Jump to content
Annons

Ak. gitarr problem - strängrassel?


Chris

Recommended Posts

Är väl kanske inte rätt forum för detta - men jag chansar ändå! 😉

På sistone har strängarna på min Tanglewood TW1000SR börjat knarra på nåt konstigt vis. Det uppstår främst när jag tar öppna strängar men även i viss mån när jag tar toner på banden. Anslaget behöver inte vara särskilt hårt. Det skumma är att det inte är det där klassiska ljudet av rassel mot bandstavar utan verkar vara nåt annat. Stränghöjden är ju inte låg heller. En annan observation : när jag håller gitarren vertikalt (alltså i samma läge som när den är upphängd på väggen) så uppstår INGA missljud alls.

Så här har det alltså inte varit förr. Däremot vill jag minnas att G-strängen var en aning sån här för några månader sedan men det har gått över tills nu. Nån som har nåt förslag på vad som kan spöka? Jag kanske bör tillägga att strängarna är av typen Elixir och är närmare ett år gamla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

prova o intornera den.. det skulle jag tippa på 😉

annars kan du ju prova o byta strängar! jag kör på Elixir hela tiden o det låter guld. fast jag har ju aldrig haft mina på i ett helt år.. men nära på 😄

Redigerat av Scarved
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske bör tillägga att strängarna är av typen Elixir och är närmare ett år gamla.

Byt strängar för farao! Ett år är ju två livstider!

Kolla så alla skruvar sitter som de ska. Har du Floyd Rose-stall så är det ett gäng skruvar ochmuttrar som kan rassla.

Kolla även stämskruvarna. Kanske sitter den platta muttern som håller dom på plats lite löst. Har själv haft problem med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du Floyd Rose-stall så är det ett gäng skruvar ochmuttrar som kan rassla.

Floyd Rose-stall på en akustisk gitarr? Den va ny den! 😉

Öhh… ja, slarvigt av mig. Men det hade fanimej varit ganska coolt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ett litet tips ifall strängbyte inte löser problemet är att kontrollera stämskruvarna.

När dessa blir slitna( eller på billigare gitarrer, sämre kvalité) så brukar dessa rassla med strängens vibration. Detta rassel fortplantar sig sedan ut i gitarr kroppen.

Ett annat tips är oxå att om det sitter BEN sadel på den så rita i lite blyerts i skårorna där stängarna skall ligga så att strängen kan glida lätt. Ibland så nyper det fast lite där och kan orsakar lite elaka rasslande ljud.

A.D

Redigerat av Albert.D
Link to comment
Dela på andra sajter

Excubator (oregistrerad)
Är väl kanske inte rätt forum för detta - men jag chansar ändå! 🙂

På sistone har strängarna på min Tanglewood TW1000SR börjat knarra på nåt konstigt vis. Det uppstår främst när jag tar öppna strängar men även i viss mån när jag tar toner på banden. Anslaget behöver inte vara särskilt hårt. Det skumma är att det inte är det där klassiska ljudet av rassel mot bandstavar utan verkar vara nåt annat. Stränghöjden är ju inte låg heller. En annan observation : när jag håller gitarren vertikalt (alltså i samma läge som när den är upphängd på väggen) så uppstår INGA missljud alls.

Så här har det alltså inte varit förr. Däremot vill jag minnas att G-strängen var en aning sån här för några månader sedan men det har gått över tills nu. Nån som har nåt förslag på vad som kan spöka? Jag kanske bör tillägga att strängarna är av typen Elixir och är närmare ett år gamla.

Har /exakt/ samma problem på min Ibanez V70.. Problemet uppstod för några månader sedan och har sakteligen blivit värre och värre. Det är framförallt vissa band och vissa strängar som jäklas, men det är inte "normalt" bandskorr.. har gått så långt nu att vissa toner är helt ohörbara..

är helt knäckt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har /exakt/ samma problem på min Ibanez V70.. Problemet uppstod för några månader sedan och har sakteligen blivit värre och värre. Det är framförallt vissa band och vissa strängar som jäklas, men det är inte "normalt" bandskorr.. har gått så långt nu att vissa toner är helt ohörbara..

är helt knäckt. 😉

Det verkar inte direkt bli bättre här heller tyvärr 🙂

Det jävliga är att jag inte hittar några synliga lösa delar som skramlar. Det verkar inte heller som att skårorna i sadeln är för djupa (och att knorrer kommer därifrån).

