Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej Funkar mixen i Cubase Artist 7 ? AlltsĂ„ Ă€r den bra ? Skulle det vara ett bra val om man köpte det programmet och prodda musik i ? Är det vĂ€rt pengarna ?

Annons
Postat (redigerat)

Dom flesta daw pÄ marknaden Àr bra. Den stora skillnaden brukar ligga i vilka vst som medföljer. Och du fÄr inte glömma att det Àr personen som jobbar med programmet som Àr skillnaden om det lÄter bra eller dÄligt. Det Àr alltsÄ inte programmets fel om det blir en dÄlig mix eller inspelning och dylikt.

Redigerat av ironman
Postat (redigerat)

Dom flesta daw pÄ marknaden Àr bra. Den stora skillnaden brukar ligga i vilka vst som medföljer. Och du fÄr inte glömma att det Àr personen som jobbar med programmet som Àr skillnaden om det lÄter bra eller dÄligt. Det Àr alltsÄ inte programmets fel om det blir en dÄlig mix eller inspelning och dylikt.

Jo det fattar ju jag ocksÄ men frÄgan var om Cubase Artist 7 Àr ett bra/bÀttre program tack vare den nya mixen ? Och alla finesser som tillkommit sen SX 3. Producerar hip hop och mixerbordet i Artist 7 verkar jÀvligt avancerad och bra, sÄ Àr den de ? Eller finns det mera jag inte vet om ?

Redigerat av punchline82
Postat

[...]

Eller finns det mera jag inte vet om ?

Ptja att tröska manualen ett par varv och nĂ„gra YT-tutorials kanske kan vara pĂ„ sin plats i sĂ„ fall 🙂

VĂ€nligen,

CHAE

Postat (redigerat)

Vilket DAW skulle ni valt för hip hop produktion ?

1: FL Studio

2: Cubase Artist 7

3: Reason 6.5 (7)

Om man tex gör beats i FL sen bouncar projektet till antingen Cubase eller Reason, vilket ?

Redigerat av punchline82
Postat

Du menar att du bygger beats, synthar e t c i FL och mixar vidare i nÄgot annat DAW, ja?

Vad upplever du att FL saknar?

VĂ€nligen,

CHAE

Postat

Mixern Àr nog det jag gillar minst med C7. Annars tycker jag att det Àr en bra DAW och frÄn SX3 Àr det ett rejÀlt kliv upp. De medföljande pluggarna Àr dessutom rÀtt bra.

DenkoXL (oregistrerad)
Postat

SjÀlv kör jag snart Pro Tools, aldrig kört innan dock, ska testa om jag gillar. BestÀllt 10:an med mitt Mbox 3.

Annars kör jag Presonus Studio One, och gillar det som fan. LÀtt att arbeta.

Men kör inget av medföljande pluggar för att klippa samplingar etc. med.

Postat

Men Àr Reason 6 eller 7 mest lÀmpat till hip hop eller Àr Cubase 7 de ? TÀnkte som sagt inportera ljudfiler i programmet (nÄgon av dessa frÄn FL) och sedan lÀgga pÄ sÄng och mixa skiten. Reason kÀnns mer profisionellt med rack och allt. Men man vet ju aldrig.

DenkoXL (oregistrerad)
Postat (redigerat)

DÄ ska du anvÀnda Cubase, det blir perfekt. Vilket DAW du kör spelar ingen roll.

Reason Àr kasst, pluginsen som ligger i ett rack Àr bara instrument och effekter, och jag gillar dom inte alls.

Med Cubase kan du köra VST, det Àr alltid bÀst.

Redigerat av DenkoXL
Postat

Tycker att Cubase 7 Artist verkar va det mest prisvÀrda alternativet, och Àven den bÀsta helhetslösningen. Vet inte varför det ena eller andra programmet skulle va bÀttre för hip hop. Om det Àr loopar du vill arbeta med tror jag att Studio One Àr svÄrt att slÄ dock. NÀr det gÀller det programmet finns det bra demos och en gratisvariant att ladda ner sÄ att du kan se om arbetsflödet passar dig.

Postat

Är det lĂ€tt att göra beats i Artist 7 ? Finns det en "trummaskin" eller nĂ„t eller mĂ„ste man Ă€ga battery ? Följer det med schyssta pluggar, instrument med mera ?

Postat

Är det lĂ€tt att göra beats i Artist 7 ? Finns det en "trummaskin" eller nĂ„t eller mĂ„ste man Ă€ga battery ? Följer det med schyssta pluggar, instrument med mera ?

Grooveagent heter cubase trummaskin och den funkar helt ok. Jag gillar Retrologue och Padshop av instrumenten. Padshop tror jag inte Àr sÄ anvÀndbar till hiphop, men Retrologue Àr en "analog"-synth som lÄter riktigt bra och sÀkert funkar till hiphop. Det finns en hel del anvÀndbara effekter ocksÄ och kompletterar du med gratiseffekter frÄn t ex variety of sound sÄ har du nog sÄ att du klarar dig.

Postat

Kan man fÄ akord i piano rullen som i FL ? Eller skalor ?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.