningsfjäder som man har så att man kan fälla upp sängen och ha den mot väggen när man inte sover. Undersidan av sängen kan man då bygga som en masiv bassfälla.

sen kan

man göra en bassfällai hörnet A/B fast. Och en likadan som där MEN placera den på skenor eller gångjärnsfunktion så att den i viloläge -icke mixläge ligger mitt på vägg C men genom gångjärn eller skjutfunkton kan denna basfälla placeras tillfälligt under lyssning, mixning o inspeling i hörnet B/C och bli symetrisk med basfällan i hörnet A/B och blockera dörren..men sen när man slutat jobbpasset eller vid paus fäller/drar man iväg/ denna bort från dörrhörnet så kommer man ut. sen skulle jag precis som ovan göra fällor i hörnen C/D och E/A. ALla dessa basfällor från golv till tak.

Ut

över detta fundera på Auralex LENRD i tak/vägg mötet längs långväggarna, på nästan hela längden eller delar av det. Ett sångbooth skulle jag inte bygga fast då hela rummet blir assymetrikt så länge du ska kunna sova i en säng där. istället skulle jag fundera på att spara till en tjockväggs rörlig mobil akustikvägsrum som kan byggas till ett booth kring en mic mitt i rummet vid sånginspelning men annars ställas undan vid just reflektionerna mitt på långväggarna.

Eventuellt också behandla väggarna mitt på i pelare imed diffusion klossar, såga egna bitar av trälister lika påå alla sidor i olika längder men kvadratisk och sedan limma dessa oregelbundet, typ slumpmässigt till träbeläggningslytor som sticker ut från väggen med olika längderpå trälisterna.

bra idéer, men det var liiiite för mycket. Jag har inte allt för mycket pengar efter detta köp. Och jag ska renovera kök och köpa övriga möbler också. Så det blev nog lite to much ^^ Men du har bra idéer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill bygga egna med kvalitet tror jag nästa att man kommer upp i samma priser som GIK ibland. Jag skulle tippa på att deras 244 absorbent är ganska lik vad de flesta bygger på egen hand. De säljs för 620kr styck http://gikacoustics....-244-bass-trap/ , om man inte har en massa grejer hemma och måste köpa virke, glasull, tyg, skruv, lim, och vinklar så tror jag att man är uppe i samma summa.

Om man inte tycker att det är roligt att snickra så behöver det inte bli så farligt mycket dyrare att köpa färdigt 🙂

Nej - det är ju ganska ok priser, så det går nog att stå ut med, men blir inte frakten ganska dyr också?

En aspekt är förstås också att det kanske blir snyggare med deras färdiga prylar, än det man lyckas peta ihop själv... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Eventuellt också behandla väggarna mitt på i pelare imed diffusion klossar, såga egna bitar av trälister lika påå alla sidor i olika längder men kvadratisk och sedan limma dessa oregelbundet, typ slumpmässigt till träbeläggningslytor som sticker ut från väggen med olika längderpå trälisterna.

...fast diffusorer gör ingen vidare nytta i så små rum, utan för att använda sådana, behöver man komma utanför Haas-zonen. Befinner man sig inom Haas-zonen så brukar det vara lämpligare att bara använda absorbenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det är ju ganska ok priser, så det går nog att stå ut med, men blir inte frakten ganska dyr också?

En aspekt är förstås också att det kanske blir snyggare med deras färdiga prylar, än det man lyckas peta ihop själv... 😉

Jag ska faktiskt lägga en beställning innan helgen på 2st monster traps och 6st 244s, jag får återkomma med vad frakten landar på. Så inom ett par veckor kommer jag lägga upp mätningar på hur dessa absorbenter presterar 🙂

Jo dom har väldigt mycket olika typer av tyger och färger man kan välja mellan, själv gillar jag den här typen som de erbjuder

Camira-Cara.jpg

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

but what about my window? 🙁 Måste jag täcka för det? Det står ju inte i mitten av rummet..

Om du ställer bordet framför fönstre så kommer du inte ha några första reflektioner på fönstret, så det bör inte vara några större problem om du inte strävar efter perfektion. Basen är ju rundgående men återigen så är den ytan inte det man vanligtvis väljer att börja behandla.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ställer bordet framför fönstre så kommer du inte ha några första reflektioner på fönstret, så det bör inte vara några större problem om du inte strävar efter perfektion. Basen är ju rundgående men återigen så är den ytan inte det man vanligtvis väljer att börja behandla.

ja ditt alternativ är ju väldigt bra. Det enda jag har problem med är att jag inte kommer få plats med ett vocal booth, och att hela fönstret kommer täckas av min 32" tv (som jag har som skärm) 🙁

Va händer då om man gör som jag hade tänkt? (om du läser första inlägget). Blir det HELT åt helvete?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja ditt alternativ är ju väldigt bra. Det enda jag har problem med är att jag inte kommer få plats med ett vocal booth, och att hela fönstret kommer täckas av min 32" tv (som jag har som skärm) 🙁

Va händer då om man gör som jag hade tänkt? (om du läser första inlägget). Blir det HELT åt helvete?

Vocal booth är inte nödvändigt alls om ditt rum är bra behandlat överlag, enligt mig iallafall.

De problem som jag främst tänker på är att

- Basproblem i lägre frekvenser, svårare att få ordning på desto lägre frekvensen är.

- Svårt att behandla hörnet vid dörren

- Första reflektionen kommer troligtvis hamna över fönstret och kan inte behandlas.

Men allt beror ju på hur bra du vill ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vocal booth är inte nödvändigt alls om ditt rum är bra behandlat överlag, enligt mig iallafall.

De problem som jag främst tänker på är att

- Basproblem i lägre frekvenser, svårare att få ordning på desto lägre frekvensen är.

- Svårt att behandla hörnet vid dörren

- Första reflektionen kommer troligtvis hamna över fönstret och kan inte behandlas.

Men allt beror ju på hur bra du vill ha det.

i see, you make a valid point sir!

Köp av GIK och maila samtidigt dom din ritning så hjälper dom dig. Mycket hjälpsamma.

är de svenskar? eller måste jag översätta ritningen till foots and inches?

Link to comment
Dela på andra sajter

i see, you make a valid point sir!

är de svenskar? eller måste jag översätta ritningen till foots and inches?

Dom är amerikaner men du kan ange meter och centimeter ändå, inga problem, skriv tydligt bara att det är cm och m.

Och om du vill ha ett sånghörn typ (flyttbart) så är deras panel screens perfekta, jag har två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är amerikaner men du kan ange meter och centimeter ändå, inga problem, skriv tydligt bara att det är cm och m.

Och om du vill ha ett sånghörn typ (flyttbart) så är deras panel screens perfekta, jag har två.

Tack!

Men om det är från staten, blir inte frakten dyr då?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...