Skulle det kunna vara så att självaste dragstången ligger löst inne i halsen och skramlar? 😲 Tänkte det eftersom knorret försvinner om man håller gitarren i vissa lägen. Muttern till dragstången känns också ganska lös, det krävs nästan ingen ansträngning alls för att vrida den med nyckeln. (Dock verkar det inte som att muttern själv orsakar missljuden).

Hur lätt åtgärdat är det om det skulle visa sig vara dragstången som spökar? Jag har som tur är garanti kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag verkar ha löst problemet! 😛

Snubblade över den här sidan efter en sökning på Google.

Om det är så att strängarnas dragkraft matchar halsens dragkraft väldigt bra så kan alltså vibrationer (när man spelar) över tiden göra så att muttern blir så lös att den helt enkelt faller av. Detta gör att dragstången fladdrar inne i halsen och orsakar dessa skorr.

Jag drog åt muttern nyss tills jag kände att den "satt" bättre och nu är problemet löst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag verkar ha löst problemet! 😛

Snubblade över den här sidan efter en sökning på Google.

Om det är så att strängarnas dragkraft matchar halsens dragkraft väldigt bra så kan alltså vibrationer (när man spelar) över tiden göra så att muttern blir så lös att den helt enkelt faller av. Detta gör att dragstången fladdrar inne i halsen och orsakar dessa skorr.

Jag drog åt muttern nyss tills jag kände att den "satt" bättre och nu är problemet löst.

men, kollar du inte så att halsen blir riktigt rak?!?!?!?!?!?!?

det är viktigt att dragstrången är nogrant justerad för att du ska kunna ha en lågstränghöjd utan onödigt rassel. du låter så brutal när du skriver att du "drog åt muttern nyss tills jag kände att den "satt" bättre "

det värker i mitt gitarrhjärta,

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja prova dra åt stången så märker du om det blir någon skillnad. Det kan vara den som spökar.

eh...

det kan ju vara en ide att kolla om halsen är rak eller inte, innan man börjar spänna åt dragstången...

Ja det är en bra idé... Måste kolla på min elgitarr för den delen. Ha konstigt skorr på den oxå...

Chris, bra att det löste sig (sa han som sket i vasken..).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag verkar ha löst problemet!  😛

Snubblade över den här sidan efter en sökning på Google.

Om det är så att strängarnas dragkraft matchar halsens dragkraft väldigt bra så kan alltså vibrationer (när man spelar) över tiden göra så att muttern blir så lös att den helt enkelt faller av.  Detta gör att dragstången fladdrar inne i halsen och orsakar dessa skorr.

Jag drog åt muttern nyss tills jag kände att den "satt" bättre och nu är problemet löst.

men, kollar du inte så att halsen blir riktigt rak?!?!?!?!?!?!?

det är viktigt att dragstrången är nogrant justerad för att du ska kunna ha en lågstränghöjd utan onödigt rassel. du låter så brutal när du skriver att du "drog åt muttern nyss tills jag kände att den "satt" bättre "

det värker i mitt gitarrhjärta,

Ja precis ja. Absolut. Kan ju bli desto mer strängrassel istället om man har otur...

Link to comment
Dela på andra sajter

men, kollar du inte så att halsen blir riktigt rak?!?!?!?!?!?!?

det är viktigt att dragstrången är nogrant justerad för att du ska kunna ha en lågstränghöjd utan onödigt rassel. du låter så brutal när du skriver att du "drog åt muttern nyss tills jag kände att den "satt" bättre "

det värker i mitt gitarrhjärta,

Givetvis ska halsen vara så rak som möjligt för att undvika bandrassel.

Nu var det ju dock så att halsen var rak redan från början. Muttern var på god väg att falla av (som det hintades om i länken jag postade) eftersom den knappt satt över huvud taget. Jag drog åt den precis så mycket så att dragstången slutade skorra, that's all. Inga stora åtdragningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det ju dock så att halsen var rak redan från början. Muttern var på god väg att falla av (som det hintades om i länken jag postade) eftersom den knappt satt över huvud taget. Jag drog åt den precis så mycket så att dragstången slutade skorra, that's all. Inga stora åtdragningar.

tack, nu mår jag bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...