Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Är det nĂ„gon som har koll pĂ„ mĂ€rket "t.akustik" hos Thomann.de? Det Ă€r extremt bra priser pĂ„ deras absorbenter, speciellt om man jĂ€mför med exempelvis Auralex. Jag misstĂ€nker att det Ă€r Thomanns egna mĂ€rke, tillverkade deras tyska fabrik.

Jag har ingen aning om de Àr tillverkade i rÀtt typ av material, vissa ser ju bra ut men gör inte jobbet och dÄ spelar det ingen roll om de till och med vore gratis. Jag har googlat efter t.akustik men hittar i princip ingenting om hur bra de Àr eller inte.

Eftersom de Àr överlÀgset billigare Àn alla andra mÀrken jag sett sÄ blir jag lite misstÀnksam.

Exempelvis: http://www.thomann.d...midenschaum.htm

Tack sÄ mycket för svar!!!

Annons
Postat

Jag tÀckte sÄngbÄset med deras skum. Jag kan inte sÀga hur bra eller hur rakt de dÀmpar över frekvensspektrat, men det lilla rummet fluttrade reflektioner innan och blev avhjÀlpt.

Ska du dÀmpa upp ett större rum skulle jag kika pÄ mer "vÀlkÀnda" absorbenter och paneler.

PS. VÀlkommen till forumet. Skriv gÀrna en medlemspresentation.

Postat (redigerat)

De dÀr skumgrejjorna dÀmpar endast den vÀrsta diskanten och efterklangen i ditt rum - Inte mer Àn sÄ. Basen, som ofta uteslutande Àr problemet i studior/inspelningsrum, fÄr du avhjÀlpa med helt andra medel (tjockare material sÄsom stenull, glasull etc.). LÀs pÄ om basfÀllor.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat (redigerat)

Haha egentligen sÄ Àr Thomanns "hyffsat bra pris" och auralex overpriced like hell. Auralex tar liksom tusen spÀnn för lite skumplast som max kostar 2 kr kubikmetern.

Redigerat av hwasser
pme (oregistrerad)
Postat

Deras basotect Àr riktigt bra grejer. Det Àr samma illsonic och mÄnga andra. Den egentliga tillverkaren Àr BASF. Sedan Àr det nÄgon som skÀr ut olika mönster.

Postat

personligen tycker jag skummabsorbent Àr rÀtt fult pÄ vÀggar/tak. men det gÄr att anvÀnda som alternativ till tyg(snyggare och billigare), man mÄste ÀndÄ ha tjock mineralull bakom(+luftspalt) om det ska va nÄn vits att akustikbehandla.

hofa produkterna Àr vÀl det vÀttigaste som finns hos thomann, om man inte kan bygga sjÀlv.

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?sw=hofa&x=0&y=0&gk=&bn=

Vad Àr det för rum du ska akustikbehandla?

Postat

Tack Linus.

Tack för era svar!

Jag ska akustikbehandla ett rum som egentligen kanske Àr nÄgot för stort och dÀrför blir det svÄrt och kostsamt. Men akustiken Àr inte katastrof just nu, det blir helt ok inspelningar men det kan bli mycket bÀttre. Akustik Àr ju en hel vetenskap och det Àr rÀtt kostsamt om man ska köra "Àkta" grejer. Jag har typ sÄdÀr koll efter en hel del musikforum och youtube-research.

Jag hÄller med dig, Hwasser. De lÀr ha sjukt höga vinster pÄ att sÀlja akustikmaterial, tror inte heller det handlar om en tillverkningskostnad pÄ max nÄgra tior per 1000kr man tar av slutkund. Det mesta förmodligen producerade i U-lÀnder för nÀstan inga pengar alls. Lite synd...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.