Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Funderar pĂ„ att köpa ny DAW (till PC). Även om det var ett tag sen nu sĂ„ har jag anvĂ€nt Nuendo 2 under lĂ€ngre perioder, men nu Ă€r jag sugen pĂ„ att uppgradera. Började kika Cubase nĂ€r version 6 dykte upp, sen nĂ€r 7:an dök upp blev jag Ă€nnu mer sugen, men efter att ha vĂ€ntat över halvĂ„r pĂ„ att programmet ska börja fungera utan massa problem, sĂ„ börjar jag tröttna lite. Saken blir ju inte direkt bĂ€ttre nĂ€r man lĂ€ser pĂ„ olika forum... Det kanske blir bĂ€ttre, men ju mer jag tĂ€nker pĂ„ eventuellt (troligt) krĂ„ngel kĂ€nner jag att det kanske Ă€r dumt att satsa pĂ„ C7. Jag vill ju ha ett stabilt program. Samtidigt har jag anvĂ€nt Steinbergs produkter under sĂ„ lĂ„ng tid innan, sĂ„ det kĂ€nns lite mĂ€rkligt att byta, Ă€ven om det Ă€r ett ganska dĂ„ligt argument. Priset kvittar, som student Ă€r det vĂ€l ungefĂ€r samma pĂ„ C7 och SO2 Pro.

Lite reflektioner:

SO2 verkar mer anvÀndarvÀnligt Àn C7.

SO2 verkar i dagslÀget absolut mer stabilt Àn C7.

SO2 verkar ha bra medföljande pluggar och rÀtt mkt medföljande ljud om man köper pro-versionen.

SO2 har en demoversion som till skillnad mot C7 inte krĂ€ver dongel, vilket kostar pengar (bara för att köra demon
).

Cubase har VariAudio, men Melodyne i SO2 borde vÀl kunna göra samma saker, eller?

Cubase har MIDI-effekter (t ex arpeggiator), det verkar inte SO2 ha.

Cubase har Chord track, vilket det inte finns nÄgon motsvarighet i SO2 Àn iaf. Vet iofs inte hur mkt jag skulle anvÀnda den, men den verkar trevlig.

Cubase har Pad shop (och kanske fler roliga VSTi) som verkar rolig (gÄr iofs att köpa lös till SO2).

HĂ„ller ni med? 🙂

Just det, vore ju vÀldigt intressant att veta hur SO2 skulle fungera med t ex Icon Qcon Pro. NÄn som testat?

Annons
Postat

Jag gÄr i precis samma tankar som du och har dragit samma slutsatser. Cubase verkar nÄgot mer komplett, men Studio One verkar mer stabilt. Det verkar oxÄ va enklare att jobba med loopar i Studio One. Jag undrar on nÄn vet nÀr man kan förvÀnta sig nÀsta köpbara uppdatering av Cubase, Cubase 7.5 typ?

Postat

Jag gÄr i precis samma tankar som du och har dragit samma slutsatser. Cubase verkar nÄgot mer komplett, men Studio One verkar mer stabilt. Det verkar oxÄ va enklare att jobba med loopar i Studio One. Jag undrar on nÄn vet nÀr man kan förvÀnta sig nÀsta köpbara uppdatering av Cubase, Cubase 7.5 typ?

Ja, jag tycker mig ha sett att du har samma funderingar. HÄller med om att C7 kan verka mer komplett, men jag har knappt testat SO2 sÄ jag vÄgar inte uttala mig. Samtidigt funderar jag pÄ hur stor del av alla funktioner i C7 jag kommer anvÀnda. Knappast alla.

Det hÀr med chord track tror jag kommer att komma mer framöver, inte bara i C7. MIDI-effekter kommer nog komma till SO2 snart ocksÄ.

Ju lÀngre tiden gÄr kÀnner jag att jag vill ha enkla saker, men som fungerar och lÄter bra. DÄ kanske jag inte behöver sjuttioelva funktioner som jag egentligen inte behöver. Det hÀr gÀller allt jag pysslar med i musikvÀg. Det ska vara sÄ enkelt och smidigt som möjligt att göra det DAW:en Àr till för - Musik.

