Jump to content
Annons

min gitarr har blivigt kånstig ?


swerap

Recommended Posts

tja jag har en simon and patrick luther woodland 6 spruce och bytte strängar på den men nu har halsen

blivigt kånstig får frettbuz eller vad det heter och kan inte få ordning på den.

har testat att skruva på trus roden åt båda håll men fick inget o funka har hålt på en vecka om inte mer.

jag har testat att lossa nack bultarna som siter i gittaren för o se om det funka har även skruvat åt dom.

men hittar ingen lösning här är en bild från paint . kunde inte få en tillräckligt bra bild på gitarren så man ser.

hoppas vi löser det 😛 rita så bra jag kunde det är presis som på bilden nästan hahah men käns som nacken är böjd neråt 🙂

563182_182025315281432_1110740403_n.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hade samma problem med min gura men lämnade i den till proffs som vet vad de gör och de lyckades räta halsen eller nåt så attt problemet försvann. Skulle inte ge mig på att försöka fixa det själv igen, bara huvudbry.

Har du flytande stall? Då kan det bli sådana problem om man inte tweekar den rätt. Det är a pain in the ass!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som du har för mycket spänning i halsen. Simon & Patrick modellerna har ju en dubbelverkande truss rod har jag för mig så man ska i princip kunna släppa & spänna den åt båda hållen har jag för mig. Men när du stoppar i nyckeln bör du alltså skruva motsols för att släppa av. Ett kvarts varv brukar räcka.

Har du bytt strängtjocklek? Har man för tjocka strängar kan det bli så ibland. Vissa gitarrer orkar inte med för tjocka strängar!

Titta på den här länken för att få en känsla för hur halsen (ungefär) bör se ut, sida 2.

http://www.taylorguitars.com/global/pdfs/truss_rod_adjustment.pdf

Gissar på att din är som i exempel 3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel men en akustisk gura kan väl inte ha ett flytande stall? Jag skulle gissa att ditt problem är att du har strängat om gitarren med tunnare strängar än vad du hade tidigare vilket har resulterat i att halsen böjer sig neråt eftersom tunnare strängar inte ger samma tryck på halsen.

Hur förvarar du gitarren? Står den nära ett kallt fönster? Hur är luftfuktigheten i rummet? Alla dessa faktorer påverkar gitarren eftersom den är gjord i trä och trä påverkas av många saker, bla. av dom jag har nämnt.

EDIT: stavfel

Redigerat av Adamsvard
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade samma problem med min gura men lämnade i den till proffs som vet vad de gör och de lyckades räta halsen eller nåt så attt problemet försvann. Skulle inte ge mig på att försöka fixa det själv igen, bara huvudbry.

Jo visst blir det oftast bättre hos ett proffs, och en sån grej borde inte kosta mer än 200kr. Om du bor i Östergötland kan jag starkt rekommendera Hasse Johansson (har jag för mig han hette) på Musikverkstan i Norrköping!

Jag skulle ändå försöka själv. Det har jag alltid gjort på alla mina gitarrer, i början blev det fel och liknande, men nu gör jag allt själv och det blir kalas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel men en akustisk gura kan väl inte ha ett flytande stall? Jag skulle gissa att ditt problem är att du har strängat om gitarren med tunnare strängar än vad du hade tidigare vilket har resulterat i att halsen böjer sig neråt eftersom tunnare strängar inte ger samma tryck på halsen.

Hur förvarar du gitarren? Står den nära ett kallt fönster? Hur är luftfuktigheten i rummet? Alla dessa faktorer påverkar gitarren eftersom den är gjord i trä och trä påverkas av många saker, bla. av dom jag har nämnt.

EDIT: stavfel

Har aldrig sett en acke med ett flytande i alla fall 🙂 Fretbuzz brukar bli av att halsen är för spänd. Är det andra hållet, alltså att halsen är för slapp så brukar man få hög stränghöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel men en akustisk gura kan väl inte ha ett flytande stall? Jag skulle gissa att ditt problem är att du har strängat om gitarren med tunnare strängar än vad du hade tidigare vilket har resulterat i att halsen böjer sig neråt eftersom tunnare strängar inte ger samma tryck på halsen.

Hur förvarar du gitarren? Står den nära ett kallt fönster? Hur är luftfuktigheten i rummet? Alla dessa faktorer påverkar gitarren eftersom den är gjord i trä och trä påverkas av många saker, bla. av dom jag har nämnt.

EDIT: stavfel

jag hade gitarren i mitt vardagsrum kanske 3 m från ett öppet fönster . bytte till samma tjocklek 12 och det är mer som att hela halsen är riktad neråt om du förstår
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst blir det oftast bättre hos ett proffs, och en sån grej borde inte kosta mer än 200kr. Om du bor i Östergötland kan jag starkt rekommendera Hasse Johansson (har jag för mig han hette) på Musikverkstan i Norrköping!

