Jump to content
Annons

AU Pitch-plugin sökes


Bergstrom93 (oregistrerad)

Recommended Posts

Bergstrom93 (oregistrerad)

Söker en bra och gratis Pitch-plugin i AU-format.

Anledningen att jag inte gillar Logics AUPitch är för att jag tycker den är dålig när man ska automatisera något, eftersom den går t ex inte att göra exakt två oktaver - utan det blir jämt några cent fel hit eller dit.

Så jag söker en Pitch-Plugin som man kan automatisera cent (Man kanske kan gå lägre en cent och i så fall är det också välkommet). Och den ska helst inte göra så att ljuden låter "fejk", men där kanske man inte kan vara lika kräsen om man söker en gratis.

Tack och hej! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är få pitchpluggar som låter bra. AUPitch gör ett okej jobb, men den kommer från GarageBand.

I Logic har du den inbyggda effekten Pitch Shifter II. Den kan pitcha både halvtoner och cents.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bergstrom93 (oregistrerad)

Det är få pitchpluggar som låter bra. AUPitch gör ett okej jobb, men den kommer från GarageBand.

I Logic har du den inbyggda effekten Pitch Shifter II. Den kan pitcha både halvtoner och cents.

Pitch Shifter verkade bra. Dock ska jag ha min pitch som en effekt på en virvel, den ska från orginaltonen stiga upp till ca 2 oktaver (1200cent) under 2 bars, vilket Pitch shifter inte klarade av.

Vet du någon plugin som kan göra detta? Spelar egentligen ingen roll om den låter jättebra, utan vill bara ha någon som är lätt göra denna 1200cents-automation med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Släng virveln som sampling i EXS24 och automatisera pitchhjulet under 2 takter?

2 oktaver blir 2400 cents. Så är det en oktav (1200 cent) eller två oktaver (2400 cent)? I vilket fall kan du sätta pitchhjulet i EXS24 till att påverka 12 eller 24 halvtoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bergstrom93 (oregistrerad)

Självklart är det 2400cent, my bad! Tack för tipset - ska testa! Dock när jag kollade nu lite snabbt på EXS24 så går den endast upp till 50cent på fine-kontrollen?

Redigerat av Bergstrom93
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa släng in den i exs24

Pitcha upp ljudet 12 toner med ratten till vänster

Ställ in pitchrange på +-12(tror tyvärr det är max i exs24)

Gå in i midiklossen och börja med ljudet nerpitchat 12 toner(-64 eller nåt)tänker jag rätt borde det bli originalpitchen om du gjort rätt i de tidigare stegen) och gör sedan en pitchwheel-automation upp till +12 toner(+64)

Alt. hittar du en sampler som kan ställa pitchrange till 24toner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in i midiklossen och börja med ljudet nerpitchat 12 toner(-64 eller nåt)tänker jag rätt borde det bli originalpitchen om du gjort rätt i de tidigare stegen) och gör sedan en pitchwheel-automation upp till +12 toner(+64)

Dock kan det vara så att ljudet "sabbas" av att först pitchas upp 12 toner för att sedan pitchas ner 12 toner igen...vet inte om det låter så bra...?!?

Inte alls, du tänker rätt. Det blir ingen resamplng i det skedet. Sätt bara upp root key en oktav och vrid pitchhjulet från -12 till +12.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...