Ja, du Cubase 7.5, jag tror det tar ett tag. PĂ„ samma sĂ€tt som jag tror det tar ett tag för SO3 att slĂ€ppas, men det Ă€r fasligt spĂ€nnande att fundera pĂ„ vad den kan tĂ€nkas innehĂ„lla! 🙂

Postat (redigerat)

Jag Àr inne pÄ att skaffa SO2 nÀr jag har fÄtt ihop en ny dator. Den kÀnns mest stabil! SO2 alltsÄ!

Ja datorn oxĂ„ kommer bli grymt stabil. Kanske allt annat blir grymt stabilt sedan dĂ„? 😳

Men stabilt Ă€r ju vad man vill att det ska vara iallafall! DĂ€rför hĂ„ller jag mig borta ifrĂ„n Cubase Ă€n sĂ„ lĂ€nge... 😑

Redigerat av Neosus
Postat

Det jag tÀnker pÄ Àr ett stabilare köpbart Cubase, men det kanske inte kommer nÄt förrÀn nÀsta stora uppdatering.

Postat (redigerat)

Det jag tÀnker pÄ Àr ett stabilare köpbart Cubase, men det kanske inte kommer nÄt förrÀn nÀsta stora uppdatering.

Du skulle alltsĂ„ satsa pĂ„ C7 om det var i paritet med SO2 nĂ€r det gĂ€ller stabilitet? Men det dĂ€r med loopar dĂ„? 😉 Och sen Melodyne, bra pluggar, smidigt grĂ€nssnitt...

Damn! Att det ska vara sĂ„ svĂ„rt. Det Ă€r sĂ„ himla mĂ„nga pĂ„ SO-forumet som Ă€r nöjda. Varför skulle inte jag ocksĂ„ kunna vara det. 🙂

Redigerat av Starsailor
Postat

Du skulle alltsĂ„ satsa pĂ„ C7 om det var i paritet med SO2 nĂ€r det gĂ€ller stabilitet? Men det dĂ€r med loopar dĂ„? 😉 Och sen Melodyne, bra pluggar, smidigt grĂ€nssnitt...

Damn! Att det ska vara sĂ„ svĂ„rt. Det Ă€r sĂ„ himla mĂ„nga pĂ„ SO-forumet som Ă€r nöjda. Varför skulle inte jag ocksĂ„ kunna vara det. 🙂

Jag vill ha en helhetslösning oxÄ. GÄr jag pÄ Studio One mÄste jag köpa en mjukvarusynt oxÄ. Har laddat hem demon och tycker inte att den inbyggda Àr sÄ bra. Dessutom vill jag ha Chorder som finns i Cubase, eftersom jag har problem med mina hÀnder. Med Chorder kan man programmera in enfingersackord vilket vore en stor hjÀlp. Det dÀr med loophanteringen Àr ett aber. Har inte luskat ut om det blivit nÄgon förbÀttring sedan Cubase 4, vilket Àr den senaste varianten jag hade.

Postat

TvÄ snabba dÄ:

C7: Finns det nÄgon möjlighet att testa programmet hemmavid utan dongle eller mÄste jag köpa en sÄn nÄnstans för ett par hundra bara för att kunna testa demon?

SO2: Det skyltas mycket om att allt finns i samma fönster. Jag antar (ganska sjÀlvklart) att det dock gÄr att flytta runt fönstren sÄ att jag kan ha mixern pÄ ena skÀrmen och resten pÄ den andra. Eller? (TÀnkte ladda ner demon först nÀr en ny dator Àr bestÀlld).

Postat

PÄ A, nej, det gÄr inte utan dongle. PÄ B, vet ej.

Man kan ju börja fundera pÄ hur tyskarna tÀnkt öht. Betala för att testa en demo!? De kostar vÀl ÀndÄ 200 kr om man vill ha en dongle...

Postat

Man kan ju börja fundera pÄ hur tyskarna tÀnkt öht. Betala för att testa en demo!? De kostar vÀl ÀndÄ 200 kr om man vill ha en dongle...

Ja, jag tror det. Vet inte om det minskar piratkopierandet.

Postat

cubase elements demo gÄr utan dongel. vet inte om 7an finns men 6an funkar stabilt och bra. testade so2, fick inte ezdrummer att funka och min midi keyboard brÄkade. annars var so2 elkelt, stadigt och ok. fortsÀtter med elements6 dÄ den har allt jag behöver iaf för tillfÀllet

Postat

cubase elements demo gÄr utan dongel. vet inte om 7an finns men 6an funkar stabilt och bra. testade so2, fick inte ezdrummer att funka och min midi keyboard brÄkade. annars var so2 elkelt, stadigt och ok. fortsÀtter med elements6 dÄ den har allt jag behöver iaf för tillfÀllet

Var kan man ladda ner Elements demo? Kan inte hitta den pÄ Steinbergs hemsida.

Postat

ja, man mÄste regga sej för att hitta trial till elements 6

Menar du att man kan hitta en verision utan dongle om man reggar sej? Hur gör man det?

Postat

Jag anvÀnder och har alltid anvÀnt cubase sen sx3. Nu kör jag 7an pÄ mitt jobb och 6,5 hemma. Tycker bÄda Àr vÀldigt pÄlitliga och stabila.

Förutom logic har jag inte jobbat i nĂ„gra andra musikprogram och jag vet givetvis inte hur stabila dom Ă€r, men hur stabilt behöver det vara? 🙂

Min uppfattning Ă€r att cubase7 inte behöver vara mer stabilt Ă€n vad det Ă€r idag. Det funkar perfekt för mig och det följer med mycket grejer i programmet. Men, jag kanske har en lĂ„g nöjdhetsgrad 🙂

//Andreas blom

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Och sen Melodyne

Jo men det Àr en vÀldig bantad version som följer med och Cubase har sin egen variant som funkar lika bra.

har testat C7, men SO2 vinner med hÀstlÀngder nÀr det kommer till work flow, om ni frÄgar mig..

Det beror sjĂ€lvklart pĂ„ vad man Ă€r van att jobba med. Är man van sen lĂ€nge med Cubase som mig Ă€r den vĂ€ldigt enkel och smidig jobba med.

Postat

Tackar. Tycker att Steinbergs hemsida Àr svÄr att hitta pÄ.

ja, riktigt svÄrt men fördelar finns. tex böcker pÄ svenska....lÀtt att hitta folk att frÄga, ezDrummer funkar perfekt...

so2 Àr riktigt bra, det mesta funkar direkt men vÀljer ÀndÄ cb element 6, kanske för att jag har lÀrt mej nu.

om jag valt nu kanske so2. bytte frÄn en enkel porta till cb och allt funkade fint för mej

Postat

Jag anvÀnder och har alltid anvÀnt cubase sen sx3. Nu kör jag 7an pÄ mitt jobb och 6,5 hemma. Tycker bÄda Àr vÀldigt pÄlitliga och stabila.

Förutom logic har jag inte jobbat i nĂ„gra andra musikprogram och jag vet givetvis inte hur stabila dom Ă€r, men hur stabilt behöver det vara? 🙂

Min uppfattning Ă€r att cubase7 inte behöver vara mer stabilt Ă€n vad det Ă€r idag. Det funkar perfekt för mig och det följer med mycket grejer i programmet. Men, jag kanske har en lĂ„g nöjdhetsgrad 🙂

//Andreas blom

Intressant att höra din Äsikt om C7's stabliltet, speciellt med tanke pÄ den stora mÀngd anvÀndare som sliter hÄret av huvudet för att programmet Àr sÄ "beta-aktigt" och ogenomarbetet, vilket gör att det inte fungerar fullt ut, vilket det borde göra nÀr det slÀpps för försÀljning. Vad jag förstÄtt sÄ har det blivit bÀttre med uppdateringarna, men icke sÄ bra som de borde vara.

Du har alltsÄ inga problem öht med Cubase alltsÄ? Att saker/funktioner inte funkar och uppför sig som de ska eller att det blir error eller att propgrammet hÀnger sig?

Vore vÀldigt intressant att höra dina Äsikter. Jag kan verkligen inte bestÀmma mig för vilken av de tvÄ jag ska köpa. Stabilitet Àr superviktigt, liksom logiskt arbetsflöde. DÀr verkar SO2 passa bra. Och andra sidan har C7 funktioner som jag vill ha.

Postat

Studio One 2 is the shizzle!

har testat C7, men SO2 vinner med hÀstlÀngder nÀr det kommer till work flow, om ni frÄgar mig..

Kan du inte utveckla det lite grann? 🙂

Vad tycker du Àr för- och nackdelarna med de olika mjukvarorna?

Postat

Jo men det Àr en vÀldig bantad version som följer med och Cubase har sin egen variant som funkar lika bra.

Vet vad som skiljer denna "vÀldigt bantade" version av Melodyne jÀmfört med det fullstora ditot?

Postat

Kan du inte utveckla det lite grann? 🙂

Vad tycker du Àr för- och nackdelarna med de olika mjukvarorna?

testa sjÀlv?

men för att nÀmna nÄgra:

- studio ones drag n drop-funktion.

- du kan applicera flera pluggar pÄ en kanal samtidigt (markera, drag & drop)

- hur mixern Àr

- grÀnssnittet

- hur det funkar med sends och aux (speciellt nÀr det kommer till midi-instrument)

- saturation knob

- "inspector window" (heter inte exakt sÄ, men kommer inte ihÄg va det heter).

- deras "project"-system.

- hur mastering funkar i studio one

HÀr Àr 10 saker Studio One kan göra som inte Pro Tools kan. Jag vet, nu var det snack om Cubase.. men du fÄr se en del bra funktioner!

Postat

Gott! Stabilt ocksÄ antar jag.

Jo, ska absolut testa, men det fÄr bli ny dator först innan jag testar 30-dagarsdemon.

Sen blir man vÀl sÄ illa tvungen att lÀgga 200 pix pÄ en dongle för att testa C7 ocksÄ... :/

Postat

Gott! Stabilt ocksÄ antar jag.

Jo, ska absolut testa, men det fÄr bli ny dator först innan jag testar 30-dagarsdemon.

Sen blir man vÀl sÄ illa tvungen att lÀgga 200 pix pÄ en dongle för att testa C7 ocksÄ... :/

Om vi sĂ€ger sĂ„hĂ€r.. det finns ingenting som C7 kan göra som inte Studio One kan göra nĂ€r det kommer till slutresultat. Samma gĂ€ller Ă„t andra hĂ„llet. Du kan inte höra en lĂ„t och sĂ€ga "ah, DEN Ă€r inspelad i C7!". Eller iof, jag kan höra.. om det Ă€r en metalcore-lĂ„t producerad av Mr. Sturgis sĂ„ Ă€r den inspelad i C7. Anywhore, allt handlar om vad du tycker Ă€r smidigast att jobba med. The tools, som finns i varje program. JAG anser att Studio Ones arbetssĂ€tt och verktyg Ă€r det bĂ€sta.. FÖR MIG. DĂ„ har jag Ă€ndĂ„ varit vÀÀÀÀldigt trogen anvĂ€ndare av bĂ„de Cubase OCH Logic Pro. LĂ€mnade Cubase nĂ€r jag köpte Mac. Tyckte att att Logic var överlĂ€gset (anvĂ€ndarmessigt alltsĂ„) tills jag testade Studio One.

Jag har inte C7. Men min vÀn har. Det Àr absolut inte dÄligt.. men jag fann mig sjÀlv sÀga högt flera gÄnger "men vart fan Àr ****?", "MÄste man trycka upp den dÀr varje gÄng?", "Hur fan gör man ****?" och slutligen "MEN HELVETE!" (<- nÀr allt hÀngde sig).

Som sagt, du frÄgade efter vÄra Äsikter, nu har jag delat min. Valet Àr ditt, pip-pip cheerio.

Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vet vad som skiljer denna "vÀldigt bantade" version av Melodyne jÀmfört med det fullstora ditot?

Det Àr bara kolla pÄ deras hemsida och jÀmföra för de olika versionerna.

Redigerat av Die Hard

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.