Jag skulle ändå försöka själv. Det har jag alltid gjort på alla mina gitarrer, i början blev det fel och liknande, men nu gör jag allt själv och det blir kalas!

jag tänkte praktisera där haha bor i linköping men om han rekomenderas så äre nice för dom på 4sound i linköping suger som fan .. dom fixar saker som inte äns är paj riktade en hals på en gura jag köpte o problemet var ett förhöjt fret
Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade gitarren i mitt vardagsrum kanske 3 m från ett öppet fönster . bytte till samma tjocklek 12 och det är mer som att hela halsen är riktad neråt om du förstår

Titta från huvudet och neråt mot kroppen. Hur ser kurvan på halsen ut om du jämför med låga E strängen? Kolla i länken jag skickade, finns mycket bra exempel!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tänkte praktisera där haha bor i linköping men om han rekomenderas så äre nice för dom på 4sound i linköping suger som fan .. dom fixar saker som inte äns är paj riktade en hals på en gura jag köpte o problemet var ett förhöjt fret

Han är sjukt duktig. Tar inga pengar om han inte kan lösa problemet heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Kan du ta en bild? Har en kompis som hade en Avalon gitarr som fick det. Träet på greppbrädan warpade sig vid 12 band, så han fick byta hela greppbrädan.. Men då hade han rest med gitarren utan att stämma ner kalaset..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade gitarren i mitt vardagsrum kanske 3 m från ett öppet fönster . bytte till samma tjocklek 12 och det är mer som att hela halsen är riktad neråt om du förstår

Hm, jag skulle inte rekommendera dig att förvara gitarren på det sättet. Om det inte går att flytta på den så förvara den på samma ställe fast i en gigbag. Och jag förstår vad du menar, reliefen på din hals har blivit mindre, frågan är varför. Eftersom det hände i samband med strängbyte tror jag inte att fönstret påverkar nämnvärt men det kan ändå vara en grej att tänka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vädret är som det är nu med snöstorm och minusgrader ena dagen och + 5 med sol nästa dag. Så kan vissa gitarrer reagera på det. Det bästa är att inte justera så mycket på halsen nu.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig sett en acke med ett flytande i alla fall 🙂 Fretbuzz brukar bli av att halsen är för spänd. Är det andra hållet, alltså att halsen är för slapp så brukar man få hög stränghöjd.

Jo precis men jag tänkte att halsen spände sig i och med tunnare strängar, nu var ju dock inte det fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

De verkar inte vara något fel! Du har inte strängar på nu va? Ska du ställa halsen bör du ha på strängar (helst nya) och har stämt gitarren i den stämningen du oftast spelar!

Jag skulle släppt av den lite! Alltså ett kvartsvarv motsols. Sen ska du gärna veva lite på gitarren efter så halsen får dra sig, det tar ju ett litet tag innan den slutar röra sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

är den för fuktig eller för blöt? varm tor bastu? stå i ett skåp med salt eller nåt sånt? hahah

Gitarren blir för torr vid den här tiden. Jag kör en liten luftfuktare i ljudhålet på alla mina guror. Funkar bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

hm jao det låter bra men hhaha jag paja en sträng så det var ju inte så kul tog av alla då men har en extra sträng som är rätt . ska jag dra motsols och vart ska jag ha gitarren? i mitt case eller i en garderob? eller liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

hm jao det låter bra men hhaha jag paja en sträng så det var ju inte så kul tog av alla då men har en extra sträng som är rätt . ska jag dra motsols och vart ska jag ha gitarren? i mitt case eller i en garderob? eller liknande?

Det beror väl på hur mycket du känner för att justera halsen, som Ironman sa innan så kommer den ju dra sig snart igen och då kanske du får justera tillbaka dragstången. För enklast och billigast effekt så ha den i sitt case med en luftfuktare i. Återfukta varannan dag ungefär. På vintern brukar jag återfukta varje dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

En del kör ju med en halv potatis i caset. Har aldrig testat själv så jag kan inte säga om det funkar eller inte. En del ställer den ju i badrummet, självklart blir det lite högre fuktighet där inne, speciellt om du har folk som duschar ofta. Så länge du inte får vatten i den eller på den.

Kolla på den här videoserien för att få reda på lite hur fuktighet funkar. Det är ju viktigt att fukt inte kommer i kontakt med träet. Du vill ha fukt i luften men inte vätska på trät.

, finns 3 delar!
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut som att det är en puckel vid hals/kropp-infästningen. Du får nog höjja glasspinnen (stallet) lite. Prova med nåt tunnt i botten som höjjer den. Spänn sedan halsen något så du inte får så stor stränghöjd runt 7de bandet, då halsen just nu ser ut att vara släppt. Halsen ser faktiskt ut att vara lite s-formad.

Jag är själv glad amatör som justerat mina gitarrer själv. Learning by failing.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...