Jump to content
Annons

Köpa dator begagnat?


Casperfren

Recommended Posts

Hej halÄ.

Jag börjar fÄ behovet av en ny dator.

Jag har sett en annons pÄ en 2011 Imac med i7 processor och 16gb ram.

HÄller detta mÄttet? Jag menar den Àr 2 Är gammal, efter att jag haft den ett Är Àr den 3 Är gammal, lite Ängest.

Ska jag köpa den eller köpa nytt som hÄller lÀngre?

Mvh Casper

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
2011 Imac med i7 processor och 16gb ram
DÄ Àr den konfigurerad med extra snabb CPU eftersom de normalt har i5:or. Sedan Àr RAM redan höjt till maxnivÄ sÄ du slipper uppgradera sÄnt.

Ok, du gĂ„r miste om USB 3.0 men du har Thunderbolt som Ă€r snabbare. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det mÄste vara förra generationens i7 dÄ och den Àr ganska ok. Men det var synd att det var den lilla och med tanke pÄ att den har ett par Är pÄ nacken sÄ blir det ju lite dyrt. Motsvarande summa fÄr du en riktigt riktigt bra hackmac för.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det mÄste vara förra generationens i7 dÄ och den Àr ganska ok. Men det var synd att det var den lilla och med tanke pÄ att den har ett par Är pÄ nacken sÄ blir det ju lite dyrt. Motsvarande summa fÄr du en riktigt riktigt bra hackmac för.

Men en hackmack Ă€r inte lika snygg 🙂

NÀ men okej, vad fÄr jag i en hackmack för 7,5 tusen dÄ?

mvh

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

PĂ„ netonet

GA Z77-DS3H 799 spÀnn,

i7 3770k 2697 spÀnn,

16 gig minne 549 spÀnn,

lÄdda Elite black 329 spÀnn,

videokortet hade jag (Sapphire HD 5750 med displayport sÄ jag fÄr tre av varandra oberoende skÀrmar) det kostade runt 7-800 spÀnn om jag inte mins fel.

SSD hÄrddisk 120 gig (750 spÀnn tor jag den kostade),

Black hdd 600 gig ca köpt jÀttebilligt av claes.

NÀtagget ett Corsair CX 600 619 spÀnn ska man inte köpa det hÄller inte, googla pÄ det. Men ett vettigt nÀtagg fÄr man frÄn cirkus den summan och upp till en tusing dvs om man inte redan har ett som funkar vettigt.

SkÀrm tangentbord och mus kanske man redan har men sÄnt finns ju billigt oxÄ.

Mountainlion kostar vÀl ett par hundra.

LJudinspelning i all Àra men det suger lÄng ifrÄn lika mycket kraft som nÀr man arbetar med bra upplöst livestreamad video frÄn kamera.

Den hÀr maskinen klarar tex pÄ samma gÄng som jag har Logic igÄng och spelar in med mÄnga spÄr och effekter att sÀnda det livestreamat (Black Magic Intensity Pro capture kortet + En Sony samt en Panasonic kamera) med bÀsta kvaliteten man kan fÄ pÄ nÀtet nu. Jag kan köra minst en usb videocapture enhet (Easycap) och ett antal webcams pÄ samma gÄng och switcha emellan.

Jag kan Àven ta in skypesamtal lira filmer etc etc i min sÀndning. Ljudet blir det bÀsta du hittar pÄ nÀtet dvs stereo mp3 44100.

Jag kan Àven streama desktop frÄn alla mina datorer i mitt nÀtverk med andra webcameror igÄng i quicktime. Alla mina datorer fixar Logic och kan manövreras frÄn vilken som helst av dom via skÀrmdelning samtliga öppna pÄ samma gÄng. Dvs att nu nÀr det Àr lite svalare i kÀllaren sÄ kan jag sitta uppe hÀr i goda vÀrmen och jobba med datorerna i kÀllaren utan att det egentligen ens mÀrks att jag inte sitter framför den rent fysiskt.

Har tvÄ ljudkort i den varav ett M-Audio Delta PCI kort vilket Àr uteslutet i en MacPro nu för tiden.

Samtidigt som jag gör allt ovanstÄende kan kolla pÄ livestreamat frÄn nÀtet som veetle, headweb vilket som helst utan problem och göra allt annat man normalt gör utan att den blir seg.

Med PC hÄrdvara sÄ fÄr man tillgÄng till sÄnt som numera inte finns pÄ macar ink allt som finns. Dvs för runt en 5500 till 7000 spÀnn ex skÀrm sÄ fÄr en maslkin som kanske till och med kickar rumpa pÄ sjÀlva nyaste i7 27 tums Imacen förutom dÄ retinadisplayen.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jo det Àr sant den lilla blir bra med tanke pÄ att den Àr lÀttare att flytta. Lycka till och grattis du kommer att bli nöjd tror jag. AlltsÄ det Àr inge dÄligt alternativ det Àr inte det jag menar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Prestanda, mobilitet, firewire, pÄlitlighet, att man kan ha den ett tag, och dessa önskemÄl fyller en mac rÀtt bra som i sin tur Àr snygg, vilket Àr ett vÀldigt kul plus för mig.

Jag har varit inne pÄ pc laptop ocksÄ, men dÀr saknas ofta firewire, dock finns ju thunderbolt pÄ vissa nu, men quadcore saknas.

Jag Àr inne pÄ att skaffa ett musikprogram ocksÄ, som logic. (reaper Àr mest mixing orienterat)

DÀrav mitt val, för ditt intresse Bullerbyn

Mvh

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vill ha 27". 😛

Haha, nu kanske detta lÄter lite som att jag försvarar mitt "barn" nÀr jag egentligen Àr rÀtt neutral.

Men 27 tum skĂ€rm Ă€r vĂ€l som att kolla pĂ„ tv pĂ„ 1 m avstĂ„nd, eller missar jag nĂ„tt? 🙂

Mvh

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Haha, nu kanske detta lÄter lite som att jag försvarar mitt "barn" nÀr jag egentligen Àr rÀtt neutral.

Men 27 tum skĂ€rm Ă€r vĂ€l som att kolla pĂ„ tv pĂ„ 1 m avstĂ„nd, eller missar jag nĂ„tt? 🙂

Mvh

Tar tillbaka, sÄg pÄ en unboxing pÄ tuben som visade den lite i grodperspektiv.. SÄÄ stor var den inte.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...