Jump to content
Annons

Är det någon ide att skaffa mer ram minne?


Electricwizard

Recommended Posts

Tjenare allihopa. Just nu sitter jag på en pc burk med 6 gig ram minne , men funderar om det skulle vara värt att slänga in lite mer. detta är datorn jag har och det står att den kan ha 16 gig ram minne max, vad skulle ni göra ?

http://www.dustinhome.se/product/5010379229/hp-pavilion-p6310-amd-2-8-6gb-750-w7hp/

andra frågan är om det är svårt att sätta in det själv ? är inte helt ursel med datorer ( har någelunda tålamod när jag har mat i magen ) men har inte jätte koll och vill inte paja min kära studioburk.

God sommar allt folk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan gå in i TaskManager och kolla på performance fliken där står totalt och hur mycket som är fritt. Gör det när du gör ngt som är tungt för din dator och gärna flera gånger.

Det är bara att trycka i minnena ev ska man ha ett antistatarmband men många kör utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar inte så mycket med samplingar, mest pluggar typ waves mm, mer ram minne = klara flera pluggins`?

Plugineffekter och virtuella instrument behöver CPU-kraft och är därför inte hjälpta av mer RAM, så jag tror inte att du vinner något på att stoppa in mer RAM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätta in ram-minnen själv är inga problem. Lite milt våld så, brukar det gå bra - så länge ingen komponent i datorn sitter i vägen för RAM-slottarna. Då kan det bli lite bök. Finns säkerligen youtube videoklipp som visar med.

Upplever du tillkortakommanden med datorn, så låter det inte som mängden ram skulle vara boven. 6gb räcker långt. Gäller det mest plugins och dylika processer, så kommer processorn att storkna långt innan 6 gig ram tar slut.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Plugineffekter och virtuella instrument behöver CPU-kraft och är därför inte hjälpta av mer RAM,

Vad menar du med virtuella instrument, tänker du additiv och subtraktiv syntes i synt eller är det något annat exempel du kan ta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med virtuella instrument, tänker du additiv och subtraktiv syntes i synt eller är det något annat exempel du kan ta?

Alla typer av VSTi som genererar ljud själva.

Samplingsbibliotek undantaget som sagt, eftersom det främst krävs mycket RAM där, även om man kör streaming eftersom ljuden som används, mappas upp i RAM för att det ska gå snabbare att läsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...