Jump to content
Annons

Köp av elektroniskt trumset, behöver svar på några frågor!


sunderling

Recommended Posts

Jag har funderat på att köpa detta trumset:

http://www.thomann.de/se/millenium_hd100_edrum_set.htm

Det är ett billigt sådant men då jag inte spelar trummor i vanliga fall och tänkte köra med plugins så räcker det för mig.

Frågorna lyder.

Står att det pluggas in med USB i datorn, funkar det likadant som ett keybord från M-audio? Har ett sådant och det kör jag med usb så fungerar det som ett midibord.

Nästa fråga..

Kan jag dedikera virveln på trumsetet så den aktiverar virveln i pluginen?

Jag har både EZDrummer och Addictive drums och på båda så ligger virvelslagen på olika toner, likaså med baskagge och resten. Kan jag ändra vart signalen från virveln, baskagge, hh, pukor osv ska hamna i cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, Ja och Ja..

Båda trumspelarna kan ändras att ta emot MIDI-not nummer från en trum-modul och i detta fallet skickas MIDI via USB. Jag minns inte om EZ-Drummer har en learnfunktion men Addictive har en iallafall du aktiverar den och sen slår på någon platta på trumsetet - klart.

De har också en separat del i Addictive drums där du kan ställa in en massa saker rörande mappningen och sedan spara det i en setupfil.

( Tror den ligger under fliken Beats)

För att Addictive eller någon annan trum-spelare ska skicka audio ut på en separat utgång krävs att du först aktiverar dessa utgångar i instrument-racket i Cubase, läs i manualen var du hittar den funktionen ( Instrument-racket brukar dyka upp när man trycker "F11" på tangentbordet ) när du sen aktiverar dessa nya utgångar dyker de upp i Project-fönstret som nya Instrument kanaler, därefter kommer du kunna routa ut enstaka ljud från Addictive ut i Cubase.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja, Ja och Ja..

Båda trumspelarna kan ändras att ta emot MIDI-not nummer från en trum-modul och i detta fallet skickas MIDI via USB. Jag minns inte om EZ-Drummer har en learnfunktion men Addictive har en iallafall du aktiverar den och sen slår på någon platta på trumsetet - klart.

De har också en separat del i Addictive drums där du kan ställa in en massa saker rörande mappningen och sedan spara det i en setupfil.

( Tror den ligger under fliken Beats)

För att Addictive eller någon annan trum-spelare ska skicka audio ut på en separat utgång krävs att du först aktiverar dessa utgångar i instrument-racket i Cubase, läs i manualen var du hittar den funktionen ( Instrument-racket brukar dyka upp när man trycker "F11" på tangentbordet ) när du sen aktiverar dessa nya utgångar dyker de upp i Project-fönstret som nya Instrument kanaler, därefter kommer du kunna routa ut enstaka ljud från Addictive ut i Cubase.

Det sista du skrev om cubase kan jag, men tackar hjärtligt för svaren jag fick, det har gett mig klarhet! Tack!

Har du någon erfarenhet av detta eller andra elektriska trumset?

Jag är trött på att antingen sätta ut punkter när jag gör trumbeat eller sitta med keyboardet, sitter hellre med riktiga trummor och slår själv.

EDIT: Var finns learnknappen i AD?

Redigerat av sunderling
Link to comment
Dela på andra sajter

Fliken "Beats" -> Längs ned i högra hörnet"Map window" -> Mitt i den rutan som kommer upp ska det finns åtminstone

ett "object" att lära in MIDI på.. där det står ett litet "L" ska du klicka på för att ställa AD i Learn-mode..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte setet till min dotter. Det var några år sedan så grejerna kanske har uppgraderats men det är precis som Du säger en "enkelt nybörjarset" med trubbig anslagskänsla etc. Kopplade aldrig in det med USB så jag kan inte svara Dig på Dina mer angelägna frågor.

Som enkelt, nybörjarset funkar det. Men inte mer än så..

Tycker i vart fall jag.. 🙂 Lycka till!

/ApelsinKanon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...