Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenis!

Jag undrar bara helt enkelt om ZOOM R16 fungerar bra som ljudkort. Den verkar för billig och för bra liksom.. Någon som har provat den eller någon som kan mycket om den?

Jag kanske ska köpa en sån idag så jag uppskattar verkligen hjälp 🙂

Tack på förhand!

Annons
Postat

Du får tänka på att det är en portabel inspelningsapparat. Vilket betyder att den inte är (först) gjord för att vara ett ljudkort. Säger inte att den är dålig, men jag tror du kan hitta bättre i samma prisklass, om du just är ute efter ett ljudkort.

Postat (redigerat)

Det finns en nyare R24 med 24 kanaler, och till skillnad mot R16 är, om jag minns rätt, alla åtta ingångar fantommatade.

Om du istället redan har en Ipad så kan du tanka ner Auria och spela in så många kanaler ditt ljudkort tillåter (nåja, upp till 24). Ett Lexicon Omega (ljudkort som kan kopplas till Ipad med cc-adapter) kostar ca 1300kr på de flesta butiker och har fyra kanalers inpelning varav två är fantommatade. För ett par tusenlappar till finns tex Presonus och Focusrite:

http://www.auriaapp.com/Support/auria-audio-interfaces

...eller så kanske ditt nuvarande ljudkort funkar.

Jag har precis beställt ett Sonoma GuitarJack 2 (ej usbvarianten då den verkar ha iphonebegränsningar) för att komplettera mitt Apogee One jag använt sedan ett år tillbaka.

Redigerat av Erik dP
Postat

Tack för alla svar!

Jag är mest intresserad av ett ljudkort som kan spela in 8-spår samtidigt och få de på separata kanaler, så jag har kollat på ljudkort som:

Tascam US-1800

Fokusrite Scarlett 18i20

Och då ZOOM R16

Zoom:en verkar ju bara så sjukt bra och smidig... Är det någon som faktiskt har provat den? Just med kvalitet på ljud och sådär 🙂

Postat

Jag kan ha fel, men som ljudkort har jag ett svagt minne om att den kanske bara spelar in i 16 bitar om du vill använda fler än två samtidiga kanaler. 24 bitar är att föredra.

Postat (redigerat)

...Som ljudkort har jag för mig 24 bitar vid två samtidiga kanaler funkade. Men fler kanaler skulle vara 16 bitar. Vid direktinspelning till minne funkar nog 24bitar. Men det var ett bra tag sedan jag hade denna på intresselistan. Så du kan ha rätt.

...Förresten börjar jag bli osäker på hur många kanaler den klarar som ljudkort. Det kanske bara är två.

Redigerat av Erik dP
Postat

Varför köpa en porta om du ska ha ett ljudkort?

Ställ dig den frågan istället!

Jag personligen skulle ha satsat på ett rent ljudkort istället om syftet är att enbart spela in i datorn..

Postat

Zoom R16 kan spela in i 24 bitar också. Det har inget med bitdjupet att göra, utan antalet kanaler som kan spelas upp samtidigt. Fantommatning är nere på två kanaler på R16, medan det går upp till 6 kanaler på R24. Kan nämna att jag har en Zoom R24 sedan ett par år tillbaka, men har enbart använt den för inspelningar i lokal - aldrig som ljudkort e.d. För det ändamålet har jag andra grejer. I övrigt:

http://www.zoom.co.jp/faq/r24

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.