Jump to content
Annons

Sprakande ljud i högtalare


Quarter

Recommended Posts

Hej.

Har ett problem med ett sprakande ljud som uppstår då jag spelar upp inspelningar genom Logic 9 ut genom mina högtalare.

Jag har försökt att EQ:a på ett sätt så "spraket" ska framgå:

https://soundcloud.com/thenewmineral/crackling-git

När jag lyssnar med hörlurar försvinner spraket. Jag trodde först att det var ljudkortet jag hade innan som spökade, men sedan bytte jag ljudkort och jag upplever oljuden som starkare nu t.o.m.

Det konstiga är att det är bara i Logic och ljudfiler "bounceade" ur Logic som sprakar, och bara i högtalarna! Som sagt så försvinner det i hörlurarna.

Jag har testat att spela andras ljudfiler och får inget sprak där.

Grejerna är kopplade:

Logic 9 / Macbook Pro 13" 2010 -> Firewire-kabel ->

Alesis iO/14 FireWire Audio interface -> Tele/RCA/minitele ->

Aux input, JVC Micro Component System UX-G30

Redigerat av Quarter
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du får ursäkta min okunnighet här men jag är lite osäker på var du menar med "matar"?

Om det är ström du menar så får ljudkortet ingen kräm från någon adapter utan endast från datorn (då jag tyvärr har förlagt min adapter).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja de var det jag mednade, att det är datorn som strömförsörjer ljudkortet. Det skall ju fungera men jag har haft problem med det tidigare och skaffade då en spänningsregulator till datorn och då fungerade det bra. Har du kollart med leverantören av ljudkortet? Prova att mata ljudkortet via extern trafo (adapter) och se om det fungerar bättre.

Jag skall leta upp min externa matning och se om jag blir av med problemet. Eftersom jag nu har ett liknade problem. Återkommer när jag kollat om jag blir av med problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Jag har nu bytt både DAW till Live 9 och ljudkortet till en M-audio Project Mix (som har adapter), och har haft en lång period utan sprak. Men nu i dagarna när jag spelade in en akustisk gitarr så var spraket där igen, denna gång även i hörlurarna. Jag bouncade filen och spelade upp den på en annan dator, och spraket var fortfarande där.

Hjääälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att ställa om latencyn? Prova att öka på den och se om spraket försvinner då. Ju lägre man har desto mer krävs det av datorn, och hänger den inte med kan sprak uppstå.

Och fega inte! dra upp den maximlalt så du kan utesluta den delen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att ställa om latencyn? Prova att öka på den och se om spraket försvinner då. Ju lägre man har desto mer krävs det av datorn, och hänger den inte med kan sprak uppstå.

Och fega inte! dra upp den maximlalt så du kan utesluta den delen.

Ska testa så fort jag kommer hem!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har du provat att ställa om latencyn? Prova att öka på den och se om spraket försvinner då. Ju lägre man har desto mer krävs det av datorn, och hänger den inte med kan sprak uppstå.

Och fega inte! dra upp den maximlalt så du kan utesluta den delen.

Ökade på den maximalt. Tyvärr ingen förbättring.

Spraket har börjat höras lite då och då, även utanför inspelningsprogrammet. T.ex. när jag tittar på klipp på youtube så kan det spraka lite diskret och irriterande.

Känns som det är något strömrelaterat? Dålig kabel? Jag är verkligen helt lost.

Redigerat av Quarter
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma problem. Jag använder pro tools 11 och när jag skall spela upp något jag spelat in så knastrar det väldigt mycket.

Samma gäller om jag vill se ett Youtube-klipp eller lyssna på en låt genom Spotify om pro tools är igång. Stänger jag av pro tools så funkar det. Men om jag väljer att spela upp ljudet från pro tools genom datorns ljudkort så funkar det fint. Så problemet är när ljudet skall gå genom min firepod. Har provat med ett annat ljudkort men hjälpte inte.

Tyvärr har jag inte hittat någon lösning på problemet. Men sökandet fortgår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag har detta problemet, men i Cubase 7. Däremot försvinner det när jag exporterar projekten, men det är oerhört störande under själva arbetet. Jag använder dom stora ljudbibliotek och har bara 8GB RAM så antar att det har med det att göra.

Ditt problem låter som det har med latencyn att göra, som tagits upp tidigare i tråden. Prova att öka den till max o se om det försvinner. Har man för lite ram brukar inte knaster uppstå.

Ökade på den maximalt. Tyvärr ingen förbättring.Spraket har börjat höras lite då och då, även utanför inspelningsprogrammet. T.ex. när jag tittar på klipp på youtube så kan det spraka lite diskret och irriterande.Känns som det är något strömrelaterat? Dålig kabel? Jag är verkligen helt lost.

Från början, var det bara det som hade med Logic o göra och inte i hörlurarna? Är det även i allt nu, utanför Logic och i hörlurarna? Prova koppla ljudkortet till en annan dator och se vad som händer. Koppla in datorns ström i olika rum, eller åk till o med hem till någon polare o koppla upp allt. Svårt att säga vad det kan vara när man själv inte kan vara närvarande 😉

Redigerat av KlasVonKlas
Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt problem låter som det har med latencyn att göra, som tagits upp tidigare i tråden. Prova att öka den till max o se om det försvinner. Har man för lite ram brukar inte knaster uppstå.

Tack! Har fått för mig att jag provat detta innan men nu när jag provade igen så blev jag faktiskt av med allt knaster. 🙂 Dock blev en del trummor i viss osynk med latencyn på lägsta, så fick höja den till viss del igen, men det är absolut bättre. Har du några tips för hur jag skall bestämma hur högt jag skall ha latencyn?

För övrigt har jag läst att låg latency mest tar på processorns kraften, och min processor jobbar aldrig till fullo. När jag spelar upp min låt med 512 Samples Per Buffer i Cubase 7 så ligger cpu användningen på ca 50%. Mitt RAM ligger däremot på mellan 6.50GB och 7GB använt utav 8GB max, vilket fick mig att tro att det var det som spökade till det. Hur ligger det till med det här egentligen? Ursäkta min okunnighet inom detta ämnet!

Och ursäkta att jag hoppar på denna tråden med mina egna problem, jag hoppas svaren jag får även kan hjälpa andra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Har fått för mig att jag provat detta innan men nu när jag provade igen så blev jag faktiskt av med allt knaster. 🙂 Dock blev en del trummor i viss osynk med latencyn på lägsta, så fick höja den till viss del igen, men det är absolut bättre. Har du några tips för hur jag skall bestämma hur högt jag skall ha latencyn?

För övrigt har jag läst att låg latency mest tar på processorns kraften, och min processor jobbar aldrig till fullo. När jag spelar upp min låt med 512 Samples Per Buffer i Cubase 7 så ligger cpu användningen på ca 50%. Mitt RAM ligger däremot på mellan 6.50GB och 7GB använt utav 8GB max, vilket fick mig att tro att det var det som spökade till det. Hur ligger det till med det här egentligen? Ursäkta min okunnighet inom detta ämnet!

Och ursäkta att jag hoppar på denna tråden med mina egna problem, jag hoppas svaren jag får även kan hjälpa andra!

Hur menar du med att trummorna blev i osync? För om det är inspelade ljud så ska allt vara i sync, oavsett latency. Om man däremot spelar in t.ex trummor eller gitarr till befintliga ljud, då blir fördröjningen på ljudet du hör i hörlurarna högre ju högre latency du har.

Om jag kommer ihåg rätt så är det inte bara cpun som har med hur låg latency man kan ha, utan även andra komponenter i datorn. Skulle kunna tänka mig att ljudkortet också kan spela in.

Om du inte kör med ASIO, prova att göra det. Man kan ha bra mycket lägre latency med ASIO än med "primar drivrutin" eller ljudkortets egna drivrutin. Förutsatt att ljudkortet stödjer ASIO då, men det brukar de flesta kunna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du med att trummorna blev i osync? För om det är inspelade ljud så ska allt vara i sync, oavsett latency. Om man däremot spelar in t.ex trummor eller gitarr till befintliga ljud, då blir fördröjningen på ljudet du hör i hörlurarna högre ju högre latency du har.

Om jag kommer ihåg rätt så är det inte bara cpun som har med hur låg latency man kan ha, utan även andra komponenter i datorn. Skulle kunna tänka mig att ljudkortet också kan spela in.

Om du inte kör med ASIO, prova att göra det. Man kan ha bra mycket lägre latency med ASIO än med "primar drivrutin" eller ljudkortets egna drivrutin. Förutsatt att ljudkortet stödjer ASIO då, men det brukar de flesta kunna.

Jag skriver i stort sett all min musik via MIDI och Instrument-pluggar (Det mesta är ifrån EastWest om det har någon betydelse). När jag höjde min latency till det absolut högsta så hamnade ett fåtal spår i osync. Jag hade svårt att avgöra ifall de hamnade efter taktmässigt eller ifall de låg lite framför, men det lät förjäves i alla fall. 🙂 Detta var inte när jag spelade via min MIDI-klavv eller något sådant, utan redan befintliga MIDI-filer som jag skrivit i ett annat program som är just avsett för sådant arbete (Guitar Pro 5).

Jag använder ett inbyggt RealTek ljudkort just nu (det som var med när jag köpte datorn för 2-3 år sedan) men planerar att köpa ett nytt som är inriktat på musikproduktion. Antar att detta kan vara en av grejerna som spökar i så fall?

När det gäller ASIO så kör jag redan "ASIO4ALL v2" som drivrutin i Cubase. Kan även välja "ASIO DirectX Full Duplex Driver" och "Generic Low Latency ASIO Driver", men när jag tidigare provat dessa har resultatet inte varit särskilt bra, hehe.

Tack för hjälpen, det uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Postat (redigerat)

Alltså, jag blir så förvirrad.

Nu sprakar det bara i högtalarna när jag spelar upp ljudet i Live 9. Det sprakar inte i hörlurarna (ATH-M50).

Sedan när jag exporterat filen hör jag inget nästan inget sprak. Varken i hörlurarna eller högtalarna. Så det är en förbättring.

Men!

Det finns tyvärr fortfarande ett litet störande sprak med i den exporterade ljudfilen, det kommer bara ibland.

Någon som varit med om något liknande? Vad kan orsaka detta? Har pysslat med latency utan något resultat.

Redigerat av Quarter
Link to comment
Dela på andra sajter

*Dum fråga bara.. kollat hur det ser ut på /med kablarna till högtalarna+ (vet nu inte om ngn frågat om detta ).

* Inget annat i ditt DAW som suger "energi" ? tänkte på hur det låter om du t.ex bara spelar in EN gura å exporterar bara den. Inga effekter eller nåt. En ren DI signal så att säga . Sprakar det då med ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

*Dum fråga bara.. kollat hur det ser ut på /med kablarna till högtalarna+ (vet nu inte om ngn frågat om detta ).

* Inget annat i ditt DAW som suger "energi" ? tänkte på hur det låter om du t.ex bara spelar in EN gura å exporterar bara den. Inga effekter eller nåt. En ren DI signal så att säga . Sprakar det då med ?

Jag har inte bytt kablar, jag har tänkt att det inte borde vara dem eftersom spraket kan försvinna efter att jag exporterat ljuden. Men som sagt så upplever jag ju fortfarande en del sprakigheter efter export så borde kanske testa att byta kablar också.

Nej, exemplet i mitt första inlägg är en helt ren gitarr, dock inspelad med mikrofon inte DI.

Redigerat av Quarter
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte bytt kablar, jag har tänkt att det inte borde vara dem eftersom spraket kan försvinna efter att jag exporterat ljuden. Men som sagt så upplever jag ju fortfarande en del sprakigheter efter export så borde kanske testa att byta kablar också.

Nej, exemplet i mitt första inlägg är en helt ren gitarr, dock inspelad med mikrofon inte DI.

KOnstigt skit... hmm.. enda jag kan tänka mig annars att ljudkortet jobbar för hårt, så att det " "distar" /peakar så att säga ? =/ hoppas det löser sig ! Lägg gärna upp lösningen, så kanske fler kan dra nytta av detta